Byggahus.se

Går det att ta bort klinker från badrummet utan att skada tätskiktet?

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej

Vi har haft vatten skada i badrummet och försäkringen har skickat sin Entreprenören som i sin tur har skickats ett firma som har rivit hela badrummet. Nu är badrummet klart. Efter första duschen 2018-12-15 visades bakfall.

Vi informerade entreprenören som i sin tur kontaktade företaget som har gjort jobbet. Företaget kom 2018-12-17 och det kunde ses direkt att det är bakfall i badrummet.
    Företaget ska åtgärda felet genom att klinkersen tas bort och sätter in nya. Jag har hört tidigare att det ska både golvet och väggarna göras om för att tätskitet ska vara intakt.
    Jag är inte sak kunnig på detta område, därför skulle jag fråga er sakkunniga följande:
    Kan företaget åtgärda felet genom att ta bort klinkersen från badrums golvet och sätta in nya utan att behöva riva väggarna och sätta in på nytt tätskiktet?

Tack

2. H
    Medlem · Nivå 20
    Det är tätskiktet som ska ha fall mot golvbrunnen, inte ytskiktet. Så först måste man reda ut vilket av dessa som orsakar bakfallet.

Man kan ta bort enstaka plattor utan att skada tätskiktet men det är svårt. Ska hela golvet göras om så är det inte ett alternativ. Vad är det för sorts tätskikt? Om det är plastmatta bakom går den att laga om man skulle skada den.

• Laddar…
  3. M
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaret. Jag har informerat försäkringsbolaget om åtgärdsplanen och inväntar svar. Hoppas att försäkringsbolaget fattar rätt beslut.