7 003 läst · 34 svar
7k läst
34 svar
Går det att göra flyttanmälan till utlandet utan adress?
Sida 1 av 3
För över 1 år sen har vi mantalskrivit en kompis hemma hos oss. Han flyttade till Thailand.
Nu har krav på obetalda gamla räkningar börjat komma hem till oss. Det känns obehagligt. Vill inte få påhälsning av kronofogden...
Efter att ha jagat honom i över en vecka, ringde han mig och sa att vi får ta bort honom från våran adress. Han skulle skriva ut flyttanmälan, skriva under och skicka hem till oss.
Någon ny adress vill han inte uppge!
Går det att göra på detta sättet?
Han har inga planer på att komma hem till Sverige. Och någon fast adress har han tydligen inte...
Hur göra?
Nu har krav på obetalda gamla räkningar börjat komma hem till oss. Det känns obehagligt. Vill inte få påhälsning av kronofogden...
Efter att ha jagat honom i över en vecka, ringde han mig och sa att vi får ta bort honom från våran adress. Han skulle skriva ut flyttanmälan, skriva under och skicka hem till oss.
Han har inga planer på att komma hem till Sverige. Och någon fast adress har han tydligen inte...
Hur göra?

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 150 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 150 inlägg
Om det går att anmäla flytt ur landet utan ny adress vet jag inte. Jag kan tro att det är möjligt, men det kan Skatteverket svara på.
Däremot är jag rätt säker på att ni inte kan göra detta. Det är samma problematik som om någon skriver sig hemma hos er. Ni har inte mandat till det.
Däremot är jag rätt säker på att ni inte kan göra detta. Det är samma problematik som om någon skriver sig hemma hos er. Ni har inte mandat till det.
Bästa är och vända sig till skatteverket så får dom utreda om han har någon adress i Sverige eller om han har utvandrat.A Atom skrev:För över 1 år sen har vi mantalskrivit en kompis hemma hos oss. Han flyttade till Thailand.
Hur göra?
Tror vi har bara en bestämmelse från 1974 som ger hjälp för indrivning/delgivning gäller dom Nordiska länderna.
Sedan är det inte olagligt och inget kommer och hända dig, ta som sagt bara kontakt med skatteverket dit har din kompis skyldigheter däremot , dom kommer starta en utredning vart han är skriven.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 837 inlägg
Skatteverket har som vanligt en bra sida om det. Bara för honom att anmäla utlandsflytt. Adress måste väl anges, men kan inte tänka mig att någon granskar den.
https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/flyttautomlands.4.18e1b10334ebe8bc80001591.html
https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/flyttautomlands.4.18e1b10334ebe8bc80001591.html
Medlem
· Västernorrland
· 2 048 inlägg
Borde inte vara krångligare att registrera någon som utflyttad till hemlöshet än som hemlös inom Sverige?
Men nu tycker jag inte riktigt det låter som att personen är utan adress, snarare som att hen inte vill uppge den för Skatteverket.
Varför annars börja med falsk folkbokföring i första skedet?
Men nu tycker jag inte riktigt det låter som att personen är utan adress, snarare som att hen inte vill uppge den för Skatteverket.
Varför annars börja med falsk folkbokföring i första skedet?
Men hur gör du med pension och sista deklaration om man inte uppger ny adress, kanske risk för skatteflykt , eller dubbelbeskattning ifall man inte lämnar uppgifter, nu kommer snart nya regler ang 25% skatt på pension i utlandet.Hemmakatten skrev:
Tänkte ifall man inte upp ger något så kanske den inarbetade pensionen inte heller betalas ut?
Jag har förstås angett min nya adress till Skatteverket. Och har kvar bankkonton mm.T Takläggare skrev:Men hur gör du med pension och sista deklaration om man inte uppger ny adress, kanske risk för skatteflykt , eller dubbelbeskattning ifall man inte lämnar uppgifter, nu kommer snart nya regler ang 25% skatt på pension i utlandet.
Tänkte ifall man inte upp ger något så kanske den inarbetade pensionen inte heller betalas ut?