Byggahus.se

Går det att installera spishäll från USA, 60 hz?

1. N
    Medlem · Västra g · 6 inlägg

NilsWi

Medlem
    Hej.
    Mina två gamla utslitna Mielehällar (KM400) som är tio år gamla börjar bli utslitna och den ena är sprucken. De finns inte att få tag på i europa nu längre. Har varit på jakt länge efter nya utan att lyckas. Är ju tvungen att ha såna som passar i stenskivan.
    Så hittade jag ett par nya i USA på Ebay. Köpte direkt (inte så smart kanske...) och nu efter en vecka ligger de i tullen och ska förtullas in i Sverige.
    Först idag fick jag en tanke och började reflektera över att de kanske inte går att installera pga skillnaden i nätspänning och frekvens.
    De gamla är 400 volts. På de nya står det 208-240 v, 60 hz, och de ska ha en effekt på max 3000 w enligt säljarens beskrivning.
    Någon som vet om det överhuvudtaget går att installera dem här. Tänker mig att dels kan det bli problem med frekvensen men även med kabelarean? :confused:
    Tacksam för svar.

2. S
    Medlem · Stockholms · 1 770 inlägg

sunqan

Medlem
    Usa har 120v 60hz, vi har 240v 50hz hällen vill tydligen ha trefas (208v).
    Frågan är om den går att koppla om.

3. M
    Medlem · Skåne · 364 inlägg

MRK

Medlem
    Kör dem på 230V, de kommer att dra ca 13A.

Är det induktionshällar eller konventionella hällar?

4. mycke_nu
    Medlem · Gotland, Sudret · 12 285 inlägg

mycke_nu

Medlem
    Hittade installationsmanualen.

Notera färgmärkningen på anslutningskabeln, grön är skyddsjord, röd och svart är faser i det amerikanska två- eller trefassystemet. I Sverige kopplar man då lämpligen röd som nolla och svart som fas.

5. V
    Medlem · Crow-Wing County · 67 inlägg

Valdemar Atterdag

Medlem
    Inget trefas i USA, förutom på visa bondgårdar och industri. USA har 120v och 240v, 60hz.

6. S

sunqan

Medlem
    Jag kollade. .. de har dual phase (kallas även split phase) 120v, vilket ger 240v mellan faserna plus total förvirring - den sida jag hittade påstod att om man kopplar in en 240v/60 apparat i europa kunde det ställa till det i elskåpet där nollan och jorden kopplas samman...

7. mycke_nu

mycke_nu

Medlem
    Nej, det är inga problem. 240V är 2x120V tvåfas symmetriskt runt nollan. 208V är trefas.

8. N

NilsWi

Medlem
    Tack för alla snabba svar.
    ok, jag förstår nu attden ska kopplas in med två faser som är märkta svart och rött medans grönt är jord. Och faserna är 120 volt.
    @mycke_nu: menar du att det ändå går att koppla in dem? Trots att vi har 220 volt i faserna?

9. N

NilsWi

Medlem
    Och @MrK: det är konventionella hällar.

10. anders07
    Medlem · Stockholm · 6 013 inlägg

anders07

Medlem
    Det står i manualen "240 V, 60 Hz, 15 A fuse rating" så det är bara att köra på vanlig enfas här. Dock kan ju den lägre frekvensen här göra hällen mindre effektiv men det borde vara marginellt...

11. mycke_nu

mycke_nu

Medlem
    Du ska alltså koppa den ena fasledaren (förslagsvis den svarta) från hällen till en 230 V fas i ditt kök, och den andra fasledaren från hällen (den röda) kopplar du till nollan i köket. Grön från hällen kopplas till grön/gul i köket.

Det är INTE säkert att det fungerar eftersom hällen är märkt 60 Hz, men troligen är det OK. Du får testa på egen risk.

12. N

NilsWi

Medlem
    Ok, Det blir spännande att se...... Tack för hjälpen��

13. S

sunqan

Medlem
    Och återigen för att vara övertydlig: du ska alltså bara använda EN fas här!!!

14. N

NilsWi

Medlem
    Ok- en fas ,en nolla och så jord. Kristallklart ��

15. M
    Medlem · Norrbotten · 2 218 inlägg

mlkjhr

Medlem
    Men du kommer förmodligen bara att kunna använda två plattor i taget med en fas avsäkrad med 16A.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.