Gammal frånluftsvärmepump

1k läst  7 svar

1. G
    Medlem Nivå 1
    Jag funderar nu på att byta mitt värmesystem och behöver lite hjälp av er kloka forummedlemmar i mina funderingar.

Huset vi bor i är byggt 1984 och försett med vattenburen uppvärmning med en CTC 101 som värmekälle. CTC är som ni säkert vet en elpanna med en inbyggd frånluftsvärmepump som i första hand värmer upp den inbyggda varmvattenberedaren och när den är uppe i temperatur värmer den även upp radiatorkretsen. När värmepumpen inte räcker till stegar en elpatron in.

:-/ Nu till mitt problem. I och med att pannan är över 25 år gammal är jag beredd på att den havererar när som helst och jag vill då vara förberedd på vad som är bäst att ersätta den med. Men efter mycket surfande och frågande av diverse försäljare, har jag kommit fram till att det bästa är att ersätta den med en likvärdig panna e.x Nibbe FIGHTER 360P.

Kan det verka vettigt att ersätta med en panna med samma konstruktion. Någonting borde väll ha hänt på 25 år?      ;) eller!!

2. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Re: Gammal frånluftsvärmepump

Jag funderar i samma banor som du. Jag har siktet inställt på en ComfortZone när min panna pajar. På pappret har den mycket bra verkningsgrad, dock en aning dyrare än andra frånluftvärmepumpar. Sök på ComfortZone i detta forumet så hittar du mer info.

3. G
    Medlem Nivå 1

Jag har nu sökt en del på ComfortZon, och den verkar vara ett mycket bättre alternativ än Nibbe 360.

Dock verkar den vara betyligt dyrare i inköp.

Planen är att även docka solfångare till systemet. Kommer det att fungera på ett bra sätt till en ComfortZone?

4. B
    Medlem Nivå 6

Comfortzone CE50L med separat acktank kan kombineras med solvärme eller/och vattenmantlad kamin/kakelugn. Eller, om du har stort hus, CE65L.

5. G
    Medlem Nivå 1

När jag tittar på inkopplingsanvisning av CE50 mot Acc-tank blir jag lite förvånad. Kan man med denna inkoppling värma både varmvattten och radiatorkretsen?

Ps Bilden kommer från Comfortszone hemsida.

6. C
    Medlem Nivå 14

JA

växelvantilen längste ner på pumpen växlar mellan att värme radiatorer eller acken, efter behov.

7. G
    Medlem Nivå 1

Jag var kanske lite otydlig i min fråga. Jag är överrens med dig att CE50 tillverkar både varmvatten respektive radiatorvatten genom att skifta läge på växelventilen.

Vad jag menade var, att när solen värmer acc-tanken kan man då även få ut den värmen till radiatorkretsen eller blir det endast solvärmt tappvarmvatten?

8. C
    Medlem Nivå 14

det blir endast solvärmt tappvatten.
    ska du värma radiatorsystemet med solvärme, krävs att du kör fast kondensering på värmepumpen & det vill du inte göra, få då får värmepumpen dåligt COP

går ju ioförsig köra 2 separate ackar & fylla acken via flytande kondensering, men systemet blir trögt då & väldigt dyrt, det lilla solvärmen kan hjlpa till på vintern gör nog att payoffen på en sån koppling bir 3-siffrig, räknat i år !
    även payoffen på solslingan i tapvatten acken blir svår att räkna in på 30-40 år, då du har så bra cop på värmepumpen.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: