Hej! Jag har länge bara varit en passiv medlem på detta forum men nu har jag och min sambo äntligen köpt ett hus och jag misstänker att Byggahus-forumet kommer bli mitt andra hem en tid framöver :p

Huset är en 1½-plans kedjehus-villa byggd 1970 och är i relativt gott skick men i behov främst av renovering av ytskikten. Vår första plan är att lägga klickgolv i sovrummet där det idag ligger linoleummatta. Därav min fråga gällande golvvärme som finns installerat endast i detta rum.

Det ser idag ut såhär:
thorin1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
thorin2.jpg
Skapa konto
thorin3.jpg
Skapa konto

Jag har inte lyckats hitta alltför mycket information, men jag antar att det är ett ganska gammalt system(?). Det jag vet är det som går att läsa på etiketten på trafon, dvs det är från Thorin och Thorin och kör på 48V (230V->48V-trafo sitter på väggen i intilliggande klädkammare. Dosorna ni ser utmed listen på bild 3 är där kopplingarna till slingan sitter.

Min fråga är främst, är detta värt att behålla? Min tanke är annars att koppla bort den och kapa ledningarna men låta mattan ligga kvar (klickgolv ovanpå nuvarande golv). Antar att såhär gamla system drar en del ström?

Krävs elektriker för bortkoppling av trafo eller får man göra det själv?

Funkar golvvärmen så ser jag ingen anledning att koppla ur den. Då måste du ju värma rummet på något annat sätt, och el-golvvärme från -70 drar lika mycket el som en från 2012. Vad har huset för uppvärmning i övrigt?

Ska du koppla bort så behöver du en elektriker för att koppla bort trafon.

Den verkar fungera, är väl mest dosorna som är ganska fula då de är 6 stycken längs ena väggen i rummet...
Ok, tänkte att den kanske drog mer ström pga trafon jämfört med ett modernare golv som jag antar kör direkt på 230V? Men i övrigt så är det främst de fula dosorna och den ganska stora trafon i klädkammaren som jag tycker är lite tråkiga :P

Huset har fjärrvärme med vattenburna element i samtliga rum (inkl. detta sovrum). Får titta på det mer i samband med övrig renovering som kommer kräva elektriker :)

Hur stora förlusterna blir beror främst på isoleringen i golvet. Du kommer sannolikt att värma rummet billigare med fjärrvärme och element än med el i golvet. Lägger du klickgolv ovanpå kommer du troligen att försämra funktionen på golvvärmen. Transformatorn producerar en del värme. Du kan känna på lådan hur varm den blir. Eftersom den värmen hamnar inomhus är den inte helt förlorad. Det finns troligen pengar att spara på att stänga av golvvärmen. Däremot är det troligen inga pengar att spara på att byta den mot ny.

Hej

Då grejerna är CE märkta så är dom inte från när huset byggdes. Mest troligt 90 tal! Personligen hade jag rivit ut all och bara kört på fjärrvärmen.

Calle

Ah, bra tänkt Calle! Kan mycket väl installerats i efterhand.
Ja helst skulle jag ju blivit av med kopplingsdosorna och trafon, men krävs elektriker så får det vänta.

Tack för er input!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.