Gammalt trädgårdsavfall

805 läst  16 svar

1. Humlo
    Medlem Nivå 5
    Vi har en ganska stor trädgård där ca 25% består av skogsträdgård. Där har den förra ägaren dumpat avfall i en grop/nedsänkning och det är ris, trädstumpar, grenar, gamla sommarblommor.. ja ni fattar. Det mesta som blir över när man grejar och röjer på vår och höst och jag tror jag även såg lite brädstumpar. Frågan är vad som döljer sig i botten på denna hög som till på köpet ligger i en sänka!
    Hur tar jag mig an denna hög och var gör jag av allt? Jag tror tyvärr inte att jag kan elda upp skiten då det är hyfsat tätt med grannar runt om så det blir väl till att bita i det sura äpplet och försöka frakta bort det med kärra?
    Vad kostar det att köra lass med sån här skräp och kan jag på något sätt skynda på föruttnelseprocessesen och slippa köra bort så mycket? Nån gång så blir ju grenar och ris jord... Jag vill gärna ha en skogsträdgård, men jag vill inte ha trädgårdsavfallet där.

2. R
    Medlem · Nivå 11
    Är det bara trädgårdsavfall så släng på jord.

3. Humlo
    Medlem Nivå 5
    Det är typ ett träd som gått av i stormen, en massa stora syrengrenar som de sågat ner, gamla buskar osv osv.
    Det ligger ju på jorden i skogen. Hur menar du att jag ska göra?

4. B
    Medlem · Nivå 16
    Det låter som att det skulle kunna vara en bra början till en trädgårdskompost och med en sån som är välskött behöver man inte köpa så mycket jord till befintliga rabatter och nyplanteringar.

Komposten vänds vår och höst så det är praktiskt med tre fack, ett där man lägger i material under sommaren, ett där man vänt om materialet en gång och ett där man vänt materialet två gånger, vid nästa vår/höst är det mesta av det senare facket färdig jord. Grenar behöver flisas innan de läggs i komposten för att de ska förmultna i rimlig tid. Materialet ska förmultna inte ruttna eftersom det senare släpper ut stora mängder växthusgaser (om man inte kan ta tillvara på gasen som biogas, vilket görs i en del stora anläggningar).

5. Humlo
    Medlem Nivå 5
    Kan man flisa grenar som legat där länge? Det är en stor hög med ris och grejer som jag egentligen bara skulle vilja elda bort och de förra ägarna har inte haft det som kompost utan bara slängt allt på varann så den bara blivit större och större.

6. R
    Medlem · Nivå 11
    Ta en tigersåg /grensax o sönderdela. Gräv en grop o putta ner det i den. Alternativ köp en eldsstad för terassen i corten stål....

• Laddar…
  7. R
    Bannad · Nivå 16
    Kvistar grenar i storlek som en tumme finns det kvarnar för på varuhusen , grövre ja då blir det andra
    kraftigare grejer som måste till , kostar skjortan och är inget för normalhuset

Edit är dom torra så mycket bättre

• Laddar…
  8. sir_daniel
    Självbyggare · Nivå 13
    De kraftigare går att hyra för vettig peng.
    Tex https://www.blocket.se/vi/52610628.htm

9. Humlo
    Medlem Nivå 5
    Jag antar att den förra ägaren inte orkat köra bort med avfallet, och det är ju praktiskt att lägga det i skogen där det inte syns. Hmm. Säg att området som det ligger på är 8x8 meter. Hyra en flismaskni är ju guld värt för sen kan jag ju använda marken under till en äkta kompost eller bygga ett trädgårdskjul. Vad som helst är bättre än "soptippen" som nu finns där.

10. Humlo
    Medlem Nivå 5
    Kan man elda grenar och ris i kaminen om man torkar det först? Eller ryker det för mycket när det är så "smått"?

11. R
    Bannad · Nivå 16
    Allt som är torrt brinner när det blir varmt , små bitar brinner fort , större bitar brinner längre
    Sedan ingen rök utan eld ;) blir nog ingen rök för dig

12. Humlo
    Medlem Nivå 5
    Jag vill ju inte att det ska ryka mer än normalt inomhus.. om man nu skulle ta vara på de lite större grenarna.

13. R
    Bannad · Nivå 16
    Blir inte mer än normalt , träknubbe är träknubbe , gren är gren och blir som vanligt i kaminen
    om båda är torra , du måste ju klyva dom stora bitarna

14. Keexet
    Medlem · Nivå 7
    Jag skulle låta det vara, det är praktiskt med en "kvistkompost" och över åren förmultnar det. Detta alltså då till skillnad från den vanliga komposten, där matavfall slängs.

Jag har nämligen en liknande situation som hos er och hittills har det funnits viktigare saker i trädgården att ta itu med, än allt bråte på baksidan. Givetvis bör man sortera ur saker som tryckimpregnerat plank och plast, även större metallföremål är ju skönt att sortera ur. En stor trädstam måste ju onekligen delas upp med motorsåg. Stockar är värdefullt material även om man inte har eldstad, förutom enkla trädgårdsmöbler tillsnidade med motorsågen, kan man konstruera odlingsbäddar med stockar. Men resten får med tiden bli deponi och som någon uttryckte det, vill man dölja hela alltet när man kommit så långt att övriga trädgården är "färdig" (när blir man färdig med en trädgård?) ja då kan man ösa över ett lass med jord och plantera något där eller bara låt det vilda få fotfäste. Gillar för övrigt att ni tänker "skogsträdgård". (y)

Personligen hade jag inte baxat upp det redan halvruttna grenmaterialet för att flisa det, det får ligga kvar och ruttna helt enkelt. Skogens svampar får sin näring på det viset.

Jag tänker såhär vid avverkning av träd:

-grova stammar, utmärkt konstruktionsmaterial, eller ved för den som har eldstad
    -raka grövre grenar, utmärkt konstruktionsmaterial, tex för spaljéer, trapp/broräcken osv, tändved
    -klenare krokiga grenar, perfekt att flisa ner
    -småskräp hamnar på kvistkomposten när det inte känns lönt att släpa fram kvarnen.

Mitt förslag baserar sig på minsta möjliga ansträngning, samt att man inte är av typen som tänker med ögonen. Annars får man väl hyra ett släp och lägga ner någon helg på att transportera bort materialet, även om jag tycker det är att gå över ån efter vatten.

• Laddar…
  15. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Det är inte så att tanken varit att fylla ut gropen så att det blir jämn mark?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: