Byggahus.se

Gammalt hus med tegelrör som dränering,vart går dom?

1. K
    Medlem Nivå 4
    Hej.
    Lite som rubriken lyder. Har ett hus från 1959 där jag har läst alla gamla papper som jag har fått fram på det,och där står det i byggpappren att det ligger 3" tegelrör bredvid plattan vilket är en dränering?
    Har en del frågor kring det,är det en effektiv dränering? Vart kan dessa rör gå?

2. T
    Medlem · Nivå 10
    Antagligen till en brunn på låga sidan av huset.
    När vi köpte vårt hus va den gömd under en plantering. Tegel rör kan mycket väll fortfarande fylla sin funktion väldigt väll.
    Vår dränering går till samma brunn som stuprören inte optimalt men håller man koll att det inte blir stopp i utloppet så.

3. K
    Medlem Nivå 4
    Okej. Jag har två brunnar på baksidan av huset och ett grovt 3" stålrör precis bredvid dom-skulle kunna vara de?
    Dock ligger brunnarna väldigt högt jämfört med bottenplattan,för det borde väl vara lutning till brunnarna från tegelrören

4. oskar.valta
    Renoverare · Nivå 7
    Bild?

5. K
    Medlem Nivå 4
  6. oskar.valta
    Renoverare · Nivå 7
    Jag gissar att bilden är tagen så att du har ditt hus bakom dig då? Har du kollat i brunnarna och sett om riktning på ev. inkommande rör?

7. K
    Medlem Nivå 4
    Ja precis,ursäkta att jag inte förklarade bättre
    Jo men jag står i huset och tar kort,där brunnarna är är det även en sluttning upp på ca en meter.
    Jag har inte intresserat mig av brunnarna förns nu ikväll när jag läste att det var nedgrävdt tegelrör.
    Trodde innan att det hade med någon bevattning att göra(De som bodde här innan oss var helt tokiga i sin trädgård med massa plantor mm)

8. oskar.valta
    Renoverare · Nivå 7
    Okej, och huset ovanför är bara någon förrådsbyggnad gissar jag? Utan att veta hur det ser ut i övrigt på tomt och omgivning så känns det motsägelsefullt att det skulle dras ditåt.

Hur är det med avloppet, enskilt eller kommunalt? Det jag spontant tänker om stålröret är nån gammal luftare till en spillvattenbrunn.

9. K
    Medlem Nivå 4
    Det är kommunalt.
    Jag får ta att rota igenom brunnarna och se vad jag hittar i dom.

10. oskar.valta
    Renoverare · Nivå 7
    Ja, ta en kik och återkom om du hittar något spännande (y)

11. T
    Medlem · Nivå 10
    Ser inte rätt ut, har aldrig sett en äldre dränerings brunn som sticker upp. Leta efter ett mindre betongrör i marknivå (eller under) med nedsänkt lock.

12. J
    Renoverare · Nivå 17
    Jag hade tegelrör innan jag dränerade om.

Rören i sig var helt intakta när jag plockade upp dem, låg sa 20cm under sulan och dessa rören mynnade ut i en dagvattenbrunn på ca 40cm i diameter. Även mina stuprör är kopplade till samma brunn.

Så jag skulle leta efter ett mindre lock. Kan ju vara så jäkligt att det ligger i backen men någon smart nisse har planterat ovanpå den.

Så hade vi det i förra huset, smarta förra ägaren hade lagt nära på en halvmeter jord och gräsmatta över brunnslocket. Sådär lagom roligt att leta upp :dizzy:

13. Vasseman
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Grävde upp dränering som var 40 år gamla tegelrör. Var som nya. Viktigt att man kollar brunnarna. Då ser man om det rinner undan.

14. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 18
    De där betongkonstruktionerna på bilden ser ut som en gammal kylmöjlighet.

15. K
    Medlem Nivå 4
    Du menar som ett gammalt kylskåp?
    Känns lustigt om man behövde ha liknande på 60talet