Byggahus.se

Gammal oljepanna i skånelänga - what to do?

463 läst  12 svar

1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej alla hemmaproffs!

Vi håller på att renovera en liten skånelänga (85 m2 + övervåning med snedtak) från 1800-talet, och nu funderar vi på vad vi ska göra med värmesystemet? I huset sitter en gammal oljepanna från 70-talet med vattenvärme kopplad till den. Dvs alla rör och element finns på plats i huset, och många vi pratar med blir lyriska när vi nämner vattenburen värme. Samtidigt är ju oljepanna kanske inte vad man alltid drömt om. Pannan är dessutom inbyggd i ett rum av eternit, och storstenen till pannan verkar inte vara helt godkänd. Samtidigt kikade vi på pannan, och det står på den att man kan elda med ved och pellets i den istället för olja.

Vi har varit inställda på att hiva ut pannan, eterniten och alla rör och element, och istället köra på kaminvärme och en luft/luftvärmepump som får stå för grunduppvärmning och som vi kan ha på när vi är bortresta. I framtiden skulle vi vilja bli så självförsörjande på värme som det bara går, och vi har inte råd att borra bergvärme eller göra några andra jätteinvesteringar (har nog med själva renoveringskostnaderna...).

Är det någon som har liknande erfarenheter, och hur tänkte ni då när ni bestämde er? Och vad landar värmekostnaderna på i månaden för er som kört på t ex pellets i såna gamla pannor, jämfört med en luft/luft?

Tacksam för alla svar :)

2. S
    Medlem · Nivå 12
    Har ni ett väl fungerande vattensystem så är det nog synd att riva ut det. Isåfall kan man ju titta på värmepump som går ihop med det?

3. major_tom
    Renoverare · Nivå 9
    i mitt hus/torp från mitten av 1800-talet (70 m2 + inredd vind) sitter det också vattenburen värme och en gammal oljepanna som nog är från 1970-talet precis som er. det en tidigare ägare gjort är att koppla in ett pelletssystem på den. pelletsbrännaren är nu över 10 år gammal och jag har börjat kika på alternativ jag med. en sak att tänka på är att en luft/luft kräver att det är ett bra luftflöde runt i huset, dvs mer eller mindre öppen planlösning. det har verkligen inte jag.

att riva ut alla element och vattenledningar är ju ett jättejobb... i ert fall hade jag nog låtit alla element sitta kvar, även om ni vill installera en luft/luft. hade nog också kollat på vad det skulle kosta för er att behålla pannan och installera en pelletsbrännare. nu har ju inte jag haft både pellets och luft/luft så jag har inget att jämföra med, men under vinterhalvåret går det åt en säck pellets om dagen i snitt.

fundera också på att om ni river ut pannan behöver ni en separat varmvattenberedare också.

i mitt fall lutar det åt att jag kommer installera en luft/vatten när nuvarande panna brakar ihop. och då koppla det på befintligt elementsystem.

4. B
    Medlem Nivå 1
    Ja det är en tanke absolut, och håller med om att det är synd att riva ut om det funkar. Antar att steg ett är att ta dit någon som tryckmäter rören och ser så att de håller måttet, så får vi ta ställning till pannan sen.

5. B
    Medlem Nivå 1
    Spännande! Vi är båda väldigt färska husrenoverare så det är en djungel att börja tänka på alla olika alternativ och vad som hade funkat bäst. Så väldigt kul att läsa om någon med samma förutsättningar.

Jag tror vi kommer riva upp till nock i vardagsrummet, då blir planlösningen lite mer öppen och hade kunnat passa för en luft/luft. Just nu är det ju väldigt traditionell skånelänga med flera små rum bredvid varandra så verkligen inte optimalt för att få luftflöde... Men jag tror det är smart som du säger att låta elementen/rören sitta utifall att vi kommer fram till att luft/vatten ändå är det bästa, med eller utan pelletsbrännare. Hade lite funderingar på accumulatortank kopplat till det också, det hade kanske kunnat vara något.

6. J
    Medlem · Nivå 9
    Om nu allt fungerar så finns väl ingen ig anledning att byta eller?
    Kör själv olja med en oljepanna som är extremt effektiv, vi klarar oss på ca 2kubik/år. Sen går inget annat att jämföra med oljeuppvärmning, huset är ju anpassat för detta.
    Bävar för den dan oljepannan ger upp :)

• Laddar…
  7. major_tom
    Renoverare · Nivå 9
    ja jag tror att det är en klok idé att låta uppvärmningen vara så länge den fungerar, men att planera för att den kommer att behöva bytas ut inom överskådlig tid. dvs lägg undan pengar / spara ihop tills den dagen kommer. att installera en luft/luft är ju ingen större kostnad, men tex både luft/vatten med installation och bortforsling av den gamla pannan går ju på en hel del.

det är säkert inget problem att få upp värmen i det stora rummet med en luft/luft och kamin, men frågan är hur de blir i rummen längst bort från värmekällan. har du någon planritning över huset?

• Laddar…
  8. Staffan2000
    Medlem · Nivå 14
    Är värmesystemet vattenfyllt nu?

• Laddar…
  9. T
    Medlem Nivå 4
    Dom som jag känner till som ersatt oljepannor i gamla hus har ersatt med jord/bergvärme eller ved/pelletspanna.

I gamla hus ska man absolut inte slänga ut det vattenburna systemet, det ångrar man bittert när vi får en kall period på nåt decennium. Det finns där av en anledning och pumparna är i all sin popularitet
    Det är ju väldigt relativt och svårt att svara på utan att veta så mycket. Vad har ni för energivärden? Hur ser nuvarande isolering och ventilation ut etc.

Dom som jag känner till som ersatt oljepannor i gamla hus har ersatt med jord/bergvärme eller ved/pelletspanna.
    Tyvärr tror jag inte värmepumpar klarar jobbet under en längre kall period.

Det är ju viktigt att ta höjd så att man har marginal i längre kallare perioder så att man inte eldar på sitt max men inte klarar att fylla på med lika mycket värme som.huset förlorar. Och att kunna klara den marginalen så bekvämt och billigt som möjligt, inräknat investering, energipriser och eget arbete. Sen väga allt i en slutsats.

Därför har det vattenburna systemet sin plats i gamla hus eftersom husen har dåliga energivärden och det vattenburna systemet traditionellt har eldats med olja / biobränslen som ger en hög framledningstemp och huset kan alltså klara de mer extrema köldperioderna.

• Laddar…
  10. B
    Medlem Nivå 1
    Nej, huset stod tomt och ouppvärmt i 3-4 år innan vi köpte det, så vi vet inte om värmesystemet funkar. Men troligtvis gör det det. Ett av rören har frusit sönder dock så vi behöver byta det innan vi kan testa.

11. B
    Medlem Nivå 1
    Ok, är det också en gammal panna då? Kan inte riktigt det här med oljepannor (som man kanske kan utläsa av mitt inlägg...) Vi vet inte om allt funkar som det ska i och med att ett rör frös sönder innan vi köpte huset, pga av att huset har stått tomt ett par år. Så vi får väl laga, testa och bestämma oss.

12. B
    Medlem Nivå 1
    Låter klokt att låta det vara om det funkar som det ska, och spara till en proffsigare uppvärmning. Här är en planlösning över nedervåningen. Vi har tänkt flytta trappen till väggen i vardagsrummet som gränsar till badrummet. Sedan tänkte vi öppna upp till nock nästan hela vägen fram till väggen där pannrummet är. På övervåningen blir det då endast ett sovrum kvar, på motsatt av huset. Så det blir kallast i sovrummet om vi sätter en luft/luft vid den öppna ytan? Eller hur? Men det kanske går att förbättra med fläktventiler mellan rummen, jag vet inte.

13. B
    Medlem Nivå 1
    Nä det har vi hört av en del, just det där att jord/bergvärme eller ved/pelletspanna är mer stabilt när det är kallt. Och billigare i längden också, även om det är en stor ingångskostnad. Eventuellt får vi börja spara till nåt sånt och köra på något mer tillfälligt under tiden (och be för varma regniga vintrar så länge...) Höjer ju värdet på huset också.

Huset i sig är lerklinehus med trägolv på sand. Sedan har det blivit gjort en redig 70-talsrenovering ovanpå det där man har isolerat innerväggarna med gullfiber+gipsskivor. Har hört en del om att man inte bör isolera lerhus på det sättet, men det verkar vara bra gjort med luftspalt etc., och känns torrt, så vi låter det sitta kvar i brist på andra smarta isoleringsidéer. Taket är ett isolerat plåttak från 90-talet (med två andra tak av eternit och spån inunder). På övervåningen är det stora kattvindar och även luftspalt till nocken.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka