Hej

I vår tvättstuga så har sedan vi flyttat in alltid tvättmaskin och torktumlare varit anslutna med en vanlig stickkontakt till ett grenuttag. Denna sladd har hängt bakom blandare och det har känns lite ostädat (kanske tom osäkert ut). Nu när vi håller på att fräscha upp lite där inne så drar jag fram tvättmaskin och tumlare och ser att det bakom dessa finns en dosa för fastanslutning, troligtvis måste det väl stått några äldre maskiner utan stickpropp där tidigare.

Min fråga är då. Är det enkelt för en elektriker att med dessa kablar som är framdragna ersätta detta uttag med ett dubbeluttag för stickpropp? Behöver ett sådant uttag vara av någon särskild klass (typ ip44) för att sitta direkt bakom en tvättmaskin. Elen är troligtvis originaldragning från början på 70-talet skulle jag gissa, ifall det är annorlunda färger numera. Som det ser ut så har detta uttag 3 säkringar i "proppskåpet", är det då ett så kallat 3-fas? Var det så mycket kräm i gamla tvättmaskiner att detta krävdes?

Om det är så att man måste dra om elen så kanske det inte är värt kostnaden, tvättstugan kommer att ryka med i en planerad renovering av badrummet om sisådär 5-6 år.

Öppen eldosa med synliga kablar och sladdar i en tvättstuga, för fastanslutning av tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal dosa för fastanslutning med synliga kablar och anslutningsterminaler i en vägg som ska renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Om jag ser rätt på bilden så har du minst två faser till dosan. Det är relativt vanligt. Det innebär att det bör gå att sätta separata uttag för torktumlaree och tvättmaskin. Med var sin matning. Om du har båda på samma säkring idag, så är det ren tur om den inte löser ut, ifall båda maskinerna är igång samtidigt.

Man sätter då två separata uttag, de flesta dubbeluttag är inte godkända för matning av två faser, det är 400V mellan faserna, uttagen är bara godkända för upp till 250V. Och det finns en del andra skäl att inte ha två faser i samma dubbeluttag (lååång trådare här i ämnet).

OBS, iom att det (troligen) finns mer än en fas i dosan, så är det viktigt att du inte försöker hempula detta, om du inte har väldigt bra koll på vad du håller på med. Det är lätt hänt att av okunnighet ordna 400V i uttaget, varvid maskinerna i bästa fall blir förstörda, i sämre fall börjar de brinna.

För en elektriker är detta vldigt snabbt ordnat. Skicka samma bilder till elektrikern, gärna även en bild på elcentralen, och förteckningen över säkringar (om den finns).

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om jag ser rätt på bilden så har du minst två faser till dosan. Det är relativt vanligt. Det innebär att det bör gå att sätta separata uttag för torktumlaree och tvättmaskin. Med var sin matning. Om du har båda på samma säkring idag, så är det ren tur om den inte löser ut, ifall båda maskinerna är igång samtidigt.

Man sätter då två separata uttag, de flesta dubbeluttag är inte godkända för matning av två faser, det är 400V mellan faserna, uttagen är bara godkända för upp till 250V. Och det finns en del andra skäl att inte ha två faser i samma dubbeluttag (lååång trådare här i ämnet).

OBS, iom att det (troligen) finns mer än en fas i dosan, så är det viktigt att du inte försöker hempula detta, om du inte har väldigt bra koll på vad du håller på med. Det är lätt hänt att av okunnighet ordna 400V i uttaget, varvid maskinerna i bästa fall blir förstörda, i sämre fall börjar de brinna.

För en elektriker är detta vldigt snabbt ordnat. Skicka samma bilder till elektrikern, gärna även en bild på elcentralen, och förteckningen över säkringar (om den finns).
Idag är maskinerna kopplad via grenuttaget på en och samma säkring, dock aldrig. Var mer eller mindre en slump att jag upptäckte detta uttag bakom maskinerna. Har heller inte reflekterat över att det finns tre säkringar på fallande rad märkta tvättmaskin i proppskåpet. De har ju då aldrig använts.

Men då ska jag ta och kika med en elektriker, jag märkte direkt när jag öppnade denna att det var ovanför min kunskapsnivå, var mest intresserad av att få svar på funderingen OM det var troligt att det gick att ordna utan att dra om elen. Och det fick jag ju nu :) Tack!

Dosan verkar innehålla fem ledare (svart , grön, brun ,blå och gul/grön).
Det troliga är att svart ,grön , brun är faser. Blå är nolla. Gul/grön är skyddsjord.

Lösningen var en standard tvättmaskinsanslutning på 70-80 talet. Den var ofta säkrad med 3 x. 10 a.

Jag giśsar att en elektriker vill montera en jordfelsbrytare i centralen ( om sådan saknas).

Jordfelsbrytaren kan även monteras istället för anslutningsdosan ( skyddar enbart maskinerna). Den lösning rekommenderar jag endast om TS skall göra jobbet själv.

• Gilla
ionloo
  • Laddar…
Fairlane
Så där var det hos oss också. Det tog inte lång tid för elektrikerna att dela upp på separata uttag, så nu har vi tre uttag, på olika fas, och kör utan problem två tvättmaskiner och en torktumlare samtidigt. Det är guld värt.

Elektrikern fixar som sagt det där fort, så det borde inte bli dyrt. Om det är riktigt snabbt gjort så kostar nog restid och milersättning lika mycket som jobbet, så jag skulle fundera på om det fanns mer jobb när som behöver utföras (exempelvis uttag utomhus etc) så bli overheaden inte så stor procentuellt.

I vårt fall så hade vi redan jordfelsbrytare, annars skulle jag rekommendera det.
Att köra på förgreningssladd är verkligen en nödlösning som jag itne skulle vilja ha så länge.

• Gilla
ionloo och 1 till
  • Laddar…
Klart! Tog elektrikern max 30 min :)

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.