Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Går det åtgärda felbyggd plintgrund? Kostnad?

1. L
    Medlem · Östergötland · 17 inlägg

Lantistjej

Medlem
    Jag och min sambo ska ev lägga bud på ett hus som vi verkligen älskar, det är byggt 1928 och har en gammal lantlig charm. Huset är timrat men ny fasad har satts på utanpå. Den tidigare ägaren har själv byggt ett extra rum på plintar 1998, och vi är inte så säkra på att han vet vad han gjorde. Tillbyggnaden är väldigt kartonglik och taket passar egentligen inte så bra ihop med resten av huset, men fasad och tak ska i så fall ändå bytas ut de närmsta åren så då kanske det ser bättre ut.

Golvet i det nya rummet (ca 25 kvm) lutar och känns lite ostadigt om man "provgungar" golvet. Är näst intill helt säker på att något måste göras åt plintarna och vill få en uppskattning om vad som kan behöva göras samt vad det kan kosta att åtgärda. Vill inte köpa ett hus där man måste riva utbyggnaden och bygga en ny för det låter som en väldigt kostsam historia. :(

2. T
    Medlem · Västra Götaland · 3 056 inlägg

ToRy

Medlem
    Välkommen till byggahus!
    Jag har inte järnkoll på hus egentligen men jag har själv lyft ett helt hus (nåja, med hjälp av kompisar har jag lyft en sommarstuga på 40 kvadrat :D) med vanliga garagedomkrafter för att ersätta en dålig grundmur med plintar, så omöjligt är det inte. Dock kommer det bli mycket jobb, det kan jag garantera. Hur mycket är omöjligt att säga utan att ha sett huset och utan att veta hur plintarna är gjorda och hur marken ser ut. Ett litet generellt råd på vägen; om ni har hittat DRÖMLÄGET så är det troligen värt jobbet, har ni "bara" hittat ett bra läge med ett bra hus till rätt pris så tänk igenom noga, det kanske är bättre att vänta på ett bättre objekt med mindre allvarliga problem?

Lycka till! Och just det ja, bilder hjälper alltid! (y)

3. L

Lantistjej

Medlem
    Tack för svaret! Då verkar det gå i alla fall :) vi kommer i så fall leja någon som gör det då vi inte har den kunskapen och vill att det ska bli bra en gång för alla. Tog du in kostnadsförslag till ditt hus?

4. N
    Medlem · Skåne · 271 inlägg

Nissepisse

Medlem
    Det är inte för klena golvbjälkar eller bärlinor som gör det ostadigt?
    Är det plintgrund så borde ni ju kunna komma in under ganska lätt och undersöka hur det ser ut, ta bort en täckbräda eller två kanske.

5. L

Lantistjej

Medlem
    Jag har inte så bra koll på hus, men det känns som hela utbyggnaden gungar om man gungar golvet när man står i den. Men det kanske inte alls är grunden som är fel? Vilket är värst egentligen? Vi kan inte ta bort något eftersom vi inte köpt huset än, vi vill göra oss en uppskattning om det är värt pengarna så det inte kostar typ hundra tusen att åtgärda. Om det är golvbjälkarna måste man riva hela skiten då eller räcker det med att bryta upp golvet och byta ut?

6. Fruppe
    Medlem · Stockholm · 491 inlägg

Fruppe

Medlem
    Om hela utbyggnaden gungar så borde det synas utifrån att den rör sig,
    Tyvärr låter det som att det är lite jobb för att få iordning det beroende på om den står på plintar osv osv.

7. T
    Medlem · Västra Götaland · 3 056 inlägg

ToRy

Medlem
    Näpp, inget kostnadsförslag, gör allt själv, med hjälp av sambo och ibland kompisar.

Det låter som att ni för ert eget bästa bör ta dit någon som vet vad man ska titta efter. Kan vara en besiktningsman som kostar pengar men kan vara värt det i efterhand. Kan också vara någon kompis/släkting som ni litar på och som vet hur ett hus ska vara byggt. Troligtvis billigare och med rätt person precis lika värdefull som en besiktningsman. Fast apropå besiktningsman, en sådan borde ni ju ändå ta hjälp av om ni ska köpa ett hus!? Säger inte att gamla hus måste vara dåliga men det är många saker som KAN bli problem på ett gammalt hus och det verkar som att ni helst ska ha någorlunda koll på vad ni ger er in på? Finns mäklare? Han/hon borde i så fall upplysa er om undersökningsplikt och så vidare om jag inte är helt fel ute....?
    Hur som, sådant finns det andra som kan mer om än jag.... Tillbaka till gungolvet...

Beroende på hur det ser ut så visst går det att förstärka golvbjälkar och bärlinor. Men då bör ni ju i förväg veta hur det ser ut. Kan man kika in under huset? Då kanske man kan se vad det är för dimensioner han använt? Om inte annat kan man se om plintarna över huvud taget bär upp någonting eller om bjälklag och bärlinor hänger i luften. Kolla med säljaren om det finns något sätt att kika in under och gärna också så ni kan se vilka dimensioner som använts. Ta mycket bilder och ta med någon som kan!!

Jag vill inte måla fan på väggen och jag påstår inte att ni inte är kompetenta nog för att äga ett hus (det är inte jag heller i så fall :D ) men jag kan däremot inte nog poängtera att man ska veta så mycket som möjligt om vad man ger sig in på när man köper hus, och när man vet vad som väntar (vilket förmodligen ingen gör men man kan ha ett hum...) så får man väga det mot sin egen förmåga - ekonomisk, praktisk, tidsmässig - att åtgärda det som krävs och önskas. Har man - som ni verkar ha - planer på att leja ut det mesta så kan det bli dyyyyrt om man hittar fel efter fel efter fel. Då ångrar man troligen både husköp och att man inte anlitade en besiktningsman för några tusingar.... Det allra minsta säljaren kan göra för er är att se till så att ni kan titta på sånt som ni redan nu vet är en risk. Gör han inte det så antingen vänder ni och går, eller så tokprutar ni.... ;)

8. haavard
    Medlem · Bohuslän · 2 937 inlägg

haavard

Medlem
    Om golvet gungar tror jag mer på att golvbjälklaget är för klent än att det är plintarna det är fel på.

Sen håller jag inte helt med ToRy att man skall veta så mycket som möjligt om gamla hus innan man köper. För då köper man nämligen inte!!!

• Laddar…
  9. L

Lantistjej

Medlem
    Tack för svaret! Jo jag gör ju så mycket efterforskningar man kan på det man tror måste åtgärdas inom kort, men visst jag har aldrig byggt ett hus så jag vet inte hur man gör ;) om det nu är golvbjälkarna, är det egentligen bättre? Jag antar att väggarna sitter ovanpå bjälkarna så slutsatsen blir att man får riva hela skiten i stället?

10. N
    Medlem · Skåne · 271 inlägg

Nissepisse

Medlem
    Man kan ju förstärka underifrån med fler plintar och/eller starkare bjälkar.
    Smyg dit nu ikväll när det blivit lite mörkt och knäpp av några bilder och lägg upp här! Försök även krypa in under bygget. Ta med pannlampa. ;)
    Eller gör som ToRy säger och ta med någon kunnig och titta på det.

Men om det inte passar in med resten av huset och det är utvändig renovering på gång så är det ju ett alternativ att riva bygget. Kan kanske spara golv t.ex.

Vill du lära mer om husbygge så rekomenderar jag "Bygg i trä boxen" på 5 dvd-skivor. Där bygger de bl.a. ett litet hus på plintgrund.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.