Jag har ett källargarage med indragen öppning. Ovanför denna öppning blir det en rejäl köldbrygga i golv-golv/vägg-vinkeln. Förutom obehaget med kallt golv så bekymrar jag mig för kondens och mögelproblem. Men har inte sett detta så det kanske inte är så farligt. Har dock inte kontrollerat djupare än till undergolvet/spont. Nu när det är runt nollan så ligger temperaturen i golv/väggvinkel på 10C och rummet 20C.
Finns det någon rimlig chans att komma tillrätta med detta eller i alla fall minska problemet?

Teknisk ritning som visar konstruktiondetaljer för isolering i en köldbrygga vid källargarage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källargarage med indragen öppning och verktyg vid entrén, potentiell köldbrygga vid golv/vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

F _Fredrik_R skrev:
Jag har ett källargarage med indragen öppning. Ovanför denna öppning blir det en rejäl köldbrygga i golv-golv/vägg-vinkeln. Förutom obehaget med kallt golv så bekymrar jag mig för kondens och mögelproblem. Men har inte sett detta så det kanske inte är så farligt. Har dock inte kontrollerat djupare än till undergolvet/spont. Nu när det är runt nollan så ligger temperaturen i golv/väggvinkel på 10C och rummet 20C.
Finns det någon rimlig chans att komma tillrätta med detta eller i alla fall minska problemet?

[bild] [bild]
Flytta ut garageporten :rofl:

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Flytta ut garageporten :rofl:
Jag har övervägt att bygga igen öppningen och sätta en dörr istället. Använder inte garaget för bilen. Dock måste markrännan också flyttas så det är ett litet projekt...

Hur mycket utrymme finns det för isolering?

FG FG skrev:
Hur mycket utrymme finns det för isolering?
Om du avser på insidan så skulle man nog kunna isolera 10cm utan problem på väggen.

F _Fredrik_R skrev:
Om du avser på insidan så skulle man nog kunna isolera 10cm utan problem på väggen.
Jag tänkte taket utanför porten.

FG FG skrev:
jo, där finns faktiskt lite isolering idag (saknas på ritningen) smulig cellplast och någon sorts korkmatta utanpå det. Men den sluter inte tätt. Så det står på min lista att byta ut denna och förbättra den.

Düsseldorff
FG FG skrev:
Ser ut som ~150 på ritningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.