Byggahus.se

Går det att lägga fall med 30x60 klinker?

1. Anna1984
    Medlem Nivå 11
    Jag har köpt 30x60 klinker till mitt badrum. Jag vill ha samma klinker på golvet som på väggarna. På väggarna vill jag ha kaklet i halvförband. Min plattsättare säger dock att det inte går att lägga 30x60 klinker i halvförband på golvet pga lutningen. Det blir inte snyggt utan det kommer ett bli tandningar. Klinkersen finns även i mosaik som jag tänkt ha i duschen, men det skulle tydligen inte hjälpa för att hela golvet ska ha viss lutning.
    Jag tycker mig ha sett 30x60 plattor på golv i badrum. Jag har dock inte reflekterat över om det blivit tandningar då eller inte.

Hur går detta att lösa? Om man lägger dem kant i kant eller var det heter, istället för att lägga halvförband, skulle det fungera?

2. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    De borde gå, om hela golvet lutar ned mot brunnen och då helst en hörnbrunn. Ungefär som man tar en stor fyrkantig skiva och höjer den något i tre av hörnorna, så det lutar mot den fjärde.

3. Piddan77
    Medlem Nivå 1
    Hejsan!

Om du har väggnära brunn kan du göra det för då lutar hela golvet mot brunnen. Om du har vanlig golvbrunn går det inte för att du kan inte skära ner plattan snyggt och det är stor risk för att den "tandar" och får vassa kanter som inte är skönt att stå på. Personligen säger jag att man inte kan ha större än 15 x 15 cm i fallet för att få det snyggt.

4. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
  5. L
    Medlem · Nivå 11
    Precis som Anders säger. Fall i duschen, övrigt helt plant.

6. S
    Medlem Nivå 2
    Jag kapar denna tråden lite. Flytspacklade idag och blev inte nöjd med resultatet, dåligt fall mot golvbrunn, och lite ojämnt.
    Jag läste på GVK att man måste ha fall i hela badrummet stämmer det verkligen inte?
    Skulle göra det mycket enklare att "bara" flytspackla utan fall och ta duschhörnan för sig.

7. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Skillnad på BKR och GVK's regler

8. johel572
    Garagebyggare Nivå 13
    Vad gäller 30x60plattor i halvförband skulle jag fundera en gång extra. Stora plattor kan ibland vara svagt böjda (högre på mitten än i ytterkanterna) vilket gör att du kommer att känna en kant. Det är tillräckligt svårt att sätta stora plattor ändå så att det blir snyggt.

• Laddar…