Hej! Lång historia kort.
Köpte en bostadsrätt i slutet av 2019. Bostaden byggdes 2016 av JM. Nyligen upptäckte vi att ett fönster drar och ser att att ha ”sjunkit” vet ej riktigt hur jag ska kunna förklara det bättre. Det går ej att stänga eller låsa fönstret om jag inte monterar bort barnsäkerhetsspärren.

Varken fastighetsbolaget eller JM vill ta detta då de anser att det är handhavandefel eftersom det ej anmälts vid 5årsgarantibesiktningen.

Detta verkar dock skett långsamt under lång tid då jag hittar bilder från 2020 där man ser att det smyger igång med ”sjunkandet”

Jag har hört av mig till Folksam kring detta men har inte fått svar än.

Min fråga är alltså om detta går att laga? Eller behöver jag byta ut alltihop? En servicetekniker var här från fastighetsbolaget och han antydde att det behövde bytas men verkade inte helt kunnig.

Jag har haft en enorm huvudvärk kring detta då mina små barn gärna drar i dörrar och fönster.
Vg se bifogade bilder.

• Fönster med glipa i ramen, markerad med röd cirkel, som indikerar att fönstret har sjunkit och är svårt att stänga eller låsa korrekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett fönster med synliga tecken på sättning, vilket orsakar problem att stänga och låsa fönstret ordentligt.
    Skapa konto
  • Närbild av fönster som inte kan stängas ordentligt. Fönstret tycks ha sjunkit, synliga skador på karmen och osäker stängningsmekanism.
    Skapa konto
  • Närbild på ett fönster med synliga glapp i hörnet där fönstret verkar ha sjunkit, vilket orsakar problem med stängning och låsning.
    Skapa konto
  • Ett fönster i ett rum med mörka reflektioner och gröna växter på sidan. Reflektioner av inredning syns i glaset.
    Skapa konto
Vad säger bostadsrättsföreningen om saken?
Har du frågat styrelsen?
Vad säger stadgarna om vem som har underhållsansvaret för fönster?

• Gilla
Porsvant
  • Laddar…
Tomture61
Ser ut som limmaskinen fått slut på lim i fabriken till detta fönster .
En fönsterkasett (glaset ) plockar en glasmästare ur lätt .
Vet dock ej om de är lika bra snickare .
Bör limmas om där det släppt , sen är frågan om det behövs slås isär eller om det är möjligt att limma utan att plocka isär trädelar .

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
O O skrev:
Vad säger bostadsrättsföreningen om saken?
Har du frågat styrelsen?
Vad säger stadgarna om vem som har underhållsansvaret för fönster?
Styrelsen har bara vidarebefordrat det till fastighetsbolaget. Som i sin tur säger nej. Detta är det enda som står i stadgarna. Tycker det är svårtolkat

• Tabell med ansvarsområden för målning av fönster och fönsterglas. Inkluderar delat ansvar mellan Brf och bostadsrättshavaren.
    Skapa konto
Och Folksam vill givetvis inte gå in ”
Vi har gått igenom din anmälan samt de uppgifter du lämnat och bedömer att det inte finns ett försäkringsfall.
För att ersättning ska betalas ut krävs det att både egendomen och skadehändelsen omfattas. I ditt ärende omfattas egendomen men inte skadehändelsen.”

Eftersom limmet släppt över tid och det inte är någon direkt händelse som ligger bakom. Suger ju hårt det här.

Tomture61
På mina Elitfönster hade jag 10 års garanti .
Kolla vilket märke på dina fönster och vilka garantier det finns .

• Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
På mina Elitfönster hade jag 10 års garanti .
Kolla vilket märke på dina fönster och vilka garantier det finns .
Tack jag kollar upp detta med det samma!

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.