Hej alla sköna människor på forumet som jag tänkte sluta lurka på!

Så här ser vinden ut i huset. Det hade väl varit helt OK om bara den som la in isoleringen sett till att bygga en gångbrygga först. Nu tänkte jag göra det själv.

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den bästa idé jag fått är att fästa repöglor i de runda bjälkarna och i hänga reglar i repen på
vilka jag sedan bygger en 40 cm bred gångbrygga av 22 mm trä. Jag tänkte mig CC på lite drygt en meter och en enkel fästning i väggen i vardera ände så det inte svajar för mycket.

Avståndet mellan de runda bjälkarna är 190 cm och det är 40 cm från bjälkarna ner till isoleringen, så det blir inga långa rep. Avståndet från gångbryggan till isoleringen blir tyvärr inte mer än ca 20 cm och då blir det ändå bara en krypbrygga med 75 cm upp till nocken.

Har någon som gett sig på någotliknande någon invändning eller tips på bättre lösning blir jag givetvis överlycklig. Jag har tummen på rätt ställe och är van att bygga enkla saker för husbehov, men saknar helt erfarenhet från något sådant här (det vill säga bygga på en liten vind med isolering och fästa allt i rep. Och jag vet att jag får göra något åt isoleringen för att komma åt. Suck...).

Jörgen

Hej Jörgen ..
Ditt förslag är inget jag vill rekommendera att du gör.. av många skäl..

Drag undan isoleringen i sidled och bygg din landgång bit för bit
så det blir ordentligt gjort .
landgång.jpg
Skapa konto

Vänligen
Eti..

• Gilla
GörgenH
  • Laddar…
Hej, Etiol.

Om jag förstår rätt anser du att jag i stället för att hänga i bjälkarna ska bygga på vindgolvet under isoleringen? Anledningen till att jag inte planerade det direkt är att det inte finns något riktigt golv. Men det finns å andra sidan reglar att fästa i. Jag tänkte mig att det skulle bli rangligt, men å andra sidan går det ju att fixa, betydligt lättare än om det hänger i rep.

Jag ska skuffa undan isoleringen och kika hur det ser ut och återkommer om jag har några frågor. Tills dess: STORT tack för synpunkten Etiol!

Hej.....
En enkel skiss på hur du kan bygga ..när du kommer så långt.....

vindsgång.jpg
Skapa konto

Nu vet jag inte hur långt du har mellan takbjälkarna men,
1200 mm borde klara sig bra..eller där omkring..
Landgången bör vara minst 25 mm och gärna spontat..så sviktar det inte..
Eti..

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag drog fast vertikala reglar i takstolarnas underarm och drog sedan fast en bit regel horisontellt mellan dem. Sen satte jag råspont på den horisontella och sen upp på sidorna mot det vertikala som en sarg då jag inte kunde ha landgången så högt, utan den ligger "nedbäddad" i lösullisoleringen. Gjorde då landgången innan det blåstes med lösull.

E etiol skrev:
Hej Jörgen ..
Ditt förslag är inget jag vill rekommendera att du gör.. av många skäl..

Drag undan isoleringen i sidled och bygg din landgång bit för bit
så det blir ordentligt gjort .
[bild]
Vänligen
Eti..
Jag ska göra en slik långång, men nu undrar jag på vilken dimension jag bör välja på planen som ska skruvas fast i reglarna?
Espen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.