Byggahus.se

Gammal brandvägg

1. B
    Medlem · 3 inlägg

Bricke 67

Medlem
    Bor i ett radhus från 1974. Jag har en kallvind som skall inredas till ett extrarum. Vårt hus ligger mellan grannar så jag måste bygga brandklassade väggar åt två håll eftersom det endast är ett lager gips. Ett parti på de väggarna kommer jag inte att isolera utan bara bygga på med gips eftersom det skall bli en kall förådsdel. Problemet är att de gamla gipsskivorna är ojämna.
    Gör det något om det ligger luft mellan skivorna? Självklart förskjuter jag skarvarna och sammantaget blir det tre lager normal gips 13mm.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Angående brandvägg mellan radhus har man läst om , att dom är bedrövliga i vissa fall på vindsidan har man läst om , det ska väl var minst El 60 mellan . det är två gipsskivor tätt mot varandra , överallt mot granne , en skiva 13 mm är El 30 ( 30 min motstånd mot brand ) kolla hur det är möjligt att utföra det

3. D
    Besserwisser · E · 17 952 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Problemet är ofta att man tagit upp hål när man uppgraderat värme och ventilation helt utan att man tätat efter installationen. Om den befintliga väggen är hel skulle jag inte gjort mer än att komplettera med en skiva till. Det blir ju en stor förbättring. Se bara till att den täcker hela vägen ut.

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    För att erhålla brandklass El 60 som är minimum , så ska skivorna ligga tätt mot varandra ingen luft mellan dom .

5. B
    Medlem · 3 inlägg

Bricke 67

Medlem
    Om jag då monterar 2 st 13mm varav den första har lite luft emellan mot den gamla skivan borde det ju funka. Totalt blir det 3 st.

6. PNO
    Medlem · Roslagen · 1 529 inlägg

PNO

Medlem
    Efter gammalt så har man byggt lite olika när det gäller brandskydd mellan radhus. Ganska vanligt med en lösning med 2xEI30 i form av EI30 mellan lägenhet och gemensam vind och således EI30 ner mot nästa lägenhet igen. En totalt kass lösning som är orsak till många fatala radhusbränder. Bättre är de hus där man byggt EI60 ända upp till yttertak i varje lägenhet + vind. Tyvärr så har det skyddet många gånger förstörts då man renoverat eller kompletterat husets VVS, el och teleinstallationer så som Daniel skriver. Dessutom så har man tidigare inte alltid varit så noga med dels tätning mot taket och dels takfoten. Branden har alltså kunnat sprida sig runt de lägenhetsavskiljande väggarna via yttertaket eller takfoten.

Hur en vägg i EI60 kan konstrueras kan du få många goda råd om på gipsskivetillverkares respektive isoleringstillverkares hemsidor. Det är inte så enkelt som att ett visst antal lager gips ger ett visst skydd. Vad som är mellan skivorna är också av stor betydelse. Dessutom måste väggen stå upp för att fylla sin funktion. Är det dubbelgips på en sida, träreglar och typ inget alls på andra sidan så skyddar ju väggen bra vid brand i rummet på dubbelgipssidan, men den är inte till så stor hjälp när reglarna brunnit bort om det brinner på andra sidan...

Eftersom du troligen inte vill att en brand hos grannarna sprider sig in till dig så måste du alltså titta på hela väggens konstruktion, inte bara din sida. Dessutom bör du titta på anslutning till taket och takfötterna.

Utöver det, fundera på hur du har det med utrymningsmöjlighet från vinden.

• Laddar…
  7. B
    Medlem · 3 inlägg

Bricke 67

Medlem
    Tack för svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.