2 865 läst · 10 svar
3k läst
10 svar
Går det att gjuta nytt golv så här i gammalt brygghus? [bilder]
Jag har ett gammalt brygghus på tomten som förmodligen är byggt samtidigt som huset (30-tal).
Vi håller på att renoverar det till ett gästhus och har nu kommit till golvet.
Golvet är gjutet i betong och har en golvbrunn mitt i rummet. Det är ganska stort fall, nästan 10 cm från väggarna ner till brunnen så vi måste jämna ut det på något sätt innan vi lägger golv.
Jag hade först bestämt mig för att lägga plast mot betongplattan, regla upp med trä, isolera mellan regelverket med cellplast och lägga golv ovanpå. Har dock läst mycket om fuktproblem och pratade sedan med min granne som är snickare och fick lite tips på att gjuta med betong med lecakulor istället.
Skulle det fungera? Rummet är ca 10-15 m2. Jag gjorde en snabb skiss i 3D (ej i skala), hoppas att den är förståelig,.
1, Så här ser rummet ut nu. Golvbrunnen är lägst och golvet sluttar ner mot brunnen.

2, Jag tänker väga av med niveleringslaser så att golvet blir plant.

3, Efter det primar jag det gamla golvet och lägger ut betong uppblandad med små lecakkulor. För att få golvet helt jämnt så gjutar jag mot två raka reglar (metall eller trä).

4, När betongen är på plats använder jag en dragbräda och stryker av betongen. Reglarna tar jag bort när golvet börjar stelna och sen fyller jag rännorna.

5, Efter det så lägger jag cellplast som isolering, lumppapp, golvspån och sedan ett vanligt laminatgolv.

Vad tror ni? Är det bättre att göra så här än att regla upp en "altan" i utrymmet?
Vi håller på att renoverar det till ett gästhus och har nu kommit till golvet.
Golvet är gjutet i betong och har en golvbrunn mitt i rummet. Det är ganska stort fall, nästan 10 cm från väggarna ner till brunnen så vi måste jämna ut det på något sätt innan vi lägger golv.
Jag hade först bestämt mig för att lägga plast mot betongplattan, regla upp med trä, isolera mellan regelverket med cellplast och lägga golv ovanpå. Har dock läst mycket om fuktproblem och pratade sedan med min granne som är snickare och fick lite tips på att gjuta med betong med lecakulor istället.
Skulle det fungera? Rummet är ca 10-15 m2. Jag gjorde en snabb skiss i 3D (ej i skala), hoppas att den är förståelig,.
1, Så här ser rummet ut nu. Golvbrunnen är lägst och golvet sluttar ner mot brunnen.

2, Jag tänker väga av med niveleringslaser så att golvet blir plant.

3, Efter det primar jag det gamla golvet och lägger ut betong uppblandad med små lecakkulor. För att få golvet helt jämnt så gjutar jag mot två raka reglar (metall eller trä).

4, När betongen är på plats använder jag en dragbräda och stryker av betongen. Reglarna tar jag bort när golvet börjar stelna och sen fyller jag rännorna.

5, Efter det så lägger jag cellplast som isolering, lumppapp, golvspån och sedan ett vanligt laminatgolv.

Vad tror ni? Är det bättre att göra så här än att regla upp en "altan" i utrymmet?
Nivelli var ett alternativ men jag fick för mig att det var väldigt dyrt, i runda slängar 10-20k.
Lecakulor och betong kostar ju inte lika mycket. Jag har inte räknat exakt på öret men det blir ju inte i samma klass som Nivell på långa vägar.
Skulle man kunna förankra stålvinklar mot golvet och sedan skruva reglar i dessa för att slippa fukt i efterhand? Plastduk mot det gamla golvet och sedan regelverk över? Då kommer ju inte träkonstruktionen i kontakt med betongen.
Lecakulor och betong kostar ju inte lika mycket. Jag har inte räknat exakt på öret men det blir ju inte i samma klass som Nivell på långa vägar.
Skulle man kunna förankra stålvinklar mot golvet och sedan skruva reglar i dessa för att slippa fukt i efterhand? Plastduk mot det gamla golvet och sedan regelverk över? Då kommer ju inte träkonstruktionen i kontakt med betongen.
Elkludde skrev:
Beror helt på om det finns någon fuktvandring att tala om... Ligger befintliga plattan hyfsat väldränerat så går det bra.
Kontrollera detta innan ni väljer spår - tejpa fast en ruta byggplast på plattan och se om det uppstår någon fukt under den. Du bör dock ha iaf runt 15gr varmt i stugan för att få någon kondens att tala om under plasten.
Har du tillgång till en laser så (punktar) du gör små plattformar på golvet först i rätt höjd, så kan du använda dessa punkter som du vilar avdragar brädan på och drar från punkt till punkt. Aldrig på något villkor gjuta in trä i en golvplatta.
Jag tänkte använda träreglar men då plockar jag loss dem innan betongen har härdat. Alternativet är någon form av stålregel som kan ligga kvar i golvet.
Anledningen till att jag tänker mig liggande reglar är för att kunna dra av golvet på samma sätt som när man putsar väggar.
Jag antar att det är svårt att få betong jämnt utan dessa avdragningslister för en nybörjare?
Anledningen till att jag tänker mig liggande reglar är för att kunna dra av golvet på samma sätt som när man putsar väggar.
Jag antar att det är svårt att få betong jämnt utan dessa avdragningslister för en nybörjare?
Wendigo skrev:
Skall du blanda betongen själv, eller beställer du?
Finns lite olika hastigheter på betong, men vill minnas att det finns "hel- och halvflyt"...? Helflyt borde vara en god hjälp på vägen att få det plant? Bara spekulerar nu...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Går det att koppla ur kablarna? Lampsockel
Belysning -
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Går det att byta säkringen själv?
El -
Färdigmålade foder går det att dölja snittet efter gerning ?
Fönster & Dörrar -
Källarrenovering - Går det att gräva ut mer/mindre i vissa rum
Grund & Markarbeten