Byggahus.se

Gammalt undergolv

1. A
    Medlem · Östergötland · 3 inlägg

Alexs

Medlem
    Hej!

Jag rev upp ett hörn av fult laminatgolv och hittade detta gammla undergolv, förmodar att det är gran. Hittade även lite betong. Golvet är ojämt på sina ställen och det sitter en del spik.
    Går det all slipa till detta, eller vad rekomenderas? Går även betongen att piffa till lite på nått ? Vad är betongen till för, gammal kamin?
    Tack

2. H
    Medlem · Skåne län · 83 inlägg

hbenke

Medlem
    Ja det går bra och slipa, men har du spik måste de tas bort eller slås ner så slipbandet inte när de. Annars kommer det gå väldigt mycket slipband.

Betongen kan vara svårt och göra något så det passar till golvet. Kan måla det men vet inte om det blir bra.
    Kanske någon som har en bra ide.

3. C
    Medlem · 380 inlägg

Carla

Medlem
    Hej, vi hade nästan identiska förutsättningar i ett sovrum som vi renoverat. Hittade ett ojämnt och slitet trägolv under parkett och korkmatta, och en betong platta för kamin/kakelugn. Jag slipade golvet ock lutade det varefter jag oljade det med itpigmenterad olja, det blev kanonfint. Betongplattan slipade jag till och putsade med lite putsbruk där den var dålig varefter jag målade den med vit färg med "struktursand" i, blev jättefint och var enkelt.
    Vi hade även en murstock vid betongplattan som vi också tog fram och målade med strukturfärg, det har troligen du också eftersom du har en betongplatta för en kamin.

Redigerat 20 nov 2013 21:46
    • Laddar…
  4. A
    Medlem · Östergötland · 3 inlägg

Alexs

Medlem
    Det låter kanon! Det va ungefär något sådant jag hade tänkt mig oxå! Tackar!

5. jonmo
    Självbyggare · Stockholms län · 2 822 inlägg

jonmo

Självbyggare
    Vi lät slipa och vitvaxa (med osmo hårdvax) vårt gamla granundergolv, blev bra tyckte vi.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    vkg.jpg

I vår nya lägenhet har vi låtit slipa ekparketten, men där körde sliparen istället ett lager Timbrex extra white innan två lager hårdvaxolja. Blev också bra, men det kan nog bli lite väl vitt med gran istället för den lite mörkare eken.

Ett problem för TS är som jag ser det att betongplattan ligger i en passage. Då kanske det är lite konstigt att putsa den. Men visst, det är en lösning. En annan mer ambitiös är att bila bort den och lägga dit några nya plankor.

Redigerat 20 nov 2013 22:05
    • Laddar…
  6. F
    Medlem · västra götaland · 76 inlägg

Fnurpen

Medlem
    Jag håller på med golvet i nya Lgh som såg ut ungefär som ditt, jag har också betongplattor, det jag gjort är att jag spacklat upp dem och målat med grå golvfärg. På bilden syns både slipat och oslipat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

7. F
    Medlem · västra götaland · 76 inlägg

Fnurpen

Medlem
    Som en parantes så skulle det vara enligt mig snyggt att lägga Marrakesh klinker i passande färg och mönster på plattorna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.