Byggahus.se

Går det att spola rent en igensatt infiltration med en högtryckstvätt?

1. F
    Medlem · 1 620 inlägg
    Hej
    Har ett minireningsverk (installerat 2016) från 4Evergreen där infiltrationen satt igen för andra gången i år. Det verkar som om det förekommer slamflykt från verket då jag sett slam i UV-brunnen innan infiltrationen. Har även påtalat detta för 4Evergreen.

4Evergreen vill nu se att infiltrationen inte består av "lera" eftersom det stött på infiltrationer som installerats felaktigt. Jag hittade denna bild i dokumentationen från installatören. Där ser man att det är en grusbädd under infiltrationsrören. Så i mitt fall tror jag inte lera är boven. Sen är jag ju medveten om att marken lär "röra" lite på sig med tiden.

Sist detta åtgärdades fick en spolbil komma ut och spola infiltrationen vilket var ganska kostsamt. Är det rimligt att tro att man kan spola ren sin infiltration själv med en högtryckstvätt och en sådan här slang från Bauhaus?
    https://www.bauhaus.se/rorreningssl...qwqqsVaBlZ8G_z50a7uPLTO7MY8JHKtUaAjM-EALw_wcB
    Eller är en högtryckstvätt alldeles för klen?

Om det borde funka kanske man ska ha det som rutin att några gånger om året och spola infiltrationen i förebyggande syfte?

Tacksam för tips.
    Mvh
    Fredrik

2. D
    Medlem · 344 inlägg
    Det funkar säkert till viss grad.. men något är fel om den blir igensatt såpass ofta. Bättre att lösa problemet än att dölja det.

3. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 366 inlägg

harry73

bra på allt
    Efter 10 år fick vi problem med igensatt spridarrör. det fanns rätt så mycket svart slem på insidan röret, så det borde vara bakterietillväxt.
    Det hände ca 2 veckor innan slambilen skulle tömma trekammarbrunnen, så då fick de komma lite tidigare (dock ingen akututryckning) och förutom tömma brunnen även spola hela systemet.
    Från och med nu kommer vi att be dom spola våra spridarrör lite oftare (vartannat år?). När de ändå är på plats, blir det en väldig liten extra kostnad.

Visst kan man själv göra rent med högtryck, men man har inte samma möjlighet att tömma systemet innan man gör det. så i värsta fall försöker man spola rent ett vattenfylld rör.

• Laddar…
  4. F
    Medlem · 1 620 inlägg
    Mycket intressant. Ja kanske ska jag införa samma rutin som du Harry. Men precis som Melb säger så misstänker jag att något är vajsing.

5. E
    Verktygstokig · Lindome · 395 inlägg

Edvuld

Verktygstokig
    Det är viktigt att det finns en fiberduk ovanpå grusbädden, innan jorden återfylls, annars blir den igensatt snabbare.

Om det bara berg eller andra hårda jordarter under grusbädden, så har inte vattnet lika stor möjlighet att infiltreras bort.

6. S
    Byggveteran · Åland · 1 837 inlägg

seniorkonsult

Byggveteran
    Förstår inte hur man skall kunna spola ren en infiltration. Såvitt jag begriper, skulle det vara som att spola ren en grusväg med inblandad lera och tro att gruset bör rent.

7. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 8 908 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Om det har vuxit biofilm i spridarrören som satt igen dess små 8 mm hål så kan de spolas rena med en vanlig iller.

Om bädden är igensatt i spridarlagret så krävs omgrävning och ingen högtryck i världen kan komma till räddning.

• Laddar…
  8. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 8 908 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Men jag undrar om inte regelbunden högtrycksspolning av spridarrören är en vettig servicerutin för en markbädd/infiltration. Det uppstår ju ofta problem med igensatta spridarhål. Låter man det vara så betyder det att flödet ökar på kvarvarande hål/spridarrör och då belastas bädden ojämnt. Lokal överbelastning på en viss yta gör att bädden sätter igen där med bakterieslem som uppstår under syrefattiga förhållanden. Sen rullar det utför med reningsanläggningen.

• Laddar…
  9. H
    Moderator · Stockholm · 43 941 inlägg

hempularen

Moderator
    Jag har uppfattat att rejäl spolning (med spolbil, inte hobbysprutor), kan rensa upp lite och lösa akuta problem. Men bara för rätt kort tid. Så det kan vara en akutlösning som fungerar medan man väntar på att få infiltrationen utbytt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.