Byggahus.se

Går det att ljusa upp en grundoljad ek bänkskiva?

1. O
    Medlem Nivå 1
    Jag har köpt en bänkskiva av märket DLH i massiv ek. Den är redan grundoljad från leverantören men jag tycker inte om den varma tonen skivan har. Jag har slipat som en galning för att få den så ljus/kall som möjligt och är rätt så nöjd med tonen.

Nu till min fråga:
    Går det att bibehålla denna ljusa nyans på något vis? Jag har provoljat (på en stuvbit) med DLH's egna vitolja men det gav inget resultat, blev liksom varmare i tonen.

Nu funderar jag på att använda Osmo hårdvax olja med vitt pigment alt. vit dekorvax?

Var in till en färghandlare idag och fick ett blankt nej. Det skulle absolut inte gå att bibehålla den ljusa tonen som skivan har nu när den är slipad. Han menade att i och med att den var grundoljad så var det kört.

Jag har svårt att acceptera detta och hoppas att någon här inne kan råda mig? :)

2. D
    Medlem · Nivå 7
    Jag har slipat en redan inoljad bänkskiva i bok och därefter använt Osmos vitpigmenterade hårdvaxolja med mycket gott resultat. Blev betydligt ljusare och det går att lägga på flera lager för en "vitare" effekt. Borde rimligtvis funka lika bra på ek.

• Laddar…