3 210 läst · 17 svar
3k läst
17 svar
Gammal och ny spis/ugn löser ut jordfelsbrytaren
Sida 1 av 2
Hade under många år en mycket väl fungerande spis med ugn i fritidshuset, som användes flitigt. För c:a 3 år sedan löste jordfelsbrytaren plötsligt ut när vi hade gäster där.
Tänkte att spis och ugn var gammalt och hade gjort sitt, så när gästerna lämnat, köpte vi en ny spis med ugn.
Anslöt den nya spisen och ugnen och provade då lite slarvigt allt fungerade och det tycktes så.
Nu har ingen använt den nya ugnen på 3 år, men häromdagen när våra gäster skulle använda ugnen, så löser jordfelsbrytare ut efter en kort stund. Försökte några gånger, men med samma resultat (ugnen var inställd på över och undervärme på 200 grader). Spisplattorna verkar att fungera OK.
Huset är anslutet med 20A säkringar och spisen går på 3-fas 400V ansluten med 3 ihopkopplade 16A automatsäkringar. Hade i princip inga andra förbrukare igång (man kan ju dock inte veta om varmvattenberedaren var igång just då).
Problemet ligger uppenbarligen inte i ugnarna eftersom spisen vi har nu är helt ny, MEN VAD KAN DET DÅ BERO PÅ?
Tänkte att spis och ugn var gammalt och hade gjort sitt, så när gästerna lämnat, köpte vi en ny spis med ugn.
Anslöt den nya spisen och ugnen och provade då lite slarvigt allt fungerade och det tycktes så.
Nu har ingen använt den nya ugnen på 3 år, men häromdagen när våra gäster skulle använda ugnen, så löser jordfelsbrytare ut efter en kort stund. Försökte några gånger, men med samma resultat (ugnen var inställd på över och undervärme på 200 grader). Spisplattorna verkar att fungera OK.
Huset är anslutet med 20A säkringar och spisen går på 3-fas 400V ansluten med 3 ihopkopplade 16A automatsäkringar. Hade i princip inga andra förbrukare igång (man kan ju dock inte veta om varmvattenberedaren var igång just då).
Problemet ligger uppenbarligen inte i ugnarna eftersom spisen vi har nu är helt ny, MEN VAD KAN DET DÅ BERO PÅ?
Det är inte ovanligt att element drar åt sig fukt om de är oanvända en längre tid, i synnerhet om det är ett fritidshus som kanske inte är fullt uppvärmt året om. Detta ger ett strömläckage till jord.
Om det inte är något större fel på elementet så kan det gå att driva ut fukten, om felet återkommer ofta så kan det dock behöva bytas ut.
Vi vet inte om det är över- eller undervärmen det är fel på så vi måste prova oss fram. Vrid på undervärmen och låt ugnen värmas upp. Låt ugnen stå och värma en stund, kanske en timme eller så. Om jordfelsbrytaren löser ut så testa istället att köra med övervärmen.
Detta kommer förhoppningsvis att torka elementet om det är fukt det beror på.
Om det inte är något större fel på elementet så kan det gå att driva ut fukten, om felet återkommer ofta så kan det dock behöva bytas ut.
Vi vet inte om det är över- eller undervärmen det är fel på så vi måste prova oss fram. Vrid på undervärmen och låt ugnen värmas upp. Låt ugnen stå och värma en stund, kanske en timme eller så. Om jordfelsbrytaren löser ut så testa istället att köra med övervärmen.
Tack för tipset, ska prova det. Tycker dock att det verkar lite konstigt att ugnen har fungerat c.a 20 år i den gamla spisen innan jordfelsbrytaren löste ut och när man sedan installerar en ny spis, så löser jordfelsbrytaren ut första gången ugnen i den nya spisen används eller....W Wheelabrator skrev:Det är inte ovanligt att element drar åt sig fukt om de är oanvända en längre tid, i synnerhet om det är ett fritidshus som kanske inte är fullt uppvärmt året om. Detta ger ett strömläckage till jord.
Det finns antagligen individuella variationer i hur känsliga olika spisar är. Eller så var den gamla spisen rejälare 
Värmeelementen består av en värmetråd i ett metallrör vilket utgör ytterhöljet. För att isolera den elektriska tråden från höljet så är tråden inbäddad i något som liknar sand. Röret är förstås i huvudsak lufttätt men i elementets ändar, där anslutningsterminalerna finns, är det svårt att få det helt tätt. Sanden drar åt sig fukt den vägen vilket leder till krypström mot jord.
Värmeelementen består av en värmetråd i ett metallrör vilket utgör ytterhöljet. För att isolera den elektriska tråden från höljet så är tråden inbäddad i något som liknar sand. Röret är förstås i huvudsak lufttätt men i elementets ändar, där anslutningsterminalerna finns, är det svårt att få det helt tätt. Sanden drar åt sig fukt den vägen vilket leder till krypström mot jord.
Tack för bra information.
Jag har provat ugnen ett antal gånger och jordfelsbrytaren löser fortfarande ut efter ett par minuter.
När jordfelsbrytaren löst ut och jag stänger av ugnen, så räcker det med att vrida på termostaten för att jordfelsbrytaren åter ska lösa ut. Väntar jag sedan ett tag så löser inte jordfelsbrytaren ut när termostaten sätts på, utan då måste jag först sätta på ugnen och termostaten för att jfb ska lösa ut.
Tanken slog mig att det kanske krupit in någon liten mus i spisen, så jag skruvade bort bakstycket och kollade, men ingen mus.
När jag hade bakstycket borta tog jag en käpp och "rörde om" lite bland kablarna. Tänkte att det kanske var någon kabel som hade överledning mot jord.
Döm om min förvåning, när jag skruvade tillbaka bakstycket och anslöt spisen så fungerar ugnen och allt annat perfekt! Någon kommentar till det? Kan man lita på att det nu fortsättningsvis kommer att fungera?
Jag har provat ugnen ett antal gånger och jordfelsbrytaren löser fortfarande ut efter ett par minuter.
När jordfelsbrytaren löst ut och jag stänger av ugnen, så räcker det med att vrida på termostaten för att jordfelsbrytaren åter ska lösa ut. Väntar jag sedan ett tag så löser inte jordfelsbrytaren ut när termostaten sätts på, utan då måste jag först sätta på ugnen och termostaten för att jfb ska lösa ut.
Tanken slog mig att det kanske krupit in någon liten mus i spisen, så jag skruvade bort bakstycket och kollade, men ingen mus.
När jag hade bakstycket borta tog jag en käpp och "rörde om" lite bland kablarna. Tänkte att det kanske var någon kabel som hade överledning mot jord.
Döm om min förvåning, när jag skruvade tillbaka bakstycket och anslöt spisen så fungerar ugnen och allt annat perfekt! Någon kommentar till det? Kan man lita på att det nu fortsättningsvis kommer att fungera?
Det finns scenarion där en svag överledning mellan nolla och jord gör att jordfelsbrytaren löser vid belastning av anläggningen. Då kan det leda till felaktiga slutsatser om vilken apparat som orsakar problemet. Det kan vara bra att ha i huvudet att den möjligheten finns. Men jag tror mindre på det i detta fall. Dels eftersom plattorna som utnyttjar samma nolla fungerar och ännu mer när du säger att termostaten löser jordfelsbrytaren utan att ugnen ens är på.
Det kan ju vara att ditt felsökande lett till att värmen spritt sig tillräckligt i spisen för att vattnet skulle dunsta och att det därmed inte alls har att göra med att du petade på trådarna. Oavsett vad problemet var kan du givetvis inte lita på att det fungerar när du inte hittat något fel. Men har du tur så fortsätter det fungera.
Det kan ju vara att ditt felsökande lett till att värmen spritt sig tillräckligt i spisen för att vattnet skulle dunsta och att det därmed inte alls har att göra med att du petade på trådarna. Oavsett vad problemet var kan du givetvis inte lita på att det fungerar när du inte hittat något fel. Men har du tur så fortsätter det fungera.
hej
jag har haft samma problem med just en Electroluxspis med häll. Tog den till sommarstugan, där jag inte nyttjar ugnen (OBS har förstås kollat att det inte är nån farlig överledning till jord av nån annan anledning)
Att det har med värmeelementen att göra kan också stödas av att jag här hos mig även haft problem med elektrisk grilltändare och en elektrisk grill. I båda fallen är de ju utförda på samma vis som ugnens värmelelement: ett metallrör med någon isolering och innuti detta själva värmetråden.
jag har haft samma problem med just en Electroluxspis med häll. Tog den till sommarstugan, där jag inte nyttjar ugnen (OBS har förstås kollat att det inte är nån farlig överledning till jord av nån annan anledning)
Att det har med värmeelementen att göra kan också stödas av att jag här hos mig även haft problem med elektrisk grilltändare och en elektrisk grill. I båda fallen är de ju utförda på samma vis som ugnens värmelelement: ett metallrör med någon isolering och innuti detta själva värmetråden.
kvirre skrev:
hej
Har nu provat ugnen fem dagar i rad och den fungerar perfekt. Kan det då ha varit en överledning till jord?A Avemo skrev:Det finns scenarion där en svag överledning mellan nolla och jord gör att jordfelsbrytaren löser vid belastning av anläggningen. Då kan det leda till felaktiga slutsatser om vilken apparat som orsakar problemet. Det kan vara bra att ha i huvudet att den möjligheten finns. Men jag tror mindre på det i detta fall. Dels eftersom plattorna som utnyttjar samma nolla fungerar och ännu mer när du säger att termostaten löser jordfelsbrytaren utan att ugnen ens är på.
Fukt i elementen som dunstade vid dina experiment kanske. Överledning till jord var det förstås någonstans eftersom jordfelsbrytaren löste. Då är det bara att hoppas att det håller i sig.H Håkan Wa skrev:
Jag har länge gillat jordfelsbrytare (JFB) – de har en väldigt viktig funktion – men ibland ger de också problem. Första gången jag noterade detta var när jag nyss gjort en elinstallation i en sommarstuga med en JFB, som då var ”senaste skriket”. Allt var klart och huvudsäkringarna sattes in – de olika installationsobjekten provades utan problem – men när jag kom till spisugnen, då löste JFB?!H Håkan Wa skrev:
Utan att gå in på detaljer visade det sig att sommarstugan under vintern stått (och alltid står) ouppvärmd och då hade ugnens isolationsmaterial dragit åt sig fukt – som i sin tur åstadkom en tillräcklig hög jordfelström för att lösa ut JFB.
Om man bara under någon ½-minut kunde köra ugnen – försvann fukten och ugnen funkade sedan hela säsongen utan problem – men nästa vår samma problem. Men den ½-minuten var omöjlig att få till.
Då jag professionellt på den tiden, umgicks i ”standardiserings-kretsar”, föreslog jag där att det skulle vara möjligt att manuellt hålla jordfelsbrytaren i tillslaget läge (genom att hålla återställningsknappen aktiverad) under tiden som behövdes för att få bort eventuell fukt.
Förslaget vann dock inget gillande – varför det ser ut som det gör. Tycker fortfarande att det varit en bra lösning - finns inget så dött som ett hus utan el - ja, det skulle vara en bil utan batteri.
Lösningen för min del är sektionera - där vissa laster aldrig ligger över en JFB - ex vis spis, ugn, kylskåp och frysbox.
Men med tanke på din eleganta felsökningsmetod - blir som first thing - att skaffa en träpinne
Jag hade en värmekabel till vattenledningen som löste ut jordfelsbrytaren när jag slog på den. Precis som du misstänkte jag att problemet var fukt som kanske skulle försvinna om det blev uppvärmt. Så jag kopplade förbi jordfelsbrytaren och slog på värmekabeln. Efter en stund när jag kom tillbaka hade säkringen löst i stället. Och det räckte inte med det. När värmekabeln brände sönder sig så smälte den hål på PEM-slangen. I grunden är det ett fel när jordfelsbrytaren löser. Och visst kan det finnas specialfall när man löser problemet genom att koppla förbi jordfelsbrytaren. Men det finns också andra tillfällen då man i stället förvärrar situationen.B Boggi skrev:
När det gäller spisar så tycks det inte vara universellt. Jag byggde ett temporärt utekök förra sommaren. Spisen i det köket som alltså stått utomhus i ett tält över vintern löste inte jordfelsbrytaren när köket började användas denna sommar.