Byggahus.se

Går det att blanda glykol i värmesystemet?

1. E
    Medlem · Kalmar · 140 inlägg

EPG

Medlem
    Jag har börjat fundera lite på att säkra upp huset lite för lite mer "extremhändelser", t.ex om jag är på semester utomlands mitt i smällkalla vintern och så råkar det bli strömavbrott här hemma så värmepumpen stannar. Då vill jag ju inte att värmesystemet fryser sönder om det skulle bli riktigt kallt, eller att värmepumpen går sönder på grund av att den börjar försöka pumpa när strömmen kommer tillbaka fast både den och resten av värmesystemet är en enda stor isbit.

Såklart att det går, det jag undrar är bara om cirkulationspumpar, värmeväxlare, ventiler, ledningar och värmepumpen tål det?

Är det nån särskild typ av glykol man bör använda och vilken blandning ungefär?

2. G
    Medlem · 1 675 inlägg
    Är det verkligen ett problem?
    Jag har läst en del och försökt hitta någon som har en kvalitetspump som gått sönder vid frysning men ej hittat. Däremot kan det nog vara svårt att få igång den om man inte är på plats och den har fryst.
    Känns som det är bättre att lägga lite pengar på en reserv/extra elpatron om du inte har någon i innerdelen som kickar igång.

3. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 702 inlägg

useless

Lök.
    Vad är det för värmepump? Om det är bergvärme så har man ganska lång tid på sig även vid många minusgrader innan det blir så kallt inne att det fryser. Under den tiden borde man kunna skaka fram någon temporär lösning.

Men, som svar på frågan så kan man ha glykol i värmesystemet. Jag skulle ha valt propylenglykol som inte är giftig. Det kan vara lite krångligt att fylla på i ett slutet system och man får tänka på att ytspänningen sänks lite så man kan få läckage på ställen som har varit täta tidigare.

• Laddar…
  4. E

EPG

Medlem
    Tack för tipsen!

Det är en IVT bergvärmepump fast går strömmen så funkar ju knappast elpatronen heller.

• Laddar…
  5. G
    Medlem · 1 675 inlägg
    .
    Jag förutsatte att det var luft vatten.
    Är du orolig för att det skall frysa inomhus, i radiatorer?
    Har ni flera dagar långa strömavbrott och vart i landet är detta?

6. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 8 282 inlägg

pacman42

Medlem
    Jag tycker det är en bra idé! Jag känner till en fastighet där värmesystemet frös vid ett strömavbrott (säkringen löste ut av någon orsak) och fastigheten blev mycket kraftigt vattenskadad då vattensystemet automatiskt fyllde på vatten som spreds på flera ställen i huset under flera veckor.

7. Huddingebo
    Medlem · Stockholm · 2 098 inlägg

Huddingebo

Medlem
    I "Norrland" är det inte helt ovanligt med glykol i värmesystemet i hus.

8. dof
    Verktygstokig · västernorrland · 1 209 inlägg

dof

Verktygstokig
    • Laddar…
  9. E

EPG

Medlem
    Det är i Småland så risken är väl inte överhängande men med tanke på att "våra kära" folkvalda gör allt vad de kan för att kraftförsörjningen i det här landet ska vara väderberoende så tror jag dessvärre bara att det är en tidsfråga innan vi kommer att få ett längre strömavbrott som kan pågå ett par dygn eller så och mest troligt den tiden på året när det är som kallast dessutom.

Sen om jag får för mig att arbeta utomlands i ett antal månader och detta dessutom råkar sammanfalla med strömavbrottet jag precis skrev om så förstår ni hur jag tänker. Jag vill inte att något fryser sönder så jag får vattenskador.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.