1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2.jpg
Skapa konto
3.jpg
Skapa konto
4.jpg
Skapa konto
5.jpg
Skapa konto
6.jpg
Skapa konto
7.jpg 8.jpg
Skapa konto

Tänkte försöka få användning av fräsdelen på en gammal Stenbergs kombimaskin. Är osäker på hur verktygen ska monteras på spindeln men tror det bör vara som följer.

Muttern(1) fäster med hjälp av spännhylsan(2) stolpen(3) vid spindeln så som visas i bild 2 och 3.

Kuttern(4) skjuts på stolpen(3) och fästs då muttern(6) m.h.a distanserna(5) pressar kuttern mot stolpens stopp så som visas i bild 4.

Jag har kommit fram till att om den koniska delen på spännhylsan(2) släpper från spindeln då den monterats enligt bild 4 riskerar felaktig rotationsriktning orsaka att spännhylsan skruvas ur muttern(1). -Med katastrofala följer.

Då rotationsriktningen valts för att förhindra ovanstående kommer istället muttern(6) riskera skruvas loss ifall kuttern(4) slirar på stolpen. -Både kuttern och stolpen saknar rotationslåsning vad jag kan se.

Ovanstående har fått mej att avstå från provkörning då stolpen, kuttern och distanserna utgör en rätt ansenlig vikt ifall något skulle gå åt pepparn. Är väldigt tacksam på synpunkter och råd. Kanske saknas någon del?

Bild 5 visar hur jag förstått att man monterat skär med egentillverkade profiler. Verkar som att de förväntas sitta endast med hjälp av den lodräta skruven. Tycker det verkar vanskligt, hoppas någon kan ge mig råd angående detta.

Bild 6 visar de två kuttrar som följde med. Hoppas få synpunkter på om dessa är lämpliga att använda. Som jag nämde ovan verkar de sakna någon något som hindrar dem att vrida sig runt stolpen de sitter på. De känns ändå säkrare än arrangemanget i Bild 5.

I bild 7 syns fyra andra fräsverktyg. Jag har läst i en annan tråd här att man absolut ska undvika att använda de två vänstra och även till viss del den tredje från vänster. Så då undrar jag förstås hur det är med den längst till höger. Den verkar ju lämplig för att t.ex göra limfogar med. Jag inser dock att även den har rätt stort utrymme mellan skären.

Slutligen visar bild 8 en av distanserna jag tror ska användas vid montering. Är de två spåren där av någon anledning?

Inser att det här blev en hel del och är tacksam för de goda råd och synpunkter jag kan få. Kommer inte köra igång det hela förrän jag känner mig säker på hur det ska fungera, -och att det går att hantera på ett säkert sätt.

Med vänlig hälsning
Magnus

Redigerat:
Jag är verkligen ledsen att behöva säga detta.
Du har helt rätt i alla dina antagande att det verkar vanskligt att det inte finns någon mekanisk låsning.

Alla här kommer att avråda dig inklusive mig från att använda fräs stål av den modellen du har då dom är extremt farliga. Och speciellt om du inte vet hur du skall spänna fast dom utan måste fråga.

Den typen av kutter som inte har mekanisk låsning om muttern/fästanordningen lossnar är för länge sedan förbjudna kommersiellt. I dags läget så har dom flesta någon form av inbyggd spånbegränsare så att stålen inte kan ta hur mycket som helst i ett skär. Googla MAN och MEC kutter så får du se hur dom ser ut i dag.

Med tanke på att du är en tänkande kille som har gjort helt korrekta iakttagelse så hoppas jag att du inte använder ovanstående kutter utan att någon visat dig hur det skall sitta. Det har ju trots allt använts någon gång och det har faktiskt fungerat och även inte fungerat. (Stål har släppts från hållarna det vet jag) så var försiktig.

Mvh
Pär H

Ps välkommen till bygga hus och rätt del av forumet:)

Oj, det var verkligen snabbt svarat. Tackar.

Jo jag har väl haft det du skriver lite på känn. Hann nog fylla på med lite fler funderingar och fler skär efter ditt inlägg, -som jag förstår att du nog inte kommer tillråda mig att använda:)

Tacksam hälsning
Magnus.

Pär har helt rätt.

För övrigt är bild 8 inte en distansring utan ena delen av en tidiga variant av universalkutter. En annan, likadan, del placeras med spåren mot den första, sen klämmer man fast två stål mellan ringarna och drar åt hårt. Självklart ingen särskilt säker sak, bör inte användas och får absolut aldrig användas meed omvänd rotationsriktning. Vet dock flera som använder dessa dagligen, men samtliga har borrat ett hål och slagit in en rörsprint genom den ena ringen och därefter slipat ett hack på motsvarande ställe i stålet, på så sätt förhindras att stålet trycks ut genom centrifugalkraft/vibrationer om muttern inte spänns tillräckligt hårt - men lossar muttern flyger stålen ändå iväg.

Bra och kloka tankar. Hur skall man då göra för att få det hela att fungera på ett säkert sätt, och med båda rotationsriktningarna? Vi antar att man använder moderna MAN-märkta kuttrar för handmatning eller MEK-märkta som används med matarverk. De brukar ha Ø30mm-hål. Vad är det för diameter på axeln?

Dom där gamla fräsarna är fina maskiner med väldigt hög kvalitet på lager och motorer. Tunga och stabila!

MEN

jag skulle inte använda något av dessa verktyg, de är livsfarliga!
Är det 30mm axel så skulle jag tipsa dig om att åka till ett snickeri och fråga om de har verktyg till salu.
De flesta av dagens maskiner har nämligen 40 eller 50 mm axel, och då maskiner byts ut ligger det garanterat kvar gamla verktyg.

Vad gäller MAN och MEK så skall enbart MAN-märkta kuttrar användas i bordsfräs även om matarverk används.
MEK-märkta ska endast användas i maskiner med inbyggd maskinell matning.

http://www.av.se/dokument/teman/tra/Verktyg_sakerhet.pdf

Håller tummarna på att du har handen kvar även imorgon...

//Jan.

Axelns diam. är 30mm.

Får passa på att tacka Daniel_N, -förstår nu hur de lösa stålen ska monteras och kommer ej köra dessa innan spårringarna försetts med rörsprint.

Ingen som kan säga hur stolpen i arrangemanget i bild 5 är tänkt att användas? Varför är det axiella urtaget till för? Stålet var monterad på det viset då jag köpte maskinen, men nu förstår jag ju att det är gjort för att monters mellan spårringarna.

I Kuttrarna som visas i bild 6 fästs stålen med genomgående skruvar. Därmed får ju stålen förutom klämkraften en geometrisk låsning mot kuttern. Borde inte kuttrarna då vara säkra att använda under förutsättning att de fästs tillfredsställande mot stolpen?

Med vänlig hälsning
Magnus (med lemmarna i behåll:))

Hej!
Det enda rimliga är nog att skippa alla, ALLA av de gamla fräsverktygen. Det är inte för inte vertikalfräsar har dåligt
rykte.

Fräsen som sådan däremot är troligen en jättefin maskin. Köpte själv för ett antal år sen en troligen ännu äldre vertikal och fick svarvat en kompletterande axel med 30mm och skaffade en MAN-märkt kutter med olika profiler. Sen brukar anhållen vara utan skydd bakåt och uppåt, och det är något man ska fixa innan också, en spån- och skyddshuv i t.ex. kraftig plywood eller vad man nu vill ha.

Klokt att redan nu ta reda på är väl vilket/vilka varvtal maskinen ger, det ger en hint om vilken storlek på kuttern som är lämpligast. Det är väl sällan angivet på den generationens maskiner, utan man brukar få räkna från motorns varv och vidare via alla remskivor man kommer förbi på vägen.

BILD 5, ja, tror nog trots allt att det var precis så de körde med stålet även om det verkar lite konstigt med bara ett skär, eller är det dubbelt kanske? Den där typen var med långt in på 70-talet och ibland ser man Incrafräsar (tror jag det är) med såna axlar till salu på Blocket.

Det är mycket riktigt det satt ett skär i centrum på axeln som på bild 5. Men det skäret som är på bild 5 skall sitta i delen på bild 8 som skall bestå av en del till och två stål så som Daniel beskrev.

Bild 6 saknar själva skären och det är svårt att avgöra från dessa bilder om det går att använda men det skulle kunna fungera om det är någon form av mekanisk låsning av stålen eller dylikt.

Bild 7 dom två högra stålen skulle kunna fungera om dom är vassa och man har matarverk eller fjäder anhåll eller dylikt.
Det borde finnas böcker i ämnet på något bibliotek eller om du söker med engelska ord för då får du flera träffar.
Men var försiktig med dom Amerikanska sajterna då deras regler ser lite annorlunda ut än dom gör i Europa.

Pär

Kuttrarna med tillhörande skär ser ut som i bild 9 och 10 nedan.

Är det ok. att slipa egna skär/profiler till dessa av bitar ur utjänta kolstål-sågklingor?

Är fortfarande fundersam över högergängningen på tappen högst upp på stolpen/axeln där muttern (6, bild 1) klämmer fast kuttrarna. Jag tycker att det hela bör rotera medurs så den vänstergängade spännhylsan (2 , bild 1) ej riskerar gängas ur muttern (1, bild 1). Har försökt gjort en skiss enl. bild 11.

Med vänlig hälsning
Magnus.

9.jpg
Skapa konto
10.jpg
Skapa konto
11.jpg

Sett uppifrån roterar spindeln motsols. Det är för att fräsen skall trycka materialet mot dig när du fräser.
Om det skulle rotera medurs så skulle fräs stålet rycka materialet ur händerna på dig och skjuta det i rotations riktningen med en sjuklig hastighet och förstöra allt i sin väg tills den gör ett hål i väggen.

Har du kollat om det finns en bok i ämnet eller kanske bättre kolla en massa filmer på youtube.

Jag vet inte om kolstål är ett bra val är kanske lite väl mjukt.

Det är alltid kul att spara pengar och göra saker själv. Men ibland kanske man skall vara lite försiktig och tänka på säkerheten så man inte blir dumsnål för det är inte så bra kanske. För "tänk om" något skulle lossna, det skulle bli katastrofala följder.

Mvh Pär

Pär

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.