Håller på och renoverar ett modulhus från 1966 och då jag ändå tänkt regla upp för att dra ny el så tänkte jag passa på att tilläggsisolera lite. Det är mexitegel, så det blir till att isolera inifrån. Det är inte optimalt har jag förstått, men jag tänker bara lägga till 45mm mineralull.

I dagsläget har jag FTX och i väggarna sitter en diffusionspapp och 95mm mineralull enligt ritningarna.
Detaljerade konstruktionsritningar av byggdetaljer, väggar, tak, isolering. Tekniskt dokument, byggnadsteknik, arkitektur, skala och mått specificerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På vinden ligger det ca 30cm sågspån och 70mm mineralull över det. Jag kan se en svart papp ovanpå innertaket som ser lite sådär lagom fragil ut såhär 56år efter installation.

Då jag har lite påväxt på vinden tänker jag mig att det vore bra att sätta en plast i taket, då det är oklart hur tät nuvarande diffusionsspärr är.

Att slita ut den gamla diffusionsspärren till sommaren och lägga in lite ny fräsch isolering på vinden känns som en bra idé, men jag vet inte hur jag ska göra med ytterväggarna.

I och med att det är ett modulhus i treetex så är skivorna som utgör innervägg limmade och spikade med ett par hundra dyckert och klammer och tar därmed brutalt mycket tid och energi att slita ut. Därför är jag nu helt kluven huruvida jag ska sätta plast i taket om jag ändå inte litar på väggarnas täthet.

Om jag skulle sätta plast även på väggarna så är det plast-treetex-diffusionsspärr från 1966. "Bara" treetexen som riskerar drabbas av instängd fukt, men jag funderar även på hur det blir med fukt som tar sig upp från souterrängplan. Om plasten sitter innanför nuvarande yttervägg borde den fukten hamna utanför den nya plasten, känns obra.

Men samtidigt är det ftx med frånluft i källaren dessutom så är det ju bra om huset är så tätt som möjligt med ftx...

Jag har vänt och vridit på det här med mig själv så det räcker nu och hoppas på lite bra input från er!

Just ja, att det blir just mineralull och gips som tillägg är för att göra det hela en smula mer resistent mot brand. Just nu är det en veritabel brandbomb med treetex och sågspån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.