Jag har en gammal Robland rikt och planhyvel i rätt så risigt skick. Den har varit till god hjälp att plana reglar i till specialmått och rikta passbitar på fri hand när jag renoverade huset, men nu håller jag på och ställer om snickeriet till mer av finsnickeri. Frågan är då om det är lönt att rusta på denna hyvel, eller om jag ska skaffa en bättre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hittar inte en siffra som säger vilken modell det är, men kuttern är 210mm lång i alla fall.
Logga in
Skapa konto
Som ni ser saknas två vitala delar - skydd och riktanhåll. Är det någon som vet var det kan gå att få tag i som reservdel? Det är naturligtvis även en möjlighet att jag tillverkar nytt skydd och nytt anhåll, men främst anhållet tror jag kan bli en utmaning att få bra.
Logga in
Skapa konto
Kuttern uppifrån. Förutom att stålen är slut, är det något annat som gör denna kutter olämplig att använda?
Tacksam för alla råd om vad jag ska göra med denna gamla maskin.
Jag har också en Robland rikt/plan (inte samma modell) och jag mailade till Robland och fick manualen på mail. Nu visste jag visserligen min modell men jag kan inte tänka mig att de inte vet vad din maskin är för någon modell om du testar det.
Eventuellt är din maskin (i likhet med min) en del av ett kombikoncept - kanske kan det gå att hitta någon ledtråd där?
Tips ta en bild raktfrån sidan med riktborden på och testa att söka med den bilden på Google bildsök ibland kan man ha tur och hitta rätt modell den vägen
Om minnet inte sviker mig har vissa Robland-maskiner även sålts under märket Startrite. Sannolikheten för en vettig sökträff kan alltså öka om du tar med "Startrite" i sökbegreppen.