Byggahus.se

Gammal styrteknik för elvärme?

1. L
    Medlem Nivå 9
    Har köpt ett hus med direktel. Intill elcentralen sitter en låda som tydligen skall kunna styra något. Förre ägaren har aldrig använt den.

Huset är byggt 1981. Bifogar en bild och hoppas att någon kan berätta för mig hur den skall användas.

2. L
    Medlem Nivå 9

Kom igen nu ! Klart någon känner igen burken!

Måste finnas mängder av dessa system. Jag börjar bli nervös. Har jag fel inställningar? eller?

Frågar man inte får man inget veta.

3. D
    Medlem Nivå 1
    Ser ut som någon sorts nattsänkning.

4. D
    Medlem Nivå 5
    Den stora runda grejen med pekare är en klocka. Går klockan rätt? Går den?

Som Daniel H skriver så handlar det om ett styrsystem, alltså nattsänkning.
    Du behöver alltså inte vara nervös för denna grunka.

Knapparna man/aut anger om du vill att sänkningen skall ske automatiskt eller manuellt.
    Om du åker bort använder du man för att sänka temperaturen under en längre period.

Knapparna 6/3 är om du vill att sänkningen skall vara 6 grader eller 3 grader.

Eftersom det inte finns någon mer inställningsmöjlighet(synlig) så är förmodligen sänkningsperioden fast.
    En gissning är att aut/6 sänker temperaturen klockan 00-08 varje natt.

Hur ser radiatorerna ut? Vad har du för inställningsmöjligheter på dessa? Är de utbytta?

Om du kontaktar ElektroStandard(IVT) kan de säkert ge dig mer precisa svar. Detta är bara en gissning.

5. L
    Medlem Nivå 9
    Tack Doldr!
    Nu är jag en bit på väg till gåtans lösning. Skall hör med ElektroStandard om en utförlig beskrivning.

6. L
    Medlem Nivå 9
    Jag har brevväxlat med IVT och de har forskat lite i ämnet. Jag fick dock besked att bland de handlingar söm övertogs från Elektro Standrad finns ingen beskrivning eller handledning betr. min svarta låda.

Huset är som sagt var byggt 1981 och det tar en stund innan jag inser att den jag har kontakt med inte ens var född då. För mig som är 69 år känns 1981 som ganska nyligen.

Jag blir fortfarande jätteglad om någon känner igen "svarta lådan"