Jag bor i ett villaområde med en nedlagd handelsträdgård. Mitt problem (eller egentligen allas i området) är att tomten på ca 8 000 kvm bara står och förfaller. Själva glasen i växthusen är borttagna efter mycket klagomål då det blev roligt för ungdomar att kasta sten på dem. Det gjordes för kanske sex-sju år sedan. Därefter står stora bottenplattorna kvar efter sju-åtta växthus, långt gräs och sly växer. Känns helt enkelt väldigt tråkigt att ha detta förfall mitt i området.

Det märkliga är att tomten helt klart skulle kunna bebyggas med åtminstone fyra villor och gissar att tomterna i så fall skulle vara värda runt 500 000 kr vardera. Han som äger tomten och drev handelsträdgården har det bra ekonomiskt och lever på andra verksamheter. Så istället för att hämta hem ett par miljoner till sin egen ficka låter han oss i villaområdet leva med förfallet. Detta trots att många nära grannar gång på gång uppmanat honom att agera.

Nu undrar jag om det går att trycka på via kommunen för att få honom att snygga till rejält? Åtminstone ta bort alla gamla bottenplattor och anlägga gräsmatta (som sköts). Antingen skulle det bli fint eller så skulle det bli jobbigt och då skulle han sälja marken. För mig spelar det ingen roll, bara herrans trött på att inget händer och får vi inte blåslampa på honom kan det lika gärna stå och förfalla tio år till.

Finns det några regler som ägaren bryter mot när han låter tomten förfalla mitt i ett villaområde?

Ni kan göra en anmälan till kommunen om ovårdat tomt. Googla till exempel ovårdad tomt och Boverket.

Kan lägga till att ägaren äger tomten via ett aktiebolag. Och tomten omfattas av en egen detaljplan som säger att det ska bedrivas just handelsträdgård. Det är liksom en liten detaljplan som ligger som en ö i detaljplanen som omfattar alla näraliggande villaområden.

J Jonas-S skrev:
Kan lägga till att ägaren äger tomten via ett aktiebolag. Och tomten omfattas av en egen detaljplan som säger att det ska bedrivas just handelsträdgård. Det är liksom en liten detaljplan som ligger som en ö i detaljplanen som omfattar alla näraliggande villaområden.
Detta innebär att det krävs en ny detaljplan för förändrad användning som till exempel villatomter, så det är nog större uppförsbacke för att få fram en förändring.

K klimt skrev:
Detta innebär att det krävs en ny detaljplan för förändrad användning som till exempel villatomter, så det är nog större uppförsbacke för att få fram en förändring.
Tack! Innebär detta alltså att ditt inlägg om ovårdad tomt inte gäller? Dvs det krävs att det är fråga om tomter för boende?

Har googlat på det tidigare men kan inte riktigt begripa om det estetiska är tillräckligt för ingripande från kommunen. Verkar i hög grad handla om olycksrisk.

Jag har inga problem med om det inte bebyggs, bara intresserad av att det snyggas till. Bara enkel välklippt gräsmatta skulle vara jättebra.

J Jonas-S skrev:
Tack! Innebär detta alltså att ditt inlägg om ovårdad tomt inte gäller? Dvs det krävs att det är fråga om tomter för boende?

Har googlat på det tidigare men kan inte riktigt begripa om det estetiska är tillräckligt för ingripande från kommunen. Verkar i hög grad handla om olycksrisk.

Jag har inga problem med om det inte bebyggs, bara intresserad av att det snyggas till. Bara enkel välklippt gräsmatta skulle vara jättebra.
En tomt ska hållas vårdad oberoende av vad detaljplanen säger om ändamål. Möjligen kan det finnas större tolerans för tomter för näringsverksamhet, men egentligen bör det nog inte vara så. Om det finns risker på området finns det starka skäl till uppsnyggning. Om det enbart är skräpigt beror det väl på kommunens bedömning . Vilket som så kommer inget att göras innan kommunen får en anmälan, troligen är det bättre om det är flera boende som anmäler och om ni har konkreta förslag på åtgärder.

Om problemet "bara" är att det finns gamla grunder till växthus, och att det växer okontrollerat på området, så tror jag inet att du kan räkna med kommunens hjälp. De fall jag känner till där kommunen ingripit, så hadet handlat om farliga saker, hus som blivit tillhåll, där våningarna rasar om man går på dem, eller bebodda hus/tomter där hela tomten varit full med rent avfall.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Kan inte ni som stör er på att det är så vildvuxet fråga ägaren om ni inte kan få tillåtelse att snygga upp lite då?

• Gilla
nino och 4 till
  • Laddar…
engs
J Jonas-S skrev:
Det märkliga är att tomten helt klart skulle kunna bebyggas med åtminstone fyra villor och gissar att tomterna i så fall skulle vara värda runt 500 000 kr vardera. Han som äger tomten och drev handelsträdgården har det bra ekonomiskt och lever på andra verksamheter. Så istället för att hämta hem ett par miljoner till sin egen ficka låter han oss i villaområdet leva med förfallet. Detta trots att många nära grannar gång på gång uppmanat honom att agera.
Ofta är marken vid sådana områden förorenad, så innan man bygger villor måste den kollas och troligen saneras. Om markpriserna inte är högre kan det nog vara svårt att få lönsamhet i det.

Lite som gamla nedlagda mackar som kursat och ägarskapet (marken) efteråt verkar hamna i nån limbo då ingen vill ta över ansvaret och saneringen. Det senare gissar jag mest på, hade en GPS som ett tag ledde mig till nedlagda mackar när jag letat tankställen. Syntes tydligt det varit en mack där men ingen ny verksamhet även när det är fina lägen.

Om ni bor i ett område där det råder efterfrågan på tomter (500k/tomt tyder på att det iallafall finns hyfsad sådan) bör kommunen vara med på tåget och inte ha några problem med en uppdaterad detaljplan. Dock kräver det att någon intressent efterfrågar en sådan, så det krävs nog att fastigheten först säljs till någon som vill ta kostnaden för styckning och ev byggnation, troligen något byggbolag/fastighetsutvecklare.
Om inte nuvarande ägare är intresserad att sälja, så är nog det den största uppförsbacken.
Jag tror att ni bör nog gå samman och utöva påtryckningar på både ägaren och kommunen för att fastigheten antingen sköts eller bjuds ut till försäljning.
Handelsträdgårdar har i allmänhet en egen uppvärmning, förmodligen en gammal oljepanna, så i fråga om föroreningar så finns det troligen en nergrävd oljetank någonstans och i värsta fall en del oljespill. Annars borde det inte vara den mest miljöfarliga verksamhet , förutom allt glaskross som troligen finns i jorden...

Detaljplanen tillåter ju inte villabebyggelse. Så det är ju ett någorlunda stort projekt att göra villatomter av området.

Eh, jag har lite svårt att sätta ord på det men det känns lite konstigt i magtrakten.

Det går från ta bort byggnader, grundfundament till vilja ha en "Bara enkel välklippt gräsmatta skulle vara jättebra."

Jag kan verkligen INTE se varför en utomstående skall lägga sådana krav. Gräsmatta.... Ängsmark? Skog? Sly? Vildvuxet...?

Skulle en granne komma och säga "jo jag vill att du har en välklippt gräsmatta"....eh jag skulle inte tycka det kändes speciellt kul.
Vi prioriterar alla olika....

• Gilla
KnockOnWood och 4 till
  • Laddar…
harry73
När jag var ung, hade vi ett gammalt nedlagt skeppsvarv bakom huset.
Övergivet skeppsvarv med gamla båtar och förfallna ramper vid vattnet, omgivet av byggnader och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det fanns högt gräs, sly, en eller två gamla båtar och i början en gammal kran.
På angränsande industrifastigheten fanns det två gamla lastbilar från ett tivoli.

Vi hade världens bästa lekplats där. Vi kunde bygga kojor, leka kurragömma (eller krig) På sommaren badade vi där och på vintern åkte vi skridskor.

Jag skulle önska att alla barn hade en ovårdad industrifastighet i närheten, där de kan leka och vara barn.
Man ska såklart inte berätta för föräldrarna eller andra vuxna vad man gör där, för de har en ovana att vilja få ordning och reda och tycker bara att allt är för farligt för barn.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
sir_daniel och 19 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
När jag var ung, hade vi ett gammalt nedlagt skeppsvarv bakom huset.
[bild]

Det fanns högt gräs, sly, en eller två gamla båtar och i början en gammal kran.
På angränsande industrifastigheten fanns det två gamla lastbilar från ett tivoli.

Vi hade världens bästa lekplats där. Vi kunde bygga kojor, leka kurragömma (eller krig) På sommaren badade vi där och på vintern åkte vi skridskor.

Jag skulle önska att alla barn hade en ovårdad industrifastighet i närheten, där de kan leka och vara barn.
Man ska såklart inte berätta för föräldrarna eller andra vuxna vad man gör där, för de har en ovana att vilja få ordning och reda och tycker bara att allt är för farligt för barn.
Jag hade en aktiv industri (VVS firma) till granne. Det var toppen!
Skoltid=arbetstid, men kvällstid och helg så var det en stor parkering att leka - cykla, radiostyrd bilbana mm på. De skottade vintertid upp stora snöhögar på parkeringen (OJ vilka kojor man byggde!!)

Visst föräldrarna kanske tyckte det var farlig trafik ibland, men för det mesta tycker jag att det var en fördel.
Även nu som vuxen kan jag se fördelar med det, tex parkeringsplatser om man får besök, öppna ytor att byta däck, tvätta bilen på osv.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Y Yaken skrev:
Handelsträdgårdar har i allmänhet en egen uppvärmning, förmodligen en gammal oljepanna, så i fråga om föroreningar så finns det troligen en nergrävd oljetank någonstans och i värsta fall en del oljespill. Annars borde det inte vara den mest miljöfarliga verksamhet , förutom allt glaskross som troligen finns i jorden...
Hanndelsträdgårdar som funnits länge är oftast väldigt förorenade av framförallt äldre bekämpningsmedel, dessutom måste man hitta vilken förorening det är, dvs börja gräva i arkiv om vad som odlats och sen koppla till troliga bekämpningsmedel och sen provta. och sedan sanera. Just handelsträdgårdar är kostsamma då de ofta legat i bebyggt område, haft egen brunn och en uppsjö med möjliga bekämpningsmedel samt att vad man odlat för olika arter (olika gifter) ofta varierat under årens lopp och oftast finns ingen dokumentation...

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.