Hej,
Jag har en gammal Foke ringpump med en Crompton Parkinson elmotor som vattenpump om sommaren, med grov slang till sjön. Förut gick den toppen, men nu stannar den efter 15-20 minuter, motorskyddet löser ut och motorn är het.
Pumpen snurrar lätt, iallafall inte trögt.
Jag misstänkte smuts i motorn så jag tog isär den, men det var rent och fint. Lindningarna såg fina ut, men vad vet man.
Satte ihop och körde fristående. Efter ett par timmar var den väldigt het och stängde av när jag knackade på motorskyddsdosan.
Men varför?
Vad kan ta slut?
 
  • Gammal ringpump kopplad till Crompton Parkinson elmotor på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en elmotor från en Foke ringpump som visar de rena kopparlindningarna och statorn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en elmotors kopparlindningar och rotor, med synliga slitage och värmeskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal Crompton Parkinson elmotor på träbänk, med slitage och rost, använd som vattenpump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är alla kablar, kopplingsdosor och anslutningdosor i bra skick? Är eventuell motorkondensator i bra skick?
 
Kondensatorn!
Byt till en ny likvärdig.
Den sitter under bulan på motorn neranför kopplingsdosan.
 
D Melb skrev:
Kondensatorn!
Byt till en ny likvärdig.
Den sitter under bulan på motorn neranför kopplingsdosan.
Tack!
Jag öppnade faktiskt där och tog en bild.
Men varför blir motorn så varm om den är dålig? Jag trodde den mest hade med starten att göra. Fast det är kanske fel.
 
  • Öppen kapsling på en motor som visar synliga gröna startkondensatorer inuti med damm och smuts runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lnilsson lnilsson skrev:
Är alla kablar, kopplingsdosor och anslutningdosor i bra skick? Är eventuell motorkondensator i bra skick?
Alla kablar är i bra skick.
Kanske fel på kondensatorn ... Går den att mäta upp med vanligt instrument?
 
Du kan även koppla in den till 230V och mäta strömmen. Det klarar alla multimetrar. Den är sannolikt felet.
 
D Daniel 109 skrev:
Du kan även koppla in den till 230V och mäta strömmen. Det klarar alla multimetrar. Den är sannolikt felet.
Tack! Det låter lätt. Men hur?
 
lnilsson lnilsson skrev:
Vanligt och vanligt...lite dyrare multimetrar (ex. [länk]) klarar det.
Ja det är kanske dags att byta upp sig
 
  • Gammal gul multimeter av märket CALTEK Instrument, modell CM1100, med anslutna testkablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Metafor skrev:
Tack! Det låter lätt. Men hur?
M Metafor skrev:
Tack! Det låter lätt. Men hur?
Alltså hur kopplar man och var mäter man?
 
Den multimetern klarar inte den mätningen heller.
 
D Daniel 109 skrev:
Den multimetern klarar inte den mätningen heller.
Oj det var väldans (!) Jomen vanlig AC kan den mäta. Här en nytagen bild av kondensatorn med spec. Men om jag nu kan fråga en som fattar - är det inte bara starten kondensatorn hjälper till med? Kan den också orsaka överhettningen?
 
  • Grön Plessey kondensator för elmotorstart, med specifikationer, monterad i utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det är en driftskondensator.
Vet du inte skillnad på ström och spänning ska du inte försöka mäta.
 
Den matas med enfas. Kondensatorn gör att pumpen agerar som en trefas. En vanlig lösning där man inte kunnat dra fram trefas. En lösning som också sliter mer på pumpen. Du kan testa byta kondensatorn men sannolikt är pumpen sliten i lindningen och även lager.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Den matas med enfas. Kondensatorn gör att pumpen agerar som en trefas. En vanlig lösning där man inte kunnat dra fram trefas. En lösning som också sliter mer på pumpen. Du kan testa byta kondensatorn men sannolikt är pumpen sliten i lindningen och även lager.
Tack! Jag hade isär den idag och lagren verkade helt ok. Snurrar lätt, inga missljud eller glapp. Det kan förstås vara något som hänt i lindningen. Det var lite svart på ett ställe på rotorn så jag misstänker problem där. Skulle förstås ha mätt när jag hade det öppet men visste inte hur. Läste en sida på nätet om en kille som satte ihop en likadan efter rengöring och så gick allt bra igen, så jag hoppades på något liknande under :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.