Gammal radiator, vilken röranslutning om inte 3/4"?

428 läst  17 svar

1. Z
    Medlem Nivå 5
    Jag fick "ärva" en gammal radiator, troligtvis sekelskiftes (IWF?). Både stort, djupt, och TUNGT. Enda nackdelen var att det inte kom med något koppel, termostat, eller röranslutning, utan bara två gängade hål på ca 34mm. Gick till Hornbach och fick tag på nedan ventilhus
    https://www.hornbach.se/shop/MMA-Ventilhus-VAV-20-avig-vinkel-4806091/5111922/artikel-detaljer.html

Tyvärr var det bara snäppet för stort, någon mm bara.

Men om nu inte den passade (3/4"), någon som vet vilket mått det är jag söker?

2. L
    Medlem · Nivå 18
    Lämnar över till proffsen

3. krilleman_215
    Allvetare · Nivå 23
    Är gängan ca 34mm så låter det ju som 1" (DN25).

Hur ser radiatorn ut? Lägg upp en bild om du har möjlighet!

4. D
    Medlem · Nivå 11
    34mm låter lite för stort för att vara 1”också. Om det är innermått på gängan, men det skulle vara väldigt konstigt om det inte är rörgänga, så jag tror på 1”eller R25 som den heter i dag.

Liteavvarje: Du är nog bra mycket mer proffs än mig när det gäller rör. Jag är helt självlärd amatör.

5. krilleman_215
    Allvetare · Nivå 23
    33,7mm är yttermåttet av röret på 1".

yttermått 26,9mm = 3/4" (DN20)

yttermått 42,4 = 1 1/4" (DN32)

Pagno gillar
  6. D
    Medlem · Nivå 11
    Men innermått på en 1” gänga borde ligga runt 30mm.

7. krilleman_215
    Allvetare · Nivå 23
    Nej, innermåttet på 1" stålrör är ca 27mm

Innermåttet på 1 1/4" stålrör är ca 35mm

På rördelar & kopplingar varierar måtten mer.

Men kan du inte mäta yttergängan? Det är betydligt lättare!

8. D
    Medlem · Nivå 11
    Det var innermått på en yttregänga jag syftade på, inte innermått på röret. Om TS mäter på radiatorn bör det ju vara det måttet.

9. Z
    Medlem Nivå 5
    Rättelse, innermåttet på ovan nämnda hål är 30mm och inget annat. Ber om ursäkt för det. Tack för alla svar, som sagt, 3/4 verkade vara 1mm för stor. Finns där något ventilhus/koppling med yttermått ca 29mm?

10. D
    Medlem · Nivå 11
    Då är det 1”. Om det finns 1” radiatorventiler vet jag inte. Men det finns bussningar som gör att den 3/4” du har passat. Rinkaby tar 8kr för den. https://www.rinkabyror.se/artikel/svart-bussning-25x20/

Går man ner till 15 blir ventilen billigare, jag tycket att det blir snyggare med en böj och rak ventil. Om du inte har grova rör skulle jag gå ner i dimension med en bussning i radiatorn.

Redigerat 6 dec 23:08
  11. S
    Medlem · Nivå 10
    Vad är det för råd! Du syftar uppenbarligen inte på dig själv!

Dina labila råd är önsom vin, önsom vatten, det gör ingen glad. Allra minst TS. Har du inget vettigt att säga. Håll tyst!

Fördelen med rörgängor är att dom ändras inte i onödan. Det som gällde på Hedenhös tid, gäller än idag. Gängorna är dessutom koniska, så en millimeter hit eller dit spelar ingen roll.
    Entum var en vanlig dimension på element.

Här är en gängguide.
    https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/

Staffan

12. L
    Medlem · Nivå 18
    Svar nej jag syftar inte på mig själv i detta med koppel och gänga för radiatorer på distans
    och har inte utgett mig för att veta det heller .
    Det med labilitet , vin och vatten får stå för din del , är det så att du inte har något annat att säga , så låt bli det då , låt då även bli att läsa tråden om du inte har något vettigt att komma med
    Osökt kan man undra hur det är med en viss proffsighet från din sida , i åtanke på de trådar du skriver i , världsliga ting och inte faktiska som är detta forums stora del , icke förty så kan det diskuteras allt här , inget fel i det
    En TS kommer in och frågar något , och förväntar sig svar av någon som vet , vad är det för fel att säga , ha lite is i magen det finns proffs här som vet , TS får då en indikation på att svar kan komma , av proffs i den del TS har problem med .

Pagno gillar
  13. krilleman_215
    Allvetare · Nivå 23
    D
    Du verkar alltså ha någon befintlig koppling sitta i radiatorn?!

14. D
    Medlem · Nivå 11
    Det är väl som drt brukar vara på radiatorer. Ett gängat hål för att ansluta en passande rördel. Det är i alla fall vad TS har skrivit i första inlägget.

15. krilleman_215
    Allvetare · Nivå 23
    TS skriver att denne försöker gänga i en köpt termostat. Se länk. Det går inte utan ytterligare en koppling som sitter i radiatorn. Böj med mutter eller nippel med mutter.

Det är på den kopplingen det är rörgänga. Inte på termostatens gänga mot radiatorn. (Den är M-gängad anpassad för lekande mutter)

Pagno gillar

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: