Hej

Finns det någon där ute som har erfarenhet av att installera den vägghängda fläkten FRAMTID HW280 från IKEA. Går den att installera den under väggskåp och ansluta till ventilationsrör...?

Fick ingen installations-manual från IKEA när jag mailade supporten, de hänvisade bara till tillverkaren av dessa fläktar WHIRLPOOL. .:S Är det krångligt att få denna monterad under väggskåp eller finns det någon som har erfarenheter av denna fläkt.

Tack

• fläkt_hw280.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fläkt_hw280_3d.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är ovansidan slät och man dessutom kommer åt att sätta en eller annan skruv genom plåten upp i överskåpet så är det väl inget som hindrar.

Protte

golddigger skrev:
Går den att installera den under väggskåp och ansluta till ventilationsrör...?
Enligt IKEAS hemsida är denna fläkt enbart avsedd för återcirkulation med kolfilter. Den är alltså inte ämnad att kopplas till ett ventilationsrör.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60158101 (klicka på "produktbeskrivning").

Som tidigare talare så är den inte gjord för inbyggnad. Men det inte sagt att det inte går. Det är ju ett hål/galler mitt ovanpå den om jag inte missminer mig, och den bör det ju går att koppla ett felxrör om man är lite händig.

En brandvarning om du eldar i vedspisen.

Om jag också minns rätt finns det ett utblås c.a 10x10cm mitt på fläkten i bakanten, i princip kanske man kan ansluta med rör där och försöka skruva/montera fast det på nå' vis.

Tack för påminnelsen angående brandrisken jag skall tala med brandmyndigheterna om säkerhetsavstånd ännu...:D

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.