Byggahus.se

Går det sätta två "riktiga" ugnar över varandra i högskåp?

510 läst  10 svar

1. Magnussons2019
    Nybyggare Nivå 9
    Vi ska bygga nytt hus och jag är lite inne på att ha 2 ugnar i ett högskåp. Eventuellt även en inbyggnadsmicro över dessa två.

Fördelen skulle vara att jag har 2 ugnar och inte behöver försöka hitta en enda jättestor utan klarar mig på 2 lite mer normalstora. Kan även tänka mig att ha den ena lite enklare än den andra.

Min tanke är att sätta den nedersta (enkla) ugnen längst ner i skåpet så att den hamnar i höjd med en konventionell ugn i en spis, därefter precis ovanför placeras nästa ugn och sedan kommer en micro. Då borde inte micron hamna alldeles för högt upp. Barnen använder den flitigt och vill inte att de ska behöva klättra så högt varje gång.

Skulle det ens vara möjligt i ett högskåp? Jag tänker mig att hyllorna (man ställer dem väl på en hylla??) borde klara av vikten var de än sätts. Elen dit är ju inga problem då det är ett nybygge vi pratar om.

Har ni några åsikter om det här? Onödigt? Dumt?

2. T
    Medlem · Nivå 11
    Är ju vanligt att ha en vanlig ugn och en kombinerad ugn/mikro. Något du tänkt på?

Låter inte vackert med 3 ugnar på varandra i mitt tycke, men smaken är ju delad och har man det funktionella behovet så har man.

• Laddar…
  3. D
    Medlem Nivå 1
    Vikten tror jag är det minsta problemet.
    Tänk istället på luftintag så att baksidan blir tillräckligt ventilerad.

En annan sak att tänka på, om köket är litet och/eller matplatsen är nära så kan utluften från ugnarna vara störande för tex ljus. Fläktarna körs en bra stund efter det att ugnen stängts av. Fick det problemet efter jag renoverat ett kök, kunde inte ha tända ljus på bordet pga utluften gick rakt över bordet...

• Laddar…
  4. L
    Medlem · Nivå 7
    Bra frågeställning TS! Har själv dubbelugn på old school manér, jag tänker inte göra mig av med det. Det har ju blivit så komplicerat med kök när "allt" måste vara inbyggt. Det tar mer plats så jag förstår att 3 ugnar sticker ut idag... Blir intressant att följa tråden för jag vet verkligen inte hur man löser problemet.

• Laddar…
  5. D
    Medlem Nivå 7
    och så får man tänka på att elen ska räcka, tråkigt om propparna går varje gång man lagar mat :)

• Laddar…
  6. Magnussons2019
    Nybyggare Nivå 9
    Vi har funderat på en kombiugn men eftersom vi använder både micro och ugn väldigt mycket redan idag och idag har jag en väldigt rymlig ugn så är jag lite rädd att micron blir ockuperad av ugnen när det ska lagas mat.

Ja det är väl kanske problem med ventilationen bakom. Borde fungera om man har hyllplan med öppning längst bak.

Vi kommer ha öppen planlösning och högskåpet är placerat längst åt höger om diskbänken. Däremellan kommer en köksö och därefter kommer matplatsen. Troligtvis kommer vi inte störas av att det blåser från ugnarna.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20190206_142649_456.jpg

• Laddar…
  7. B
    Medlem · Nivå 18
    Har du räknat på det?

Nackdelen är väl om ni någon gång vill tillaga något som verkligen är stort, t.ex. en kalkon.

Har du funderat på att ha ena ugnen i köksön, under hällen eller bredvid?
    Du har ju redan tänkt att ha ena ugnen väldigt lågt.

8. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 16
    Ventilation bakom är överdrivet, det behövs egentligen inte. Rent tekniskt är det alltså inga problem men om barnen är små riskerar mikron att hamna ganska högt upp.
    Jag har låda 40 + 20 under ugnen och sen mikro ovan på det. Att knö in en till ugn under är inga problem

9. Magnussons2019
    Nybyggare Nivå 9
    Jag har inte räknat på det men kommer så klart göra det så att det verkligen skulle fungera i praktiken. Ett annat val är att strunta i inbyggnadsmicro och placera den i skafferiet istället.

Kanske skulle satsa på en XXL och en mer i standardmått för att ha möjligheten till kalkon och stora stekar.

10. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 11
    Har du tänkt ha någon passbit mellan högskåp och vägg? Annars kommer ugnsluckan att gå väldigt nära väggen samt att blir lite svårare att sätta in och ta ut plåtar från ugnen när den är så nära väggen.

11. Magnussons2019
    Nybyggare Nivå 9
    Ja en liten passivt kommer det bli för att inte få för nära till vägg. Plus att det kommer vara ett fönster där så får kolla att fönsterbrädan inte går ut för långt.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka