Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Går det köra 17kw genom 1m 22mm med acktank

1. B
    Medlem · Västra Götaland · 2 153 inlägg

Boan

Medlem
    Hej

ska byta VP till 17kw, idag 12+el, idag är det ca en meter av laddning till acktank som är 22mm, tänker det borde inte vara nån fara. Eller är jag farligt ute?

Om VP får Max 10 grader skillnad mellan fram och retur borde det vara lugnt ?

2. GK100
    Medlem · Jönköping · 11 215 inlägg

GK100Premiumikon: Hand

Medlem
    Har du bara pumpkapacitet går det ju men hög hastighet på vattnet sliter oväntat mycket på tex böjar ibland.

3. B

Boan

Medlem
    jo, så
    Är det ju. Men det är 3 st 22mm vatette 90-graders. De borde väl hålla…. Pumpen är variabel som styra av VP, så den borde klara tänker jag. Det är ju inte ett stort värmesystem

4. B

Boan

Medlem
    Får väl byta dem till 28 i värsta fall. Vore skönt slippa nu

5. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Gå upp till min 28 , det är mycket vatten som snurra och då blir det lugnare flöde och inte så stor turbulens i tanken som virvlar runt

• Laddar…
  6. GK100
    Medlem · Jönköping · 11 215 inlägg

GK100Premiumikon: Hand

Medlem
    Ja har du kopplingar i böjarna är det inga problem där, finns mer material att ta på. Finns ingen anledning att göra jobb i ditt fall förrän behovet visar sig vilket det knappast kommer göra.

• Laddar…
  7. B

Boan

Medlem
    så sa röris också

8. G
    Medlem · 1 904 inlägg
    Om pumpen är på 12kw så är det max vid en temp, normalt 7 grader ute, och 35c vatten ut. Misstänker att du med tank snarare kommer producera 40-50c vatten och den kommer ge bra mkt mindre. Är det lite kallt ger den där pumpen kanske hälften av max. Borde gå bra att transportera den värmen genom 22 en så kort bit. Jag hade dock dragit o lött 28.

9. B

Boan

Medlem
    Nytt skulle det vara 28. Nu är det genom en vägg till till tanken, så ca 1m rör. Sitter dessutom en diffusor i tanken.

• Laddar…
  10. T
    Medlem · 3 464 inlägg
    Mottrycket är ju lugnt då det är bara 1 meter. Får ca 2kPa vid ett delta på 7K. Hastigheten är närmare 2 m/s. Turbulent flöde.

11. B

Boan

Medlem
    kan det blir problem ?

12. T
    Medlem · 3 464 inlägg
    Det tror jag inte. Konservativt sägs det 1.5m/s max på cu. Vet inte om turbulensen påverkar skiktningen dock.
    Tycker hastigheten borde gå ner så mycket i tank så det kvittar. Men ingen erfarenhet om det. Jag har CU 35 på 10 kW :)

Jag hade inte varit orolig.

• Laddar…
  13. B

Boan

Medlem
    vi lär väl se temp diff när vi kör.

14. D
    Besserwisser · E · 20 466 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Turbulensen i tanken påverkas ju bara om det är tuntrör på slutet in mot tanken. Frågan är om det gör så mycket att det blir turbuliens

15. B

Boan

Medlem
    det sitter som sagt en diffusor, och sista 10cm är det 1 3/4, dvs typ 40mm…..

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.