Byggahus.se

Gammal fuktskada vid fönsterkupa

1. H
    Medlem · 33 inlägg

henrikandersson

Medlem
    Hej,

Har börjat att ta bort tapeter i ett av sovrummen på ovanvåningen. När vi kom fram till en fönsterkupaså visade det sig att det fanns missfärgningar på gipsplattorna på vänster sida av kupan(inget på den högra sidan).
    Missfärgningarna luktade inte samt var helt torra.

Vi anlitade en besiktningsman innan vi köpte huset och han anmärkte inte på någon eventuell skada på kupan, kan vi då hävda att detta är ett dolt fel?

// Henrik

2. yonna
    Medlem · Österlen · 6 929 inlägg

yonna

Medlem

Re: Gammal fuktskada vid fönsterkupa

Om missfärgningarna är helt torra ... är det väl inget problem? Låt vara öppet under höststormsmånaderna och håll koll - det kan vara en gammal, åtgärdad skada! Eller kontakta besiktningsmannen och be honom mäta fukthalten vid kupan. Du kan också fråga säljaren om man tidigare gjort någon reparation just vid kupan.

Jag har själv detta 'problem' i ett litet, gammalt takfönster i en garderob. Jag har inte målat över den förtorkade fuktskadan just för att 'skadan' skall synas vid försäljningen. En takpanna byttes för ca 10 år sedan.

3. G
    Medlem · 633 inlägg

Gummigum

Medlem

Varför rota i gamla fuktskador som är just gamla och torra? Jag fick en hickattack av panik när vi slet bort plastmattan i en garderob men snickaren skrattade å sade 20 år sedan - mer? Varför oroa sig? Och han har ju rätt...

4. C
    Medlem · Västernorrland · 274 inlägg

Ceja

Medlem

Samma sak här; mitt hus är fullt av gamla fläckar och skador men ingenting att oroa sig för. Skadorna är åtgärdade sedan länge och numera är det bara skönhetsfläckar. Så jag säger som de andra; låt det stå ett tag och se om det inte är ett gammalt "ärr".

5. H
    Medlem · 33 inlägg

henrikandersson

Medlem

Tack för alla svar.
    Men om jag kan byta gipsplattorna bör det väl ske?

// Henrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.