Hej allihopa. Jag går som skrivet i planer på att bygga något, såklart bo där permanent... Men, tanken är att köpa ett såkallat fritidshus, och montera ihop det själv...En byggsats.

Huset jag kollat på kommer från sidan polhus.se, det är 45.92 kvm+ ett loft på 16.49kvm.
Det räcker gott och väl till mig och min snart 3åriga dotter som jag har varannan vecka.

Jag har fått en offert på vad huset skulle kosta, 336 000. Då är det klart och färdigt.. Men, inte något badrum eller kök inräknat... Utan bara typ ett tomt skal, men isolerat och allt... Man kan bo där men har inget i det.

Att gräva va skulle kosta "ca 158 000" enligt tomtens beskrivning på hemmet där den ligger.
Så jag har tomtens pris, pris på VA..

Vad fattas mig nu då?

Offert på ett färdigt badrum.
Offert på ett färdigt kök.
Offert för att koppla in el.
Pris för bygglov.

Är jag rätt ute nu?

Hur mycket tycker ni att jag ska ha att "röra mig med" när det kommer utgifter jag kanske stöter på som jag inte räknat in?

Är markarbeten inräknade?
Är värmekälla inkluderad och vad är det i så fall?
Klarar huset energikraven för permanentboende?
Är priset med isolering för villastandard?

P Patrik Friberg skrev:
Är markarbeten inräknade?
Är värmekälla inkluderad och vad är det i så fall?
Klarar huset energikraven för permanentboende?
Är priset med isolering för villastandard?
Nej jag tänkte själv fixa grunden, tänkte sätta plintar. Eftersom det kommer vara fullt isolerat tänkte jag att det räcker med värmepump.. Kanske ev installera en kamin också?

Huset klarar energikraven ja

Jag tror att tre rum och kök är minimum vad jag skulle rekommendera. Kanske kan man se loftet som ett av de rummen, men nja. Förstår att mindre kan kännas tillräckligt nu, men barn växer och innan du är färdigbyggd ens är hon fem...

Det är klart att varje kvm kostar, men jag skulle ändå satsa på 60 kvm i alla fall, helst 70. Säkert 2–300.000 dyrare, men så skulle jag prioritera givet situationen. Ger förmodligen betydligt bättre marknadsvärde också, om du ska sälja någon gång.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att tre rum och kök är minimum vad jag skulle rekommendera. Kanske kan man se loftet som ett av de rummen, men nja. Förstår att mindre kan kännas tillräckligt nu, men barn växer och innan du är färdigbyggd ens är hon fem...

Det är klart att varje kvm kostar, men jag skulle ändå satsa på 60 kvm i alla fall, helst 70. Säkert 2–300.000 dyrare, men så skulle jag prioritera givet situationen. Ger förmodligen betydligt bättre marknadsvärde också, om du ska sälja någon gång.
Tack för tipset.
Ja, hon växer ju så det knakar...

Tanken är att bygga ut efter ett par år.. Men just nu är detta vad jag har råd till.. Men jag ska ha det i åtanke, tack...

Var bor du? vad kostar liknande hus normalt? jag tänkte om det finns nåt att köpa som är färdigt?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det där med VA kan vara förrädiskt. Det finns områden där kommunen först lagt upp en utbyggnadsplan för nytt avloppssystem. med den planen som grund har det börjat säljas tomter, i vissa fall har man tom. börjat bygga. Sedan har kommunen kommit på att de inte har råd att bygga ut just nu, och lägger projektet i malpåse.

De som redan börjat bygga ansöker om att få anlägga enskilt avlopp, får avslag, för det skall ju komma kommunalt VA. och även om det inte blir tvärstopp, så är det inte ovanligt att avloppsutbyggnaden helt styr tidplanen för när du får börja bygga på en tomt, en kollega byggde och fick vänta 3 månader på slutbevis (och därmed rätt att vistas i huset), pga försenad VA utbyggnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.