Jag försöker skapa och bevara ett gammalt kök i fritidshuset. Jag vill använda mig av en gammal Bacho köksfläkt som är förberedd att fästas just i imkanalens rektangulära hål.
Nu har jag upptäckt att motorn i den inte är ok, så den skulle jag behöva byta, så är det någon som har koll på vad man kan ersätta originamotorn med så vill jag gärna veta :)

Gammal Bacho köksfläkt med blå fläktblad, behöver ny motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir till att plocka ner den i atomer och se om det finns något som säger fabrikat/modell e.t.c. på motorn och söka på det. kanske det går att hitta. Den typen av fläkt gick ur tiden för många år sedan. Och finns inte som begagnad i världen.

Vad är det som inte är ok? Jag tror det blir besvärligt att hitta en som passar rakt av. Men om det skulle vara problem med lagren kanske det går att fixa.

A Avemo skrev:
Vad är det som inte är ok? Jag tror det blir besvärligt att hitta en som passar rakt av. Men om det skulle vara problem med lagren kanske det går att fixa.
Trådar i lindningarna har gått av :(

Skulle någon ha en som ligger bara och inte används så kan jag vara intresserad av att köpa den.

K Kurtivan skrev:
Skulle någon ha en som ligger bara och inte används så kan jag vara intresserad av att köpa den.
Har du tur så. Den sista gick på auktion 1923. Vad står det på motorn, gått av, har den brunnit då.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
En tråd som gick till inkommande strömkabel är loss från en lindning och man ser inte vart den gått av

K Kurtivan skrev:
En tråd som gick till inkommande strömkabel är loss från en lindning och man ser inte vart den gått av
Blir svårt att hitta den, kan vara var som helst i härvan och den är lackad. Det går att få den omlindad men är inte gratis, inte lönsamt att linda om en motor under 7,5 kW. Då har du öppnat den, ett foto på delarna kan ge svar.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Jag försöker skapa och bevara ett gammalt kök i fritidshuset. Jag vill använda mig av en gammal Bacho köksfläkt som är förberedd att fästas just i imkanalens rektangulära hål.
Nu har jag upptäckt att motorn i den inte är ok, så den skulle jag behöva byta, så är det någon som har koll på vad man kan ersätta originamotorn med så vill jag gärna veta :)

[bild]
De där växer ju inte på trän precis!
Är det inte en känd designer som ritat den? Sigvard Bernadotte?

Har iaf en likadan. Höll utkik i 3år innan jag hittade en i skapligt skick för 1000kr.

Din ser fin ut. Jag hade letat efter någon som kan renovera den.
Kanske någon "hobby entusiast" eller liknande.
Men visst, kostar det många tusenlappar så tvekar man ju.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
AXS
Jag är ganska säker på att det sitter något liknande denna däri:
Elektrisk motor modell ZYT9712-23, DC 230V 400W, på mörk bakgrund.
Skapa konto

Ta lite mått och bilder så kan vi hjälpa till och hitta något liknande. Kommer säkert kräva lite modifieringar.

Så här ser det ut med ankaret borttaget. Bytte sladd för strömmatningen men då visade det sig att anslutningen till en lindning inte gick att hitta

En demonterad del av en elektrisk motor med synliga lindningar och en sladd på ett träbord. Anslutningen till lindningen saknas.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.