Byggahus.se

Gångjärn/utdrag Ikea och Blum kompatibilität

1. Fredrik.engdahl
    Medlem · Skåne · 1 209 inlägg

Fredrik.engdahl

Medlem
    nu vet jag inte vilken modell av Blum gångjärn Epoq använder men Blum har en modell som inte är självstängade av deras gångjärn , det är den som är billigast och enklast , kanske den som satt på utställningsköket

jag har blummotion på min gångjärn och jag har satt på hela mitt kök och till många kunder och det är bara på 600 skåp det är lite svårare att stänga sakta med blumotion

• Laddar…
  2. Snailman
    Medlem · Västra Götaland · 4 987 inlägg

Snailman

Medlem
    Återigen.... Epoq använder inte längre Blum....

3. 6
    Medlem · Gävleborg · 475 inlägg

62_an

Medlem
    Köket på Rusta i Gävle har alldeles nyss monterats upp, pga att man byggt om butiken och det stod Blum på det gångjärnat som är på bilden ovan.
    Möjligt att man kör med två fabrikat under en övergångstid?
    Epoq talade om för mig i samband med att jag beställde stommar för ett par veckor sedan, att stommarna är borrade med dubbel håluppsättning under en övergångstid.

4. Snailman
    Medlem · Västra Götaland · 4 987 inlägg

Snailman

Medlem
    Jag skriver så bara för att någon som läser denna tråd om ett tag, inte ska tro att det nödvändigvis går att tex köpa stommar av epoq och lådor/luckor från ikea tex.

Var hos nåt halvdussin köksförsäljare i helgen och alla körde med blum, så jag skulle nog inte ha någon större lust att testa något annat fabrikat, om det inte var mycket bättre eller mycket billigare...

5. ginnfilt
    Medlem · Örebro · 1 146 inlägg

ginnfilt

Medlem
    Håller på för fullt med montering av vårt Epoq-kök och jag kan säga att jag är riktigt nöjd med beslagen från Mepla. Hög kvalitetskänsla och gångjärnen med dämpare upplever jag direkt som bättre än Blum då de senare är väldigt sega/hårda vid luckstängning. Meplas är riktigt fina och ser grymma ut också, jag återkommer med bilder!

6. L
    Medlem · 31 inlägg

lejonkungen54

Medlem
    Ikeas gångjärn går idag INTE att utrusta med Blum:s dämpare men under sommaren kommer man att börja sälja dämpade gångjärn. Jag beställde ett kök i den gångan veckan och fick då den informationen av en mycket kunnig säljare.

7. V
    Medlem · 169 inlägg

veasel

Medlem
    Som sagt...

8. ginnfilt
    Medlem · Örebro · 1 146 inlägg

ginnfilt

Medlem
    En bild som utlovat...

9. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 228 inlägg

Fasting65

Medlem
    Ginnfilt: Är justerskruven för dämparen i plast på dina gångjärn? Isåfall, se till att reklamera dem. De håller inte. Gägen trycks sönder och skruven smulas - en ren skitlösning. Vi fick nyligen nya skruvar i metall från vår köksleverantör - Mepla/Hettig har lärt en läxa.

10. P
    Medlem · 31 inlägg

pethans

Medlem
    Nån som har hört något när IKEA kommer med sina dämpare för dörrar?

11. FlitigaLisa
    Medlem · Södermanland · 1 318 inlägg

FlitigaLisa

Medlem
    Ja, de fanns i alla fall på varuhuset i KungensKurva förra veckan.

/FlitigaLisa

12. L
    Medlem · Skåne · 175 inlägg

lagre

Medlem
    Jepp, ligger en låda och väntar på att bli monterad i mitt nya kök...

13. P
    Medlem · 31 inlägg

pethans

Medlem
    Det finns väl inget om dessa nya dämparna ifrån IKEA på IKEA.SE??

14. Y
    Medlem · Skåne · 1 151 inlägg

yens

Medlem
    När jag beställde kök på Ikea så fick personalen snällt plocka bort alla gångjärn från skåpen utom skafferi med fullutdrag samt hörnskåp och vitrinskåp med specialargångjärn. Totalt var det fem skåp (ja, vi har en j-la massa lådor...). Därefter begav jag mig till Theofils i Malmö (Lundavägen) och fick mycket bra hjälp med att plocka fram både gångjärn, väggfästen och dämpare. Utöver dämparna för gångjärn köpte jag även dämpare för handtagssida för vitrinskåp och för skafferidörren. Totalt fick jag betala runt 600 kr. Besparingen genom att ta bort gångjärn från Ikea var ungefär 200 kronor. Så jag fick sju dämpade skåp varav fem dämpade på gångjärnssidan för ca 400 kronor. Överkomligt om jag får säga mitt.

Det man ska tänka på är att man får rätt monteringsplatta för gångjärnen, alltså den delen som sitter i stommen. Det viktiga är avståndet från stommens kant och in till "hålraden" som sitter i skåpet. Det måttet behövs för att man ska få rätt monteringsplatta till gångjärnen.

15. C
    Medlem · Uppsala · 15 inlägg

cray

Medlem
    Jag ringde IKEA kundtjänst och frågade om dessa nya dörrdämpare.
    De ska heta Integral dörrdämpare och 2st kostar 49 kr.
    Dock behöver man ha nya gångjärn - det skulle inte funka med 135 graders gångjärnen utan det skulle komma ett par nya 125 graders gångjärn. Givetvis skulle dessa vara kompatibla med stomme och lucka.

Någon tidpunkt kunde han inte säga, utan att det var på ingång. Oktober var en gissning från hans sida.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.