Hej!
Bor i en lägenhet som har 230v enfas men föreningen planerar att om tre år byta till trefas 230v. Jag är mitt upp i en köksrenovering (som jag gör själv, förutom el och vvs) och det har kommit till punkten där jag ska köpa häll och inbyggnadsugn. Tittade på en häll av Siemens men fattar inte riktigt hur man tolkar el-beskrivningen. Min frågar är: Går det att jag köper den här (Siemens eh645ft17e) för att ha den nu med 230v enfas och sen när de ändrar till till trefas 230v kan elektrikern bara koppla ihop det med det nya trefas systemet? Elschema som illustrerar anslutningsalternativ för häll, inklusive 220-240V enfas och två versioner av trefasanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det inte går. Vad är det jag ska ha koll på när det kommer till de här elbeskrivningarna för min situation?

Det bör gå. På bilden så är första bilden för enfas inkoppling. Andra bilden är tvåfasinkoppling i Sverige. tredje bilden gäller inte för svenska förhållanden.

Spishällar är oftast bara gjorda för max två faser, så kan man ta 3e fasen i en trefasgrupp till ugnen.

Finns det en enfasspis idag som fungerar, så kommer det att fungera med denna nya häll också. Men har du ex. gas idag, så är det inte säkert att lägenheten matas med tillräckligt mycket ström.

För att den skall gå att koppla på enfas behöver du ha rätt stor säkring på dne fasen. I äldre lägenheter är det vanligt/standard att man har 20A enfas till spisen. Men om det är ett hus med gasspisar finns oftast inte möjligheten att ha 20A till elspis.

Hur är det med den fasta gruppledningen mellan elcentralen och spisuttaget? Ska den bytas nu eller senare? Det bästa vore om du åtminstone nu kan kontrollera att de tre ledarna på 4 mm² enkelt går att byta senare.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det bör gå. På bilden så är första bilden för enfas inkoppling. Andra bilden är tvåfasinkoppling i Sverige. tredje bilden gäller inte för svenska förhållanden.

Spishällar är oftast bara gjorda för max två faser, så kan man ta 3e fasen i en trefasgrupp till ugnen.

Finns det en enfasspis idag som fungerar, så kommer det att fungera med denna nya häll också. Men har du ex. gas idag, så är det inte säkert att lägenheten matas med tillräckligt mycket ström.

För att den skall gå att koppla på enfas behöver du ha rätt stor säkring på dne fasen. I äldre lägenheter är det vanligt/standard att man har 20A enfas till spisen. Men om det är ett hus med gasspisar finns oftast inte möjligheten att ha 20A till elspis.
Går alltså spishällen kopplad till den integrerade ugnen jag köper sen?
Det finns en fristående spis idag med enfas 230v. Vet inte om jag säger rätt men jag tror det är 16 ampere.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur är det med den fasta gruppledningen mellan elcentralen och spisuttaget? Ska den bytas nu eller senare? Det bästa vore om du åtminstone nu kan kontrollera att de tre ledarna på 4 mm² enkelt går att byta senare.
Innan vi byggde köket så förberedde vi för trefas genom att spåra upp väggen, sen var elektrikern där och drog en trefas-kabel. Den är inte inkopplad nu utan finns bara där för framtiden. Så kabeln har vi ordnat men sen antar jag att de ska fixa något i centralen senare om tre år. Jag är inte kunnig inom el så vet inte om jag gav dig ett bra svar.

Ja 16A fungerar ofta i praktiken. Även 20A är egentligen för litet för en spis. Kör man ingång allt på Max, drar den mer än 20A. Man klarar sig på att säkringen tål en rätt stor överlast i 5-10 minuter.
Om du har en separat ugn på en egen 16A säkring, och hällen på 16A. Så finns en liten risk att din huvudsäkring går istället för spissäkringen. Huvudsäkring finns vid elmätaren, och är ofta oåtkomlig för dig som boende.
Nu vid köksrenoveringen är det bra om det dras fram kabel eller rör/slang för trefasmatningen senare.

Elektrikern bör då ha sett till att det är framtidssäkrat för trefas utan att ni behöver byta några ledningar.

P
Intressant... Håller på att planera köket...
Men hur stor slang behöver man till 5st 4mm2 kablar? Blir inte den minst en 25mm slang?
Finns det FQ4 eller är det RQ4 man använder?

E
P PappasHammare skrev:
Intressant... Håller på att planera köket...
Men hur stor slang behöver man till 5st 4mm2 kablar? Blir inte den minst en 25mm slang?
Finns det FQ4 eller är det RQ4 man använder?
Har det blivit något missförstånd Pappas Hammare?
Menar du inte 5G2,5 alternativt 3G4 eller hur stor spis har du?
Normalt dras inte större än 20.

D david576 skrev:
Hej!
Bor i en lägenhet som har 230v enfas men föreningen planerar att om tre år byta till trefas 230v. Jag är mitt upp i en köksrenovering (som jag gör själv, förutom el och vvs) och det har kommit till punkten där jag ska köpa häll och inbyggnadsugn. Tittade på en häll av Siemens men fattar inte riktigt hur man tolkar el-beskrivningen. Min frågar är: Går det att jag köper den här (Siemens eh645ft17e) för att ha den nu med 230v enfas och sen när de ändrar till till trefas 230v kan elektrikern bara koppla ihop det med det nya trefas systemet? [bild]
Om det inte går. Vad är det jag ska ha koll på när det kommer till de här elbeskrivningarna för min situation?
Den är på 6800 Watt, antagligen är den tänkt att i enfasfallet anslutas över 6kvmm 25A till en sådan där Tysk enfasig stickpropp, vad den nu hette. Jag skulle säg att glöm den så länge du inte har trefas.

Med trefas drar du fem stycken 2.5kvmm, en jord en nolla och tre faser och så använder du två st 16A-faser till hällen och den tredje till ugnen. Men tills vidare bör du titta på något effektsvagare (helst inte induktion) och så byta häll nä du får trefas.

Jag tittade på Siemens hemsida men tyvärr anger de inte strömförbrukningen.

P
E El-Löken66 skrev:
Har det blivit något missförstånd Pappas Hammare?
Menar du inte 5G2,5 alternativt 3G4 eller hur stor spis har du?
Normalt dras inte större än 20.
Jo det blev det nog.. Jag läste Bo.Siltbergs inlägg om 4mm2 och läste det som 3fas då TS ville ha 3fas
Med då klarar jag mig med vanlig 20mm2 rör.. Håller liksom på att borra hål i betongköksgolvet för slang som kommer snart.
Så glöm frågan

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ja 16A fungerar ofta i praktiken. Även 20A är egentligen för litet för en spis. Kör man ingång allt på Max, drar den mer än 20A. Man klarar sig på att säkringen tål en rätt stor överlast i 5-10 minuter.
Om du har en separat ugn på en egen 16A säkring, och hällen på 16A. Så finns en liten risk att din huvudsäkring går istället för spissäkringen. Huvudsäkring finns vid elmätaren, och är ofta oåtkomlig för dig som boende.
Nu vid köksrenoveringen är det bra om det dras fram kabel eller rör/slang för trefasmatningen senare.
Rättar mig lite. Det var tydligen 25A i uttaget för den gamla spisen.
Etikett på vägg med elektriska specifikationer: 25A, 230V, 2P+ jord.
Skapa konto

Det har redan dragits fram en kabel för trefasmatning för framtiden. Den ligger här på golvet nu.
Elektrisk kabel för trefasmatning ligger på ett trägolv, redo för framtidens anslutning.
Skapa konto

Så eftersom det var 25A jag har nu. Kan jag köpa den hällen (Siemens EH645FT17E) jag hade skickat förut och sen en inbyggnadsugn (Siemens iQ700 HB672GBS1S) och elektrikern kan koppla in det utan problem? Och sen om tre år när de ändrar i lägenheten till trefas så kan elektrikern ändra det utan att jag behöver byta hela hällen och ugn till något annat?

Det där betyder att uttaget klarar 25A, inte att det är säkrat 25A. Kolla i centralen vad du har för säkring.

D david576 skrev:
Kan jag köpa den hällen (Siemens EH645FT17E) jag hade skickat förut och sen en inbyggnadsugn (Siemens iQ700 HB672GBS1S) och elektrikern kan koppla in det utan problem?
Ja
D david576 skrev:
Och sen om tre år när de ändrar i lägenheten till trefas så kan elektrikern ändra det utan att jag behöver byta hela hällen och ugn till något annat?
Ja

• Gilla
david576
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Det där betyder att uttaget klarar 25A, inte att det är säkrat 25A. Kolla i centralen vad du har för säkring.
Elcentral med säkringar och informationsskylt som visar grupperingar och maxström på 63A.
Skapa konto
Elcentral med en Landis+Gyr elmätare och Comsel System-enhet, etikett visar "Max 63A".
Skapa konto

Såhär står det på centralen i hallen. Max 63A

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.