Byggahus.se
Jag har ett hus byggt -74 där jag vill byta ut köket. I samband med det vill jag flytta spisen och därmed spisfläkten. Jag antar att det går att dra röret från utblåset mellan yttertak och innertak (platt tak utan vind) och skulle vilja plocka ner bitar av innertaket för att titta och sedan förhoppningsvis dra röret. Men går det att plocka ner dessa plattor smidigt och sedan sätta tillbaks dem..? Eller blir det till att byta ut hela innertaket i så fall (öppen planlösning och väldigt mycket jobb)?

Flexibel ventilationskanal går genom tät öppning under vit möbel nära eluttag på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit tak med synlig balk, fläckar och gul dörrkarm i ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Räkna med att ersätta de plattor du plockar ner och måla hela taket för samma färgnyans.

M Mellanbarn skrev:
Räkna med att ersätta de plattor du plockar ner och måla hela taket för samma färgnyans.
Det kan jag väl stå ut med, bara inte hela taket behöver läggas om. Finns likadana skivor att hitta idag dock..?

Förra huset hade gipsskivor som snickare täljde en fasad kant på. Nuvarande någon form av spånskiva med folie som ser likadan ut, bortsett från den gulnade färgen. Det finns några olika varianter men kan inte någon bra google-term.
Men du behöver läsa på hur man får dra imkanal också.

• Gilla
Malin84
  • Laddar…
Gissningsvis hittar du inte likadana plattor då dina är snart 50år.

• Gilla
Malin84
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Gissningsvis hittar du inte likadana plattor då dina är snart 50år.
Misstänker det…

M Mellanbarn skrev:
Förra huset hade gipsskivor som snickare täljde en fasad kant på. Nuvarande någon form av spånskiva med folie som ser likadan ut, bortsett från den gulnade färgen. Det finns några olika varianter men kan inte någon bra google-term.
Men du behöver läsa på hur man får dra imkanal också.
Ja, jag ska anlita någon till att dra om det där röret, tror jag :)

Det är inget större jobb att sätta ett nytt innertak utanpå det existerande...

• Gilla
TP3:7
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är inget större jobb att sätta ett nytt innertak utanpå det existerande...
Fast jag måste plocka ner det som redan sitter där för att komma åt ändå. Oavsett tror jag att jag kommer gå den vägen. Jag vill verkligen ha flyttat den där fläkten :p

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.