Hej,

Vi har precis köpt hus och där finns ett äldre FTX-aggregat vid namn Temovex 480s. Nu när pollensäsongen är igång med rekordhöga halter av björkpollen, som jag är särskilt känslig mot, så får jag även allergiska symptom inomhus.
Eftersom ett FTX-aggregat suger in luft utifrån så följer det ju med en hel del pollenpartiklar som i en modern lösning filtreras bort. Vårt filter har klassen F6, vilket verkar inte vara tillräckligt för att fånga upp små partiklar som björkpollen. Se filterspec här: https://www.luftbutiken.se/rt-480-filter/9905-temovex-rt-480s-tilluftsfilter-ar1996-2008.html

Istället för att byta ut hela maskineriet så vore det ju enklast om man kunde använda ett nyare filter, tex F7 eller högre. Så, min fråga är egentligen om det går att köra en "retrofit" eller någon universal lösning för att lösa detta? Tar tacksamt emot förslag och erfarenheter.

Några andra frågor kring det här:

- Vad skulle det kosta att uppgradera till ett modernt aggregat och vad tror ni prisbilden ligger kring? - - Behöver enbart aggregatet bytas eller andra delar också?
- Är det värt att byta till ett modernt aggregat? Det nuvarande funkar ju bra bortsett från F6-filtret. Björkpollensäsongen vara ju inte för evigt.

Du kommer att behöva modernisera någon gång så varför inte nu?
Då får du god återvinning och låg elförbrukning över lång tid.

Finfilter testas för genomsläpplighet av partiklar som är 0,4 µm stora. Grovfilter testas för partiklar som är 10 µm stora vilket motsvarar storleken hos pollen. Jag hittar inte specen på filterklass F6 men troligen har de bara marginellt lägre filtreringsgrad jämför med F7. Se här: https://www.folkfilter.se/tabell-filterklasser/

Vi har ett FTX-aggregat med tvättbara filter som består av många lager metallnät. I dokumentationen framgår inte vilken spec våra filter uppfyller, jag gissar på G3 eller G4 enligt länken ovan. Jag är allergisk mot pollen från främst björk och gräs men är helt symptomfri inomhus.

Kan det vara så att filtren i ert FTX inte är korrekt monterade utan släpper förbi luft?

Vår FTX är från 1981 och har fått ny motor två gånger. Troligen hade det räckt att byta lager i motorn. Man kan byta till en modern FTX och får då t ex 3 st EC-motorer med remdrift och styrelektronik. Felfrekvensen för de moderna aggregaten är många storleksordningar större än för ett gammalt enkelt aggregat. Det finns flera trådar om frekventa fel på moderna FTX. Verkningsgraden ökar troligen några procentenheter, filtreringen blir bättre för små partiklar som t ex partiklar från förbränning, effektförbrukningen blir lägre men kostnader för reparation och filterbyten ökar.

Edit: Denna typ av filter sitter i vår gamla SVAB Vevex: https://www.ventilationsshopen.se/se/metallfilter-svab-sebo-vevex
Det vore kul att veta vilken filterklass detta har men jag har inte lyckats hitta någon uppgift. Någon som vet?

Redigerat:
T TommyC skrev:
Finfilter testas för genomsläpplighet av partiklar som är 0,4 µm stora. Grovfilter testas för partiklar som är 10 µm stora vilket motsvarar storleken hos pollen. Jag hittar inte specen på filterklass F6 men troligen har de bara marginellt lägre filtreringsgrad jämför med F7. Se här: [länk]

Vi har ett FTX-aggregat med tvättbara filter som består av många lager metallnät. I dokumentationen framgår inte vilken spec våra filter uppfyller, jag gissar på G3 eller G4 enligt länken ovan. Jag är allergisk mot pollen från främst björk och gräs men är helt symptomfri inomhus.

Kan det vara så att filtren i ert FTX inte är korrekt monterade utan släpper förbi luft?

Vår FTX är från 1981 och har fått ny motor två gånger. Troligen hade det räckt att byta lager i motorn. Man kan byta till en modern FTX och får då t ex 3 st EC-motorer med remdrift och styrelektronik. Felfrekvensen för de moderna aggregaten är många storleksordningar större än för ett gammalt enkelt aggregat. Det finns flera trådar om frekventa fel på moderna FTX. Verkningsgraden ökar troligen några procentenheter, filtreringen blir bättre för små partiklar som t ex partiklar från förbränning, effektförbrukningen blir lägre men kostnader för reparation och filterbyten ökar.

Edit: Denna typ av filter sitter i vår gamla SVAB Vevex: [länk]
Det vore kul att veta vilken filterklass detta har men jag har inte lyckats hitta någon uppgift. Någon som vet?
Tack för svar!

Ja, det skulle kunna vara så att det släpps förbi luft. Jag kanske ska ta hit någon som får kolla upp det. En annan har ju bott i lägenhet hela vuxna livet, så det här med villa är nytt för mig - inklusive FTX :)

Det känns dumt att byta något som funkar bra (om det nu gör det dvs). Gamla grejerna byggdes på ett helt annat sätt än vad de görs nu, och mitt aggregat var top of the line under den tiden det begav sig.

Angående ditt aggregat så får jag följande från ChatGPT (behöver så klart inte stämma):

Eftersom ditt FTX-aggregat från Swegon / Svab / Sebo / Vevex är från 1980-talet, är det mycket sannolikt att:
  • Metallfiltret inte har någon modern filterklass enligt ISO 16890 eller tidigare EN 779-standarder (som G3, F7 etc.).
  • Det fungerar främst som ett grovfilter eller fettfilter, konstruerat av metallnät eller perforerad aluminium, och är inte avsett för att filtrera små partiklar (som pollen eller PM2.5).
  • Dess primära funktion är att skydda aggregatet från stora partiklar och eventuell fettbelastning — inte att rena luften på ett hälsomässigt sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.