Hej på er

Jag har en tvättstuga från 70-talet med en golvbrunn som efter en massa år har börjat släppa igenom dåligt med vatten. När tvättmaskinen tömmer som mest, då rinner det ut på golvet.

Jag har grävt med handen så mycket jag når, men kommer inte runt vattenlåset.

Jag ser något som ser ut som en skruv (på bilden, med fyra sidor), där man kanske kan skruva loss någon väsentlig detalj, men har inte lyckats lossa på den idag då jag med skiftnyckeln får dålig vinkel och ingen av mina hylsor passar bra nog för att inte snurra.

Någon som vet hur man öppnar en sån här, eller har något supertips på lösning av stoppet? Jag har testat att hälla på kokhett vatten + något propplösande pulver vars namn jag glömt.

Har inte testat att släpa dit kompressor ännu...
2014-12-03 20.53.38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för tips!

• Gilla
Baste87
  • Laddar…
Rensslang till högtryckstvätt.
Lossar du 4kantsbulten kommer du åt att peta i ett rensband.

Har likadan brunn i vår tvättstuga.

• Gilla
Ethel88
  • Laddar…
Skruven du hittat är en rensplugg. Lycka till med att få bort den, ser ut att vara ordentligt fastrostat på bilden. Efter att skruven lossats, går det att köra in ett rensband eller rensslang. Läge att bila bort brunnen ock sätta dit en ny istället?

• Gilla
Ravinen 9 och 1 till
  • Laddar…
Det känns ju som att chansen är rätt liten att jag får loss den, men jag ska ge den ett bra försök. Vilket skulle ni säga är rätt verktyg?
Om man får loss den, får jag då (förhopningsvis) med mig hela "vinkeln", den typ 45-gradiga skivan som den sitter på?

Om jag inte får loss den, är det rimligt att det går att få i en rensslang ändå?

Men visst känns det vettigt att bila bort den, men det är inte riktigt läge för det precis nu, men kanske får göras i sommar...

• Gilla
Fiskaren44
  • Laddar…
Sug upp lite vatten (EJ hela vägen ner till låsväggen) med en svamp. Knacka och skrapa loss rosten. Låt gärna torka något dygn. Spruta på 556. Drag loss 4-kantbulten ( tag gärna 2 st STORA skiftnycklar, en i 90 grader och en att vrida runt med) och rensa med rensband.

• Gilla
charlotta Lundin och 1 till
  • Laddar…
Försök tömma ur allt vatten och på med rostlösare, låt det verka i omgångar och använd sedan verktyg med bra grepp, det är lätt att kvadda den där fyrkantiga saken...I värsta fall kan du borra ur pluggen med lämplig borr och plugga igen den med något annat tills det är dags för byte av brunn.

• Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Pluggen är enbart till för att plugga igen renshålet. Den håller inte fast någonting. Enklast är att borra bort den. En vanlig vinkork i plast som hamras ned i hålet fungerar bra som ersättare för pluggen.

• Gilla
MrAlp och 3 till
  • Laddar…
Jag tog en rörtång om hela pluggen, alltså utanför 4-kant tappen. (Våt)dammsög HELA vattenlåset då det var fullt med rester från inkommande vattens järnrör i botten. Det och högtryckstvätt-spolslang men är helt övertygad att det var gruset i botten som gjorde största skillnaden

• Gilla
Milatzy och 1 till
  • Laddar…
Y
man kan fylla med mer vatten och ta smocken ovanpåbrunnen, kan funka.
kan ligga massa rostflag i låset som man kan grävaur med fingrarna.
kan köra ner duschslang. eller spolslang som man fårmed billiga högtryckstvättar - kör då inklusive maskinen.
kan borra bort plugg och sätta plastplugg.

Redigerat:
  • Gilla
zaza99
  • Laddar…
Krilleman
Stor rörtång brukar jag använda!

Behöver lite hjälp i detta ärende igen.

Jag har köpt rensband och en liten slang med munstycke som strålar åt alla håll osv, för att försöka få till detta.

Jag borrade upp hålet vid den där muttern... Men jag har inte fått det riktigt bra än, kanske bättre, men det rinner fortfarande upp på golvet.

Det jag skulle vilja veta av er som har sett modellen förut, åt vilket håll går röret tror ni? När jag kör in rensbandet i hålet så kommer bandet bara fram i golvbrunnen, jag får aldrig bandet åt andra hållet, mot utloppet.

Få kanske borra fler hål för att komma fram rätt, men jag har ingen aning om vilken riktning det rimligtvis är.

Ska väl byta ut golvbrunnen framöver, men det är inte läge att bila just nu. :)

Tack ska ni ha!

• Gilla
Lucasdoris och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Utloppet från brunnen går i riktningen som rensproppen är.

brunn.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Zoro1 och 1 till
  • Laddar…
Y
Bilden får mig att tänka på ett område vars brunnar som oftast har massa rostflag i sig samt trots rensning inte blir riktigt bra utan vi får ta in spolbil som kan mata på bättre och längre med vatten i stammen.

Rensband har jag aldrig gillat. Spolslang gärna ihop med högtryckstvätt har funkat ganska bra.
- och du oroar dig för byta brunn men så långt behöver det inte gå utan "sista steget" är ju spolbil vilket kanske kostar 3000kr men då blir det ju ordentligt gjort.

Jag hade inte börjat borra förmycket. Du ska lyckas få in slang i stammen men ibland får man vara lite hårdhänt och böja å ha sig. Jag vill tro att din slang borde gå att böja ner under "locket" rentav.
- Ja om det nu är en smal och inte någon trädgårdsslang dvs.

Har du förresten testat att smocka? Fyll vatten upp till golvnivå och gör några ryck med smocken.

Sen behöver man ju inte alltid spola ifrån brunnen. Säg att stoppet kanske är längre bort och det finns något annat påkopplat däremellan, såsom ett handfat, då kan du ju lossa handfatröret och spola därifrån.

Jag brukar ta en bit trädgårdslang och köra ner förbi vattenlåset och sedan blåsa i slangen, funkar alltid för mig!

Du får Nobelpris i rörmokeri om du får loss en sådan där. Jag har två stycken i källaren och jag kan bara konstatera att mässingen rostat fast. Hur nu mässing kan rosta men fast satt dom. Fick borra bort båda och sedan köra in Kärchern i båda brunnarna för att få det acceptabelt. Sikta noga annars sprutar det bra. Hellre än 3000 för en spolbil hade jag lagt pengarna på att hyra en rörmokare som byter till plast med uttagbart vattenlås. Passa samtidigt på att hacka upp och dra separat avlopp för tvättmaskin. Jag har exakt samma lösning som du i mitt hus från 1974. Är det stora belastningar typ du skall köra in en lastbil kanske gjutjärn är berättigat men annars är det ett material att undvika.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.