När vi köpte vårat hus så sa den tidigare ägaren att vårat hus hade Q/q-märkning och att det fanns restriktioner på vad man fick göra på exteriören. Det är 4 identiska fristående hus som står på rad efter gatan och nu när närmaste grannen sålde så sa mäklaren till nya ägaren där att det inte fanns någon Q/q eller K märkning på husen. Går det att ta reda på detta utan att ringa till kommunen på något sätt, t ex via någon hemsida där det finns register som man kan söka i?
Jag vill helst inte "väcka björnen" genom att kontakta någon myndighet då vi har gjort en del byten av fönster/tak osv som inte var godkända enligt tidigare ägare när dom frågade. Inga stora skillnader utan det är fönster som inte är delade och sedan 2kupig betongpanna istället för enkupig lertegel. Men det är ändå saker som ev inte är godkända och jag vill inte att någon ska få för sig att åka ut hit för att "kolla upp läget" då dom inte varit här tidigare.
Så frågan är alltså om det på något sätt går att få reda på om det finns någon märkning på huset utan att fråga någon?
Jag vill helst inte "väcka björnen" genom att kontakta någon myndighet då vi har gjort en del byten av fönster/tak osv som inte var godkända enligt tidigare ägare när dom frågade. Inga stora skillnader utan det är fönster som inte är delade och sedan 2kupig betongpanna istället för enkupig lertegel. Men det är ändå saker som ev inte är godkända och jag vill inte att någon ska få för sig att åka ut hit för att "kolla upp läget" då dom inte varit här tidigare.
Så frågan är alltså om det på något sätt går att få reda på om det finns någon märkning på huset utan att fråga någon?
Det är länsstyrelsen och inte kommunen som reglerar det. Tror att det ska finnas någon karta på deras hemsida, men kan inte på rak arm svara på vart den ligger eller hur mycket info som faktiskt framgår.
Lite tafatt info av mig, ja. Men det kanske i.a.f. ger dig möjlighet att hitta någonting via Google.
Lite tafatt info av mig, ja. Men det kanske i.a.f. ger dig möjlighet att hitta någonting via Google.
Vi har ett q1-märkt hus och den markeringen fanns med på detaljplanen samt olika fastighetspapper som finns inskannade hos Lantmäteriet. Logga in på Lantmäteriet och klicka in på din fastighet, har du tur finns all info där
Q-, q-, och k-märkning görs i detaljplan, begär ut gällande plan så får du svar. Kommunen får inte fråga vad du ska med den till. Kanske den till och med ligger publikt tillgänglig på deras hemsida?
Bästa svaret
För Gävle (såg att det stod Gävleborg vid ditt användarnamn) ser exempelvis ut så här:
https://gis.gavle.se/pubs/smart/?karta=planarkiv&kn=2180
Börja att söka på ditt område/län/kommun följt av detaljplan så brukar man kunna hitta en digital karta med gällandedetaljplan och sedan klickar man in sig på sin fastighet via kartan och tar det därifrån.
https://gis.gavle.se/pubs/smart/?karta=planarkiv&kn=2180
Börja att söka på ditt område/län/kommun följt av detaljplan så brukar man kunna hitta en digital karta med gällandedetaljplan och sedan klickar man in sig på sin fastighet via kartan och tar det därifrån.
Våran by är ett riksintresse, men det finns ingen information om det i detaljplanen från 1945. Tyvärr är det ganska svårt att få tag på information om vad det innebär i praktiken och vad som omfattas. Bäst information har vi fått från Länsmuseet.
I de något luddiga 'kraven' för eventuella om- och tillbyggnader står det bl a så här:
I de något luddiga 'kraven' för eventuella om- och tillbyggnader står det bl a så här:
Man ska ju såklart "respektera" byggnaders karaktär och spec. förutsättningar men ibland är det såklart svårt och man får göra så gott man kan men det är alltid bra att fråga "kunniga" så man inte gör fel byggnadstekniskt.
Med det sagt så kanske det enklast du kan göra är att kontakta mäklaren och fråga var han fått uppgifterna ifrån? Är han motvillig (eftersom han inte "tjänar" nåt på det) så kan du ju alltid säga till honom att ni är intresserade av att sälja men är osäkra på bl.a. om huset är k-märkt; fråga om han vet något om det och isf "bevisa/styrka" det med dokumentation eller liknande.
Med det sagt så kanske det enklast du kan göra är att kontakta mäklaren och fråga var han fått uppgifterna ifrån? Är han motvillig (eftersom han inte "tjänar" nåt på det) så kan du ju alltid säga till honom att ni är intresserade av att sälja men är osäkra på bl.a. om huset är k-märkt; fråga om han vet något om det och isf "bevisa/styrka" det med dokumentation eller liknande.
R rh9596 skrev:
Den där länken gav iaf lite mer information. Vårat hus ligger inom detaljplanerat område eller vad de nu hette men tyvärr stod det inget om vad/hur man fick göra.
Men då vet jag iaf att det är styrt av vissa kriterier. Jag ville mest veta om jag ska göra några utbyggnader eller dyl i framtiden. Vi har gjort ändringarna som inom några månader är mer än 10 år gamla så dom kommer ändå att preskriberas. Inga ändringar som skiljer sig stort mot tidigare, men det är ändå något som säkert skulle ha påpekats vara fel om dom skulle kolla.
Tack för alla svar.
Preskriptionen på svartbyggen innebär ju inte att allt blir OK efter det, kommunen kan fortfarande neka nya bygglov om du t.ex. inte återställer något du gjort utan bygglov.Grillen skrev:
Den där länken gav iaf lite mer information. Vårat hus ligger inom detaljplanerat område eller vad de nu hette men tyvärr stod det inget om vad/hur man fick göra.
Men då vet jag iaf att det är styrt av vissa kriterier. Jag ville mest veta om jag ska göra några utbyggnader eller dyl i framtiden. Vi har gjort ändringarna som inom några månader är mer än 10 år gamla så dom kommer ändå att preskriberas. Inga ändringar som skiljer sig stort mot tidigare, men det är ändå något som säkert skulle ha påpekats vara fel om dom skulle kolla.
Tack för alla svar.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Stämmer det att detta inte går att lösa utan avvikelse/notering?
Badrum -
Ser detta rätt ut? Rör och slangar i krypgrunden.
Vatten & Avlopp -
Första huset! Hur målar jag bäst dessa fönster och altandörr, går det?
Fönster & Dörrar -
Går det att rösta bort styrelsemedlem med mandattid kvar?
Bostadsrätt -
Går det hitta spotlights för 15 år äldre bostad på bild -se spotlights
Belysning