19 885 läst · 42 svar
20k läst
42 svar
Gammal mögelskada?
Tar upp den här gamla tråden igen. Har funderat på följande handlingsplan:
1. Ta in en sanerare som sanerar vinden så mycket som det går att komma åt med natriumhypoklorid (någon som har erfarenhet av den typen av sanering?).
2. Förbättra ventilationen i tvättstuga, badrum och kök (finns ventilation nu också men tror den kan förbättras).
3. Bevaka vindarna under det kommande halvåret-året och se om möglet kommer tillbaka.
4. Byta ut råsponten vid nästa takomläggning (som inte är så många år bort i vilket fall).
Kommer möglet tillbaka under punkt 3 får man förstås fundera vidare på åtgärder.
Vad tror ni, någon som har någon synpunkt eller input på den planen?
1. Ta in en sanerare som sanerar vinden så mycket som det går att komma åt med natriumhypoklorid (någon som har erfarenhet av den typen av sanering?).
2. Förbättra ventilationen i tvättstuga, badrum och kök (finns ventilation nu också men tror den kan förbättras).
3. Bevaka vindarna under det kommande halvåret-året och se om möglet kommer tillbaka.
4. Byta ut råsponten vid nästa takomläggning (som inte är så många år bort i vilket fall).
Kommer möglet tillbaka under punkt 3 får man förstås fundera vidare på åtgärder.
Vad tror ni, någon som har någon synpunkt eller input på den planen?
1. Det är ju ungefär som att diska hela vinden med klorin? Låter dyrt att ta hjälp med det. Jag har sanerat vinden själv med Japes Mögelfri, kolla på den produkten. Rätt enkelt att jobba med själv.
2. Bra. Glöm inte att se till att luften kan komma in någonstans också om ni har självdrag. Väldigt viktigt.
2. Bra. Glöm inte att se till att luften kan komma in någonstans också om ni har självdrag. Väldigt viktigt.
Jag tycker det låter sunt, sansat.
Som Mathias sa du kan också tvätta vinden själv, du skaffar också en än mer uppfattning om huset/ taket i sig.
Det har inne blivit värre efter allt regn, eller drar jag fel slutsats av ditt inlägg?
Som Mathias sa du kan också tvätta vinden själv, du skaffar också en än mer uppfattning om huset/ taket i sig.
Det har inne blivit värre efter allt regn, eller drar jag fel slutsats av ditt inlägg?
Så där ser ju mer eller mindre varenda vind ut, oavsett om yttertaket är tätt eller otätt. Vi bygger med kallvindar i det här landet och det möglar friskt däruppe pga orsaker som det skrivs spaltmeter om. Lycka till om du vill köpa hus utan mögelvind, då får du skriva in "klimatvind" eller "varmvind" i kravspecen, och helt plötsligt har utbudet av hus minskat till i princip noll.
Sen kan man "lösa problemet" med artificiella metoder, tex Trygghetsvakten eller en avfuktare, men det är ju som att elda för kråkorna, speciellt om man först tilläggsisolerat vinden för att spara energi - för att sedan installera energislukande lösningar för att få bukt med möglet.
Sen kan man "lösa problemet" med artificiella metoder, tex Trygghetsvakten eller en avfuktare, men det är ju som att elda för kråkorna, speciellt om man först tilläggsisolerat vinden för att spara energi - för att sedan installera energislukande lösningar för att få bukt med möglet.
Jag håller i alla fall tummarna för att det inte har blivit värre... Vi har inte tillträde till huset förrän oktober, så planen ovan är under förutsättning att inte hela taket har blivit ett hav av mögel under sommaren. Då får det bli en annan plan...charta77 skrev:
Tack för tipset om tilluften, får kollas upp. Räcker det med tillluft på bottenvåningen? Jag tror inte att det finns några ventiler på övervåningen (där två av sovrummen ligger).MathiasS skrev:1. Det är ju ungefär som att diska hela vinden med klorin? Låter dyrt att ta hjälp med det. Jag har sanerat vinden själv med Japes Mögelfri, kolla på den produkten. Rätt enkelt att jobba med själv.
Har förstått att konstruktionen inte är optimal men nu står man med den tyvärr...Consensus skrev:Så där ser ju mer eller mindre varenda vind ut, oavsett om yttertaket är tätt eller otätt. Vi bygger med kallvindar i det här landet och det möglar friskt däruppe pga orsaker som det skrivs spaltmeter om. Lycka till om du vill köpa hus utan mögelvind, då får du skriva in "klimatvind" eller "varmvind" i kravspecen, och helt plötsligt har utbudet av hus minskat till i princip noll.
Tilluft brukar man sträva efter att ha från sovrum i första hand men det är ju också viktigt att få snurr på luften i hela huset, dvs tilluft i ena änden och ut i andra.....
Har man radon i marken är det extra viktigt att ha ordentliga tilluftsdon i källaren eftersom man annars riskerar ett undertryck där vilket kommer bidra till att dra upp radongas ur marken i huset.
Har man radon i marken är det extra viktigt att ha ordentliga tilluftsdon i källaren eftersom man annars riskerar ett undertryck där vilket kommer bidra till att dra upp radongas ur marken i huset.
Liknande trådar
-
Nya huslås till gammal (dörr) - någon som kan hjälpa?
Fönster & Dörrar -
Vad kan vara fel: brunt varmvatten från 5 år gammal Nibe VVM225-Cu
Vatten & Avlopp -
Isolering av gammal handelsbod
Isolering -
Elda rätt i gammal vedpanna?
Ved, Pellets, Flis -
Få bort gammal färg från plastgolv
Färg, Måla & Tapetsera