Hej,
Jag har en gammal Foke ringpump med en Crompton Parkinson elmotor som vattenpump om sommaren, med grov slang till sjön. Förut gick den toppen, men nu stannar den efter 15-20 minuter, motorskyddet löser ut och motorn är het.
Pumpen snurrar lätt, iallafall inte trögt.
Jag misstänkte smuts i motorn så jag tog isär den, men det var rent och fint. Lindningarna såg fina ut, men vad vet man.
Satte ihop och körde fristående. Efter ett par timmar var den väldigt het och stängde av när jag knackade på motorskyddsdosan.
Men varför?
Vad kan ta slut?
Jag har en gammal Foke ringpump med en Crompton Parkinson elmotor som vattenpump om sommaren, med grov slang till sjön. Förut gick den toppen, men nu stannar den efter 15-20 minuter, motorskyddet löser ut och motorn är het.
Pumpen snurrar lätt, iallafall inte trögt.
Jag misstänkte smuts i motorn så jag tog isär den, men det var rent och fint. Lindningarna såg fina ut, men vad vet man.
Satte ihop och körde fristående. Efter ett par timmar var den väldigt het och stängde av när jag knackade på motorskyddsdosan.
Men varför?
Vad kan ta slut?
Kondensatorn!
Byt till en ny likvärdig.
Den sitter under bulan på motorn neranför kopplingsdosan.
Byt till en ny likvärdig.
Den sitter under bulan på motorn neranför kopplingsdosan.
Tack!D Melb skrev:
Jag öppnade faktiskt där och tog en bild.
Men varför blir motorn så varm om den är dålig? Jag trodde den mest hade med starten att göra. Fast det är kanske fel.
Vanligt och vanligt...lite dyrare multimetrar (ex. https://www.clasohlson.com/se/Multimeter-UNI-T-UT133B/p/36-7745) klarar det.
Produkter som diskuteras: "Multimeter"

Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Du kan även koppla in den till 230V och mäta strömmen. Det klarar alla multimetrar. Den är sannolikt felet.
Den multimetern klarar inte den mätningen heller.
Oj det var väldans (!) Jomen vanlig AC kan den mäta. Här en nytagen bild av kondensatorn med spec. Men om jag nu kan fråga en som fattar - är det inte bara starten kondensatorn hjälper till med? Kan den också orsaka överhettningen?D Daniel 109 skrev:
Nej, det är en driftskondensator.
Vet du inte skillnad på ström och spänning ska du inte försöka mäta.
Vet du inte skillnad på ström och spänning ska du inte försöka mäta.
Den matas med enfas. Kondensatorn gör att pumpen agerar som en trefas. En vanlig lösning där man inte kunnat dra fram trefas. En lösning som också sliter mer på pumpen. Du kan testa byta kondensatorn men sannolikt är pumpen sliten i lindningen och även lager.
Tack! Jag hade isär den idag och lagren verkade helt ok. Snurrar lätt, inga missljud eller glapp. Det kan förstås vara något som hänt i lindningen. Det var lite svart på ett ställe på rotorn så jag misstänker problem där. Skulle förstås ha mätt när jag hade det öppet men visste inte hur. Läste en sida på nätet om en kille som satte ihop en likadan efter rengöring och så gick allt bra igen, så jag hoppades på något liknande underSilver78 skrev: