Byggahus.se

Gammal betong+cellplast+trägolv?

1. Mangan
    Medlem Nivå 5
    Hej!
    Jag har ett gammalt förråd med en gammal betongsula rakt på marken.
    Den gamla sulan har börjat spricka betänkligt och är lite låg i förhållande till marknivån i övrigt så det blir ganska fuktigt när det regnar.
    Jag funderar på att dränera kring förrådet och sedan lägga cellplast direkt på den gamla betongsulan och slå ett golv ovanpå detta som en billig patentare för att få lite fukt- och värmeisolering samtidigt som jag på så vis höjer golvet typ en decimeter.
    Låter det helt åt skogen?

2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Nej, det tycker jag inte, tänk bara på att inte bygga in en fuktrisk med nederdelen av väggarna. Om golvet spricker saknas troligen armering i gamla betongen. Glöm själv inte att armera

3. Mangan
    Medlem Nivå 5
    Det knasiga här är att jag alltså funderar på att inte gjuta utan bara lägga fuktspärr och slå reglar och lägga trägolv direkt ovanpå cellplasten..

4. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Är det ett varmförråd? Eller varför ska du isolera?
    Om du gör om dräneringen så borde det lösa det mesta?
    Gjut på golvet med armering i, och så lecakulor i betongen? Eller vilken sorts förråd är det?
    Känns inte som om cellplast är tillräckligt stabilt för att tåla reglar och golv rakt på, känns troligt att reglarna äter sig ner i cellplasten?

5. Mangan
    Medlem Nivå 5
    Nej du har nog rätt.. Rätt är nog att ta hit en betongbil och gjuta en ny platta ovanpå den gamla. De borde ge lägsta bygghöjd i slutändan...

Men ändå.. Att undvika att reglarna äter sig ner i cellplasten borde man isf kunna undvika genom att lägga tryckfördelande skivor under reglarna.. Lite gran som att bygga en flotte :)

6. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Då kan du väl ha plyfan som golv och byta enkelt när det blivit slitet?

• Laddar…