Jag kan ingenting om el och har ett gammalt proppskåp i förrådet utan jordfelsbrytare. Vill sätta in en pump till en mindre pool i ett eluttag på utsidan av förrådet (i vår carport). Förstår så mycket att pumpen ska vara kopplad till en jordfelsbrytare.

Kan jag temporärt köpa en sån där separat jordfelsbrytare som jag sätter i eluttaget och därefter sladden till pumpen eller är det inte säkert nog?

Ska be en elektriker kolla på möjligheten att sätta in jordfelsbrytare i elskåpet (i samband med lite andra elarbeten) men kommer inte ske just exakt nu.

• Gammalt proppskåp utan jordfelsbrytare i ett förråd, med synliga säkringar och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt eluttag på grå trävägg i carport, potentiell anslutning för poolpump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jordat uttag på utsidan, köp en flyttbar JFB och plugga in, finns för utomhusbruk, så är du hemma som det kallas.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Snygg central om inte annat, väldigt prydligt utförd måste jag säga.

• Gilla
sofblo99 och 1 till
  • Laddar…
Jordfelsbrytare är bra både för personsäkerhet och kan eventuellt förebygga bränder. Inte särskilt dyrt att installera heller så jag skulle gjort det snarast.

• Gilla
sofblo99
  • Laddar…
S sofblo99 skrev:
Jag kan ingenting om el och har ett gammalt proppskåp i förrådet utan jordfelsbrytare. Vill sätta in en pump till en mindre pool i ett eluttag på utsidan av förrådet (i vår carport). Förstår så mycket att pumpen ska vara kopplad till en jordfelsbrytare.

Kan jag temporärt köpa en sån där separat jordfelsbrytare som jag sätter i eluttaget och därefter sladden till pumpen eller är det inte säkert nog?

Ska be en elektriker kolla på möjligheten att sätta in jordfelsbrytare i elskåpet (i samband med lite andra elarbeten) men kommer inte ske just exakt nu.
Ser ut som att det är inkommande till hela fastigheten så elektrikern sätter enkelt in en JFB i detta utrymme

• Gilla
sofblo99
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Snygg central om inte annat, väldigt prydligt utförd måste jag säga.
Ja verkar vara ett första utkast av den sk Diazedtesselationen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ser ut som att det är inkommande till hela fastigheten så elektrikern sätter enkelt in en JFB i detta utrymme
Nja först bör ju nivåerna supratoner och annat oknytt bedömas eller mätas så den har en chans att fumgera som väntat och avsett.

• Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
DE73 DE73 skrev:
Jordfelsbrytare är bra både för personsäkerhet och kan eventuellt förebygga bränder. Inte särskilt dyrt att installera heller så jag skulle gjort det snarast.
Ja måste fixa det. Får se till att boka in en elektriker snart. Tack för input.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.