Hej alla,
Enormt tack för alla svar.
Ja kanske kan det ändå vara så att kolen kanske inte ger ordentligt med kontakt av någon anledning.
Jag minns att jag bytte kolen på vår tvättmaskin som inte ville gå alls. Simsalabim så funkade den igen.
Ska se om jag kan visa bild på kolen.
Min uppfattning var att de såg ganska ok ut. Men om fjäderbelastningen inte når att pressa fram dem mot kollektorn så blir det kanske enbart lite brumm från den.

Ska se om det går att köpa nya kol, eller om man har några liggandes från något annat.

Stort tack alla.

Hej
Har köpt nya kol från jula.
Kolborstar med fjädrar och en svart plastskruv ligger på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Putsade av kolektorn på rotorn.

Gav lite framsteg...

... men inte riktigt...

Vad tror ni, är det tippen som gäller ändå?

När du har bytt kol och startar, hur ser det ut där kolen ligger emot. Är det som en blixt som följer med runt, då är det kortis i ankaret. Är det bara små gnistor intill ett kol. så tar du en smal träbit, viker ett finfint sandpapper över pinnen och sätter emot kolektorn lite lätt. Då slipas kolektorn, blir den blank och kolen slipar in sig.

Hej,
Tackar för svaret.
Innan jag skruvade ihop den så putsade upp kolektorn med ett fint sandpapper, bara lite grann. Det blev stor skillnad på ytan, mycket blankare.

Det finns ett fläkthål i chassit så man ser motorn. I motorn tycker jag också det är kylflänsar/öppningar så man ser in till själva axeln som ska rotera.
Men i nedsläckt garage och jag knäpper på den ser jag inga blixtar alls. Den står bara och brummar.
Slog av efter ca 5-7 sekunder. Jag märker att det luktar lite bränt.
Måste nog erkänna mig besegrad.
Mvh
Fredrik

F fredand44 skrev:
Hej,
Tackar för svaret.
Innan jag skruvade ihop den så putsade upp kolektorn med ett fint sandpapper, bara lite grann. Det blev stor skillnad på ytan, mycket blankare.

Det finns ett fläkthål i chassit så man ser motorn. I motorn tycker jag också det är kylflänsar/öppningar så man ser in till själva axeln som ska rotera.
Men i nedsläckt garage och jag knäpper på den ser jag inga blixtar alls. Den står bara och brummar.
Slog av efter ca 5-7 sekunder. Jag märker att det luktar lite bränt.
Måste nog erkänna mig besegrad.
Mvh
Fredrik
Om den står och brummar, så är det nog mest att det är kortis i en av som spolarna som sitter i chassit. Rotorn får inte magnetism från dom och då är det bara omlidning som hjälper. Pris på sådant vet jag inte, bara att det går att köpa en ny rotor kanske. En stator bir nog svårt att få tag på.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Om den står och brummar, så är det nog mest att det är kortis i en av som spolarna som sitter i chassit. Rotorn får inte magnetism från dom och då är det bara omlidning som hjälper. Pris på sådant vet jag inte, bara att det går att köpa en ny rotor kanske. En stator bir nog svårt att få tag på.
Det går att linda om själv. Då ska det vara rätt grovlek på koppartråden, samt att räkna hur många varv som är där. lite lurigt om det har brunnit av några i spolen. Spolarna är lindade i en speciell maskin på plats och att då komma åt att linsa avräkna är svårt. Kan vara flera hundra varv. Normalt för att räkna, så sågar man av en spole och räknar med att böja undan en ände i taget. Kanske inte för en lekman att göra. Har du sökt delar på fabrikat och modell på den, står säker på skylten. Har du tur kan det finnas någon ute i världen någon som har. Eller en begagnad för bra pris att plocka reservdelar från.

Tackar för svaret, jag tror inte jag själv skulle klara att linda om.
Det finns fortfarande likvärdiga nya hyvlar runt 4000:-. Förmodligen säljs de som någon "rebrand". Just denna vägde väl "bara" runt 10 kilo, så man kunde stuva undan den.
Jag köpte denna begagnad för något runt 1500:- om jag minns rätt.
Det verkar som om de vanligaste nu på marknaden är lite större pjäser, ser att jula har en som väger runt 27 kg.

Googlede lite på "elmotorer 9000rpm 1500w 230V" men hittar inget. Tänkte om man kunde försöka ersätta hela motorn. Men det kräver ju både uppfinningsrikedom och precision så det är nog svårt.

Att linda om är egentligen inte så svårt men det tar tid. Frågan är om man skall sätta den tiden på en kinahyvel. Jag skulle inte göra det.

Freestyler
Jag kollade på klippet du lade ut och det lät som att det är skroten som gäller.

Ankaret är kortslutet/bränt
Motorn sitter fast pga drevhaveri
Statorn kan vara slut också.

Laga?
Ny rotor
Nya drev
Nya kol
Kanske ny stator

Ej lönt.
Hur gjorde du med den?

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Hej,
Det lär nog bli skroten. Möjligen plockar jag lite bra-ha-delar (som förmodligen bara blir liggande men man vet ju aldrig.)
Imorgon vid lunch kommer denna:
https://www.bauhaus.se/planhyvel-scheppach-hms850-1250w
De hade den på kampanj för någon månad sen, ca 800:- billigre än nu.
Skulle tro att den räcker för det jag kommer köra.
Mvh
Fredrik

• Gilla
Freestyler
  • Laddar…
Freestyler
F fredand44 skrev:
Hej,
Det lär nog bli skroten. Möjligen plockar jag lite bra-ha-delar (som förmodligen bara blir liggande men man vet ju aldrig.)
Imorgon vid lunch kommer denna:
[länk]
De hade den på kampanj för någon månad sen, ca 800:- billigre än nu.
Skulle tro att den räcker för det jag kommer köra.
Mvh
Fredrik
Ja, den är säkert bra.
En primär anledning till att maskinerna går sönder är att skären är slöa, överbelastning och att spån kommer in i motor och lager.

En bra investering är en liten kompressor med blåsmunstycke så du enkelt kan blåsa rent maskinen efter användning och se till att det går att byta ut skären när dom är slöa. Hyvla tunt fler gånger i stället så den inte går tungt och överbelastas. Då håller den mycket längre och resultatet blir bra.

En liten kompressor är bra till mycket och kostar en tusenlapp ungefär. En smart investering, Blås rent maskiner, dammsugare,datorer,luftvärmepumpar, filter etc så håller grejjerna länge.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Freestyler Freestyler skrev:
Ja, den är säkert bra.
En primär anledning till att maskinerna går sönder är att skären är slöa, överbelastning och att spån kommer in i motor och lager.

En bra investering är en liten kompressor med blåsmunstycke så du enkelt kan blåsa rent maskinen efter användning och se till att det går att byta ut skären när dom är slöa. Hyvla tunt fler gånger i stället så den inte går tungt och överbelastas. Då håller den mycket längre och resultatet blir bra.

En liten kompressor är bra till mycket och kostar en tusenlapp ungefär. En smart investering, Blås rent maskiner, dammsugare,datorer,luftvärmepumpar, filter etc så håller grejjerna länge.
Tackar för tipsen! Ja en kompressor är bra. Jag har en från Biltema, nästan 20 år nu tror jag. Tror den är på ca 20-25 liter. Regulatorn är dock pajj.

Freestyler
F fredand44 skrev:
Tackar för tipsen! Ja en kompressor är bra. Jag har en från Biltema, nästan 20 år nu tror jag. Tror den är på ca 20-25 liter. Regulatorn är dock pajj.
🙂Varsågod! Men vad är det för fel på regulatorn då?
😉😇

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Freestyler Freestyler skrev:
🙂Varsågod! Men vad är det för fel på regulatorn då?
😉😇
Jag ska visa, men det kan jag göra i en annan tråd. Tusen tack för frågan!

• Gilla
Freestyler
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.