1 637 läst · 17 svar
2k läst
17 svar
Går det att enbart skjuta värme till element (nibe f730)
Funderar på en sak. I vinter kommer jag elda på nedre våningen. Vet inte om det kommer bli tillräckligt varmt på övre plan så jag skulle vilja att elementen på övre plan värms upp av pumpen mwn att golvslingorna på nedre plan inte värms upp för att spara uppvärmningskostnad. Går det?
J Josth skrev:
Det är en separat shunt med pump till golvvärmen inkl en termostat på shunten men kommer inte nibe pumpen ändå förbruka el oavsett om vi stänger av shunten i och med att inställningarna i pumpen säger att den ska värme när utomhusgivaren visar kallt väder? Nibe pumpen kommer väl hålla em varm framledningstemp men inte kunna få ut värmen i slingorna eftersom shun + separat pump är avstängt.B BSOD skrev:
Såhär ser shunt och pump ut:
Redigerat:
Saknas det termostater på nedre våningen får du stänga av cirkulationen i golvvärmefördelaren inkl stänga av golvvärmens cirkulationspump. Då ska det inte kunna komma någon värme från F730 dit. Men låt inte huset bli så kallt att det fryser i ledningarna!
Hmm kanske smartast att låta det flöda ca 12 gradigt vatten i slingorna så de inte fryser. Jag har ju en termostat på shunten så där kan jag ställa in 12 grader (nu är det inställt på ca 45 grader). Men menar du alltså att jag inte behöver ändra någon inställning i pumpen alls? Låter man pumpen jobba mindre (dvs spara el) om man bara skruvar åt termostaterna?J Josth skrev:
Obs: med termostat på shunt så menar jag detta vred som du ser längst ner till vänster i bilden.
Termostaten är en s.k. maxtermostat som ska skydda parkettgolvet att bli för varmt. Om den går att ställa på12° så borde det fungera för att strypa värmen i golven. Man kan också stänga cirkulationspumpen då. F730 lever sitt eget liv och automatiskt drar mindre energi när den inte ska värma golven.
Får jag ställa en kanske dum fråga men hur fattar Nibe pannan att termostaten är inställd på 12 grader och därför inte behöver värma mer än 12 grader vatten trots att nibes programmerade inställningar säger att den ska leda 45 grader vatten när det är kallt ute? Går inte programmeringen i Nibe före termostat?J Josth skrev:
Ja precis så då hänger jag inte med hur sänkning av GV termostaten ska ge lägre elförbrukning? Nibe pumpen kommer väl jobba upp den värme som den är programmerad att pumpa upp för den utomhustemp som råder oavsett värde på termostat. Sen kommer det inte bli varmt i slingorna eftersom GV termostaten inte kommer tillåta den värmen att komma ut men det kvittar väl för självaste elförbrukningen nibe kommer förbruka?Demmpa skrev:
golvvärmen ökar ju förbrukningen när vattnet cirkulerar i slingan/slingornaR Rillehouse skrev:Ja precis så då hänger jag inte med hur sänkning av GV termostaten ska ge lägre elförbrukning? Nibe pumpen kommer väl pumpa ut den värme som den är programmerad att pumpa ut för den utomhustemp som råder oavsett värde på termostat. Sen kommer det inte bli varmt eftersom GV termostaten inte kommer tillåta den värmen att komma ut men det kvittar väl för självaste elförbrukningen nibe kommer förbruka?
Jag kommer hålla en god inomhustemp mha kaminen. Det jag vill åstadkomma är lägre elförbrukning för golvvärmet på nedre plan pga kaminen men fullt ös på elementen på övre plan.D Dr.L skrev: