Byggahus.se

Går det ström i nollan?

1. J
    Medlem · 1 300 inlägg

jakim

Medlem
    En liten märklig fråga kanske men en bekant frågade mig om det inte går nån ström i nollan och jag svarade nej, strömmen går i fasen endast. Men sen opponerade han sig och jämförde med ett batteri och att kretsen måste vara sluten för att få till nått (antagligen kom han ihåg nått från fysikens likströmslära) och att det visst går ström efter lasten. Jag kunde inte förklara hur det funkar för växelström :-[ ...

Kan nån förklara hur det ligger till med växelströmmen i jämförelse med likströmmens slutna krets?

2. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 3 995 inlägg

snuttjulle

Medlem

Re: Går det ström i nollan?

Han mindes helt korekt. Kretsen måste vara sluten även vid växelström. Så du har samma ström i nollan som i fasen så länge man inte kör en ren 3 fas last typ motor som då kommer ta ut varandra i nollpunkten.

3. J
    Medlem · 1 300 inlägg

jakim

Medlem

Jo kretsen måste ju vara sluten förståss.. Det som krånglar till mitt tänkande är nog att nollan är jordad och i jord går det ju ingen ström... Eller spänningen i nollan är ju noll, hur kan det då gå nån ström där? Eh... :-? Det är ju nått fundamentalt jag missat här känns det som, jag har aldrig funderat på detta förut...

• Laddar…
  4. D
    Medlem · 915 inlägg

dalle

Medlem

För att det ska gå ström måste det vara potentialskillnad. När du kopplar in en lampa så är det vid t ex ett visst tillfälle 230V på fasen och 0V på nollan och då går en ström i den riktningen och vid ett annat tillfälle så är det -230V på fasen och (fortfarande 0V på nollan) och då går ström i andra riktningen. Spänning (och ström) varierar ju med  50Hz i form av en sinusvåg.

Nollan har (ska ha) potentialen 0V och det har jorden med och eftersom det inte skiljer i potential går det heller ingen ström.

5. tussee
    Självbyggare · Avesta · 507 inlägg

tussee

Självbyggare

Det går ström genom nollan om du har en förbrukare inkopplad men det finns i stort sätt ingen spänning i nollan

6. mattiasp
    Hårklyvare · Stockholm · 6 590 inlägg

mattiasp

Hårklyvare

Ingen spänning mot jord, men väl mot fas. För övrigt pendlar spänningen mot fas med +/- 325 V mot jord/nolla om jag inte minns fel. Effektivvärdet blir 230 V

Spänning är ju skillnad i potential mellan två mätpunkter. Som exempel är spänningen mellan fas och samma fas är således 0 V

7. ByggaNytt
    Medlem · Stockholm · 2 711 inlägg

ByggaNytt

Medlem
  8. MickeM
    Medlem · Skåne · 376 inlägg

MickeM

Medlem

Jag vill också försöka mig på en förklaring  :)

Vårt svenska elnät och många andra elnät består kan man säga av 3-faser samt en neutralledare. Neutralledaren är kopplad till nollpunkten på matande transformator och faserna inkopplade på transformatorns lindningar. De tre lindningarna är kanske som några av er vet stjärnkopplade på den sidan som matar era hus det bildas alltså där en nollpunkt. Alla strömmar i en punkt är ju lika med noll, herr kirchoff sa detta. Även jordeledaren är kopplad till nollpunkten - vanligt är att man kopplat ihop neutral- och jordledare fram till era hus, PEN-ledaren.
    Anledningen till att vi behöver vår neutralledare är att vi vill kunna koppla in enfas-belastningar. Det betyder att vi vill plocka ut en ström på bara en lindning i transformator, och det funkar ju inte om vi inte har någon form av återledare så att strömmen i nollpunkten blir noll, en krets bildas. När vi t.ex. kopplar in en trefas-belastning så kopplar vi in oss på alla tre faserna samtidigt och eftersom faserna ligger fasförskjutna, se bilden ovan, så kommer strömmarna automatiskt att ta ut varandra. Fiffigt det här med trefas.  ;)

Det går alltså en ström i neutralledaren/nolledaren då det behövs för att balansera upp systemet.
    Att det sen kallas för nolledare kan väl bero på att den är kopplad till just nollpunkten.
    Mellan nollpunkt och fasledare mäter man oftast upp 230V effektivvärde och mellan två faser så mäter man oftast upp 400V effektivvärde. Anledningen till att man får en spänning (potentialskillnad) mellan faserna beror på att de ligger föskjutna 120grader.

Blev det ännu otydligare nu?  :)

9. J
    Medlem · 1 300 inlägg

jakim

Medlem

Det kanske inte var så tydligt det jag frågade om (jag är nog inte riktigt klar på det själv :surprised: ) men med Dalles förklaring så lossade åtminstone en propp. Spänningen svänger ju kring nollan, den växlar ju inte polaritet så att säga (typ så att nollan är fas halva perioden och så blir fasen fas den andra halva perionde...).

Vad förvirrad man kan vara :-?

10. E
    Medlem · Stockholm · 115 inlägg

eskil23

Medlem

Jo, det där blev lite mer förvirrat än det skulle behöva vara.
    Nollan är alltid nolla och har potentialen 0 V.
    Fasen är alltid fas och har en potential som svänger mellan -325V och +325V. (Vilket ger ett effektivvärde på 230V. Räknade jag rätt nu?)

11. J
    Medlem · 1 300 inlägg

jakim

Medlem

Nu när jag sovit en natt på saken så känns det ganska klart igen :)

En annan sak som jag har kunnat men glömt nu när vi är inne på elteori, vad är skillnaden på en elmätare (Fluke t.ex.) som mäter RMS spänning mot en billig som mäter nått annat...?

12. Faidros
    Medlem · 1 499 inlägg

Faidros

Medlem

Alla billiga multimetrar mäter väl RMS, men det finns dyrare som mäter True RMS.
    Kolla på sidan 93 i ELFAs faktablad, där står lite om multimetrar:

http://elfa.se/se/fakta.pdf

13. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 492 inlägg

Fotografen

Verktygstokig

Billiga multimetrar mäter likriktade medelvärdet, sedan är instrumentet graderat i effektivvärde (RMS), det är därför det blir fel vid icke sinusformad spänning.

14. snickarboden
    Medlem · Skåne · 4 736 inlägg

snickarboden

Medlem

Klipper in... <Jo kretsen måste ju vara sluten förståss.. Det som krånglar till mitt tänkande är nog att nollan är jordad och i jord går det ju ingen ström... >

Nej, nollan är inte jord för att in i ett hus har man tre faser och en PEN-ledare.
    I husets central delas PEN upp i nolla och jord. Nollan är efter centralen återledare för enfasbelastningar. I jord går det ingen ström eftersom den och nollan är två skilda saker efter husets central. Strömmen går mellan faser till nolla eller emellan faser.

Ledningarna i sig struntar ett långt stycke i om man kör lik eller växelström igenom dem strömmen går alltid samma vägar, oavsett om det är likström eller växelström, det är lite tänjning på sanning men förenklat så ja.

Vet inte om det blev klarare med det?

/Kent

15. J
    Medlem · 1 300 inlägg

jakim

Medlem

Vad jag menade var att nollan och jorden har samma potential...

Tack för alla förklaringar, ni har alla rätt på ett sätt eller annat ;)

Mitt tankefel var som sagt att jag tänkte att nollan växlade mellan + och - ( under halva perioden är fasen + och under andra halvan är nollan "+")medan det i verkligheten är fasen som växlar mellan "+" och "-" och nollan är alltid noll. Jag ser det orimliga i detta och kan bara skylla på tillfällig sinnesförvirring :-? :-[

Ang. RMS så hittade jag en bra förklaring i Elfa katalogen på sid 1535 och 1536 i sökande efter sid 93 ;)

Edit: Föresten så är ju nollan jordad i äldre hus där nollskenan och jordskenan är ihopkopplad. Så att säga i alla fall ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.