Jag har ett uthus/lada som jag överväger bygga om till bostad. Mått ca 10,5x7,5 meter i 1,5 plan.
Min tanke är isf att bygga ett nytt bjälklag i trä och ha kvar grunden som den är på grundstenar, se bild.
Bärighetsmässigt är det inga problem då marken är väldigt väl dränerad.
Är det en dum idé att ha en sån grund på ett bostadshus?
Möjligtvis funderar jag på att kallmura mellan grundstenarna för att täppa igen mellanrummen mellan stenarna.
Tankar välkomnas
Min tanke är isf att bygga ett nytt bjälklag i trä och ha kvar grunden som den är på grundstenar, se bild.
Bärighetsmässigt är det inga problem då marken är väldigt väl dränerad.
Är det en dum idé att ha en sån grund på ett bostadshus?
Möjligtvis funderar jag på att kallmura mellan grundstenarna för att täppa igen mellanrummen mellan stenarna.
Tankar välkomnas
Ja men det kommer det att göra. Ca 195-220 mm bjälklag ska vara möjligt med ca 230 cm takhöjd kvar.
20 cm isolering låter mycket, men en fundering är om det kommer kännas kallt på golvet iaf?
För golvvärme rekommenderas 30 cm isolering. Nån som har golvvärme med liknande förutsättningar som ovan?
20 cm isolering låter mycket, men en fundering är om det kommer kännas kallt på golvet iaf?
För golvvärme rekommenderas 30 cm isolering. Nån som har golvvärme med liknande förutsättningar som ovan?
20 cm är ganska normalt, det ska gå bra med golvvärme.C Chr- skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Råd dränering av gammalt hus med stengrund
Grund & Markarbeten -
Gjuten platta i gammalt torp med torpargrund
Byggnadsvård -
Får jag bort doften från gammalt trägolv med torpargrund om jag lägger på laminat?
Golv -
Renovera torpargrund i gammalt torp (tips önskas)
Grund & Markarbeten -
Köpa gammalt hus - gräva ut torpargrund
Grund & Markarbeten