Med tanke på dem höga elpriserna har vi börjat fundera på att komplettera nuvarande system i huset. Tror många med halvnytt hus (ca 15 år, 1-plans, 160 kvm) är i samma sits som vi och har golvvärme med en IVT490. IVT 490 är en frånluftsvärmepump som ger både värme och varmvatten.
Den verkar fortfarande vara hyfsat effektiv och kompressorn är bara ca 5-6 år då vi fick en ny på garantin/försäkring.
Många i området väljer solceller och det är kanske bäst långsiktigt men förbaskat dyrt om man flyttar om ett par år…. Frågan blir då om det istället kan gå att komplettera Ivt 490 med en luft vatten värmepump eller annat? Någon som har gjort detta och är nöjda?
1 271 läst · 7 svar
1k läst
7 svar
Går det att komplettera IVT490 med luft vatten värmepump
-
2 aug 2022 07:56 #1
-
Medlem · 6 inlägg 5 aug 2022 10:105 aug 2022 10:10 #2
Jag har kompletterat 490n med en luft-luftvärmepump.
Så fort det börjar bli kallt ute stänger jag av golvvärmen och drar igång luftvärmepumpen för uppvärmning.
490 får stå för varmvattenproduktion och luft-luftvärmepumpen värmer huset.
Tror det är den i särklass mest ekonomiska varianten.- Laddar…
-
5 aug 2022 10:15 #3
Nackdelen är ljudet från fläkten som bör stå på hög hastighet för att spara maximalt och nå samtliga rum i huset.
Det är dock ljudet av sedlar du hör!- Laddar…
-
Medlem · Västra Götaland · 2 313 inlägg 5 aug 2022 10:28
InsidersUnited
Medlem- Västra Götaland
- Medlem okt 2010
- 2 313 inlägg
- 1 624 gillningar
- 116 bilder och filmer
5 aug 2022 10:28 #4IVT hade ett tag en Luft/vatten vp kallad Combo som var gjord för att docka till bla 490. (det var egentligen en Mitsubishi RP60 de hade moddat med klistermärken). Styrningen gjordes med att när shunten gav signal för låg/mellan/öppen så gick utedelen igång. Så det går, enklast är väl att köpa en lvp packagemodell av välfritt märke och köra radiatorreturen genom denna(med Tkoppling innan).
- Laddar…
-
25 aug 2022 12:11 #6Slippareklam skrev:
Så fort det börjar bli kallt ute stänger jag av golvvärmen och drar igång luftvärmepumpen för uppvärmning.
Tror det är den i särklass mest ekonomiska varianten.Slippareklam skrev:
Tror det är den i särklass mest ekonomiska varianten.
Jag bor i ett parhus SE4 med en IVT 490 den förra ägaren satten in en luft/luft värmepump för att kyla på sommaren mer än något annat.
Hur stänger man av golvvärmen och använder bara luft/luft värmepumpen?
Finns det någon nackdel för systemet att inte använda sig av golvvärmen? -
7 sep 2022 08:14 #7
Nej, vet ej hur mkt man sparar. Tveksamt om man sparar ngt om man slår av golvvärmen. Min tanke var från början att köra med bägge samt att ev kunna använda värmepumpen på sommaren om elpriserna blir normala.
Trivseln blir nog sämre utan golvvärme.
Jag satsar istället på att köpa en ngenic till Ivt. Ska också köpa en timer till varmvattenberedaren. -
Medlem · 6 inlägg 7 sep 2022 18:387 sep 2022 18:38 #8
Med avstängd golvvärme används de ~2kw som 490 levererar till varmvatten. Det klarar den utan eltillskott. Med golvvärme på behövs tillskottet vilket torde vara mindre effektivt än att värma med luftpump
Liknande trådar
-
Våtrumsmatta direkt på epoxigolv - går det?
Badrum -
Går det att göra distansköp på hus?
Köpa & Sälja hus -
Avregistrerad folkbokföring, går det att genomföra husköp?
Juridik -
Går det att sälja en trasig Viessmann-panna? Var då i så fall?
Ved, Pellets, Flis -
Konstruktion loftgolv/garagetak, hur ska det byggas för att slippa fuktproblem?
Byggmaterial & Byggteknik