Har hållt på och kikat på övervåning där ett par lampor blinkar.
Går inte att bryta strömmen till dessa uttag, fulkopplat någonstans misstänker jag.
Har tagit ur varenda propp utan att strömmen bryts där.
Nu då till min fråga, det sitter två jordfelsbrytare under proppskåpet.
En gammal och en nyare, jag är osäker på hur den gamla ska stå i för läge.
Jag misstänker att det är ful gjort även här för hur jag än trycker på bägge två så är det inget som bryter i huset.
Gammal jordfelsbrytare med två knappar, en grön och en röd, sittande under ett proppskåp i ett elskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jordfelsbrytare av märket Schneider Electric monterad i en vägg, etiketterad med C10, 230V, 30mA.
Skapa konto

Den första ser mer ut som en strömbrytare och den andra är en JFB. Det blir att öppna locket på den första för att se vad som finns innanför.

J jonaserik skrev:
Den första ser mer ut som en strömbrytare och den andra är en JFB. Det blir att öppna locket på den första för att se vad som finns innanför.
Säkring med knappar från Sprecher + Schuh, en grön för test och en röd för reset, ansluten till elkablar.
Skapa konto

Antar att den gröna ska vara intryckt.
Undra va den gör då om jag inte märker att nått bryter?

Jag tror att det är något i stil med ett motorskydd.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Den andra är en personskyddsautomat, kombinerad säkring och jordfelsbrytare den skyddar en grupp, gissar att den skyddar ett värmegolv i badrummet?

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Detta är nog ett motorskydd. går till en pump eller liknande. grön knapp intryckt = motor på.

Kluven Kluven skrev:
[bild]
Antar att den gröna ska vara intryckt.
Undra va den gör då om jag inte märker att nått bryter?
Det är ett motorskydd och för en liten motor. Du kanske har någon fläkt där. Det är ovanligt med trefasiga små fläktar eller pumpar vid tiden skyddet är från men det kanske är bytt eller så är det som matats bortkopplat.

Oavsett behöver du inte tänka på JFB i detta fallet.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Det du försöker slå av matas nog från en annan central någonstans. Så du får leta lite noggrannare.

Förutsatt att du verkligen slagit av allt som går i centralen du nämner.

Passa på att märka upp det ordentligt när du kommer på det. Låter som det finns brister i dokumentationen där.

Kluven Kluven skrev:
Har hållt på och kikat på övervåning där ett par lampor blinkar.
Går inte att bryta strömmen till dessa uttag, fulkopplat någonstans misstänker jag.
Har tagit ur varenda propp utan att strömmen bryts där.
Stäng av med huvudbrytaren, om det inte slocknar då så matas det från annan central

J J-banan skrev:
Stäng av med huvudbrytaren, om det inte slocknar då så matas det från annan central
Japp, övervåningen matas ifrån en annan central.
Ser att strömmen dom har dragit till lampor på takstolarna saknar skyddsjord fast att det är ifrån -00.

Kluven Kluven skrev:
Japp, övervåningen matas ifrån en annan central.
Ser att strömmen dom har dragit till lampor på takstolarna saknar skyddsjord fast att det är ifrån -00.
Vad är det för typ av lampor?
De kan vara dubbelisolerade och behöver då inte jordas.

Tackar för er hjälp!
Blir dock inte klok på vad dom skulle gå till.
Men det kan ju vara bortkopplat också.
Övervåningen är löst, gick på en annan central.
Och endel felmärkt.
Tack!

hsd
GK100 GK100 skrev:
Det är ett motorskydd och för en liten motor. Du kanske har någon fläkt där. Det är ovanligt med trefasiga små fläktar eller pumpar vid tiden skyddet är från men det kanske är bytt eller så är det som matats bortkopplat.

Oavsett behöver du inte tänka på JFB i detta fallet.
Radonfläkt
Dräneringspump
eller något som inte längre finns , oljebrännare

H hempularen skrev:
Jag tror att det är något i stil med ett motorskydd.
Tro är att inte veta något. Det är ett motorskydd kopplat 1-fasigt och fungerar bra som det. Ev. en lite fläkt eller pump.

J jonaserik skrev:
Tro är att inte veta något. Det är ett motorskydd kopplat 1-fasigt och fungerar bra som det. Ev. en lite fläkt eller pump.
Vad baserar du det påståendet på?
Det syns tydligt att höger kabel är en 4G (osäker på arean men troligtvis 1.5) så mest troligt 3-fas då märkströmmen är så låg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.