Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Går det att höja en golvbrunn i efterhand?

1. P
    Medlem · Stockholm · 3 716 inlägg

Paxman

Medlem
    Hej!

Utanför bastun i vår källare har vi ett litet duschrum som troligen är från mitten på 80-talet. Golvet är våtrumsmatta direkt mot betongplattan och golvbrunnen är den gamla varianten i gjutjärn. Golvet i bastun har varit råbetong (med en lös trätrall på) och detta har vi nu epoximålat med mycket trivsamt resultat! Vi kommer antagligen inte använda trallen mer, så pass fint blev det.

Nu har vi börjat snegla på golvet i duschutrymmet. Mattan har släppt från underlaget på några ställen och någonting växer därunder, då det är en bulle på ett ställe likt en fotknöl. Vi funderar nu på att slita upp mattan och epoximåla även detta golv. Givetvis innebär detta även att ta in någon som bilar upp den gamla golvbrunnen och sätter in en ny...och då kommer vi till vår fråga: gör vi på detta sätt så hamnar ju golvbrunnen i nivå med betongplattan. Om vi, eller någon framtida ägare, skulle vilja lägga typ klinker på golvet är det då möjligt att förhöja golvbrunnen, eller är det bila upp och byta ut den igen som gäller?

Så här ser det ut idag:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_5915.jpg

Mvh
    Fred

2. B
    Allvetare · Stockholms län · 10 058 inlägg

b8qPremiumikon: Hand

Allvetare
    Klinker är bara ett ytskikt, tätskiktet mot brunnen är fortfarande i cementgolvets nivå. Vill man lägga på klinker sätter man en slukrist (ram med brunnsgaller) i nivå med klinkersen, man behöver inte ändra brunnens nivå.

3. Bästa svaret

S
    Medlem · 1 894 inlägg
    Ja brunnen ska ändå vara i nivå med tätskiktet och anslutas mot tätskiktets manchett, inte vara i nivå med kaklets översida. Höjdskillnaden som klinker ger trollar man bort genom att sätta en klinkerram/golvbrunnssil. (Brukar ofta vara rostfria och ramen fästs i fixet.
    T.ex: https://www.biltema.se/bygg/vvs/golvbrunnar/klinkerram-2000035643

Så brunnens höjd bör vara ok förutsätt att nästa ägare inte ska börja flytspackla eller liknande, men då får de väl i så fall byta/justera brunnen också

4. P

Paxman

Medlem
    Lysande! Då finns det ju inget som talar emot att göra vår lilla "quick fix" med epoximålning efter byte av golvbrunnen.

"Stuff" fick "Bästa svar" efter som h*n la till det där med flytspacklingen..."b8q"'s svar dock lika tillfredsställande. :)

Stort tack till er båda! (y)

5. S
    Medlem · 1 894 inlägg
    Wow, vad vinner jag? Kommer du och byter mina brunnar också? ;)

6. P

Paxman

Medlem
    Du fick en fin "badge" på ditt inlägg, och även forumpoäng på något sätt tror jag...vad man nu ska ha dem till. :thinking:

Dessvärre kommer vi tvingas anlita någon att byta brunnen pga av bristande förmåga...så jag tror inte att det skulle vara en så bra idé att jag byter dina. :rofl:

7. B
    Allvetare · Stockholms län · 10 058 inlägg

b8qPremiumikon: Hand

Allvetare
    Hamnar man på topp-20-listan så slipper man reklam!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.